Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Kanske, önskar att det kunde göras externa riktigt tuffa skydd som tål lite mer. Har redan fullt med smårepor på plastskyddet och begriper inte hur de blivit till.
Nä det skyddet tål verkligen inte mycket men tur det sitter där så man inte får repor på displayen.
Förstår heller inte vad dom kommer ifrån när man är så försiktig hehe.

Det finns nog reserv skydd att köpa om dom blir förjävligt repiga.
Mvh. /LEE
 

Maxe

Aktiv medlem
Kanske något liknande sånt här är ett alternativ. Jag funderar själv på att ta bort plastskyddet och ersätta med ett skydd precis som min mobil.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/876190-REG/Kenko_LCD_N_D800_LCD_Monitor_Protection_Film.html
Köp denna istället:

http://www.ebay.com/itm/GGS-III-LCD-Screen-Protector-glass-for-NIKON-D800-D-SLR-/251106753890?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7720fd62

Sök på GGS D800 på Ebay så får du massor av träffar. Denna är klar och tydlig och fungerar mycket bra. Har haft dessa på D200/D300/D700/D800 och nu D800E.

Rekommenderas starkt!

Mvh

Johan Maxe
 

Palletheking

Aktiv medlem
Köp denna istället:

http://www.ebay.com/itm/GGS-III-LCD-Screen-Protector-glass-for-NIKON-D800-D-SLR-/251106753890?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a7720fd62

Sök på GGS D800 på Ebay så får du massor av träffar. Denna är klar och tydlig och fungerar mycket bra. Har haft dessa på D200/D300/D700/D800 och nu D800E.

Rekommenderas starkt!

Mvh

Johan Maxe
Det var något sådant jag efterlyste. Skall köpa en sån, verkar ju helt ok. Konstigt att inte Nikon själva kan erbjuda kunderna en liten lyxigare variant av skärmskydd som alternativ till det plastskrälle de skickar med.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag önskar att någon kunde komma på något som gjorde att man inte flottade ner skärmen hela tiden :p
Det är enkelt. Operera bort näsan, eller ännu enklare. Be en professionell maskläggare från filmbranchen göra en anpassad näsatrapp i silikon. Budgetvarianten är att man kontinuerligt under fotograferandet stryker flytande talk på vänster näsvinge. Men vill man slippa balta med talk och tycker masken blir för dyrt är nog en näsoperation enda alternativet.
 

jorgene

Aktiv medlem
// LÄTT IRONI ON //

Ibland får man faktiskt intrycket, att många köper sina kameror som investeringsobjekt, med det helt överordnade målet att man ska kunna få ut så högt begagnatpris som möjligt. Men, vet ni vad, en kamera är ett bruksföremål, och den kommer bara vara värd typ en fjärdedel av nypriset efter 3-4 år ändå -- oavsett om det är en repa eller två på den heliga LCD-displayen...

// LÄTT IRONI OFF //
 

Palletheking

Aktiv medlem
// LÄTT IRONI ON //

Ibland får man faktiskt intrycket, att många köper sina kameror som investeringsobjekt, med det helt överordnade målet att man ska kunna få ut så högt begagnatpris som möjligt. Men, vet ni vad, en kamera är ett bruksföremål, och den kommer bara vara värd typ en fjärdedel av nypriset efter 3-4 år ändå -- oavsett om det är en repa eller två på den heliga LCD-displayen...

// LÄTT IRONI OFF //
Lite i det du skriver stämmer. Sånt finns med i tankegångarna. Räknar kallt med upogradering i någon form om ca 3 år. Om ex en ny D800 då kostar, låt säga 22995 kr, kanske man får ut 17000 kr för en begagnad i välvårdat skick, medans en i bruksskick kan säljas för 14000 kr. Tror att det kan vara säljtider om ungefär 2-3 år. Då kommer D800s med serietagning på 7 b/s ihop med ett nytt dyrt batterigrepp.
 

iSolen.se

Guest
Lite i det du skriver stämmer. Sånt finns med i tankegångarna. Räknar kallt med upogradering i någon form om ca 3 år. Om ex en ny D800 då kostar, låt säga 22995 kr, kanske man får ut 17000 kr för en begagnad i välvårdat skick, medans en i bruksskick kan säljas för 14000 kr. Tror att det kan vara säljtider om ungefär 2-3 år. Då kommer D800s med serietagning på 7 b/s ihop med ett nytt dyrt batterigrepp.
Det är inte lika bra glas som på D3/D4.

Men jag kommer slänga mitt skydd. Börjar bli trött på imma och vattendroppar samt smårepor men inte minst sämre visning av bilderna.

Om displayen blir lite repig, vilket jag inte tror, så kan man faktiskt byta den inför en försäljning. Tre tusen mindre kommer kameran inte vara värd så det är dock en tveksam reparation.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det är inte lika bra glas som på D3/D4.

Men jag kommer slänga mitt skydd. Börjar bli trött på imma och vattendroppar samt smårepor men inte minst sämre visning av bilderna.

Om displayen blir lite repig, vilket jag inte tror, så kan man faktiskt byta den inför en försäljning. Tre tusen mindre kommer kameran inte vara värd så det är dock en tveksam reparation.
Kanske gör som du. Som folk behandlar sin kompakters displayer, och de funkar utmärkt att titta på ändå. Tycker inte repor direkt på display blir lika störande som de på plastskyddet.
 

iSolen.se

Guest
Lite i det du skriver stämmer. Sånt finns med i tankegångarna. Räknar kallt med upogradering i någon form om ca 3 år. Om ex en ny D800 då kostar, låt säga 22995 kr, kanske man får ut 17000 kr för en begagnad i välvårdat skick, medans en i bruksskick kan säljas för 14000 kr. Tror att det kan vara säljtider om ungefär 2-3 år. Då kommer D800s med serietagning på 7 b/s ihop med ett nytt dyrt batterigrepp.
Det är inte lika bra glas som på D3/D4.

Men jag kommer slänga mitt skydd. Börjar bli trött på imma och vattendroppar samt smårepor men inte minst sämre visning av bilderna.

Om displayen blir lite repig, vilket jag inte tror, så kan man faktiskt byta den inför en försäljning. Tre tusen mindre kommer kameran inte vara värd så det är dock en tveksam reparation.

Ett bra material vore glaset från galaxy note. Glaset är helt rent varje gång man tar upp telefonen ur fickan. Problemet kanske är att kameran är lite svår att få ner i fickan.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Det är inte lika bra glas som på D3/D4.

Men jag kommer slänga mitt skydd. Börjar bli trött på imma och vattendroppar samt smårepor men inte minst sämre visning av bilderna.

Om displayen blir lite repig, vilket jag inte tror, så kan man faktiskt byta den inför en försäljning. Tre tusen mindre kommer kameran inte vara värd så det är dock en tveksam reparation.

Ett bra material vore glaset från galaxy note. Glaset är helt rent varje gång man tar upp telefonen ur fickan. Problemet kanske är att kameran är lite svår att få ner i fickan.
Och skulle du lyckas krångla ner den i en ficka blev det nog repigt vartefter. Har också Galaxy Note, den är suverän, inte minst för bildvisning. Lär komma en ny under höste. Ryktena säger att den skall ha fyrkärnig processor och okrossbart glas.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kan man köpa DX-objektiv och använda på D800, för att sen filma med dem i DX-läge.
Javisst, jag använder mitt DX18-200VR flitigt på min D800 även för fotografering. Dom flesta DX-zoomar fyller dessutom ut hela FX-arean på telesidan. 1.2-crop-läget fungerar bra till dom flesta DX-objektiv och det ger 24MP.
Som jag brukar säga, en D800 är en DX och FX-kamera kombinerad i ett hus.

/Karl
 

Palletheking

Aktiv medlem
Javisst, jag använder mitt DX18-200VR flitigt på min D800 även för fotografering. Dom flesta DX-zoomar fyller dessutom ut hela FX-arean på telesidan. 1.2-crop-läget fungerar bra till dom flesta DX-objektiv och det ger 24MP.
Som jag brukar säga, en D800 är en DX och FX-kamera kombinerad i ett hus.

/Karl
18-200, där har vi mitt framtida filmobjektiv. Funkar den i 1,2 läget på 18 mm. Vore ju suveränt i så fall.
 

Falumas

Aktiv medlem
18-200, där har vi mitt framtida filmobjektiv. Funkar den i 1,2 läget på 18 mm. Vore ju suveränt i så fall.
Nej inte riktigt, det blir svarta hörn dom försvinner först vid 135mm. Vid 200mm är hela FX-området tämligen skarpt också.

Denna bilden är sammansatt av ett antal 18-200 på 18mm bilder på min D800 i 1.2x-läget. Ute i kanterna på bilden så ser du att bilderna inte är helt utfyllda.

Solskyddet måste dock tas av vid 18mm annars kommer det med i bilden och gör ganska mycket svart.

/Karl
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nej inte riktigt, det blir svarta hörn dom försvinner först vid 135mm. Vid 200mm är hela FX-området tämligen skarpt också.

Denna bilden är sammansatt av ett antal 18-200 på 18mm bilder på min D800 i 1.2x-läget. Ute i kanterna på bilden så ser du att bilderna inte är helt utfyllda.

Solskyddet måste dock tas av vid 18mm annars kommer det med i bilden och gör ganska mycket svart.

/Karl
Kom på att det inte finns någon anledning att köpa 18-200 för mig när 28-300 finns tillgänglig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kom på att det inte finns någon anledning att köpa 18-200 för mig när 28-300 finns tillgänglig.
Har du inget redan så skulle jag också ha köpt 28-300, även om det finns ett litet hopp om att 28-450 skall komma ut snart. För filming kanske 18-300 kan vara bra. Några test jag läst menar på att DX-filmningen som också är i FullHD är något bättre än FX-filmingen (där det förmodligen är ganska glest mellan pixlarna som används).

För fotografering kommer dock 28-300 vara överlägsen.

/Karl
 
ANNONS