Annons

Reflektioner från min första bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl_J

Medlem
Tänke berätta lite om min första halvseriösa bröllopsfotografering jag gjorde nyligen framförallt vad jag lärde mig utav den. Tänkte som tips till er som ska fota bröllop första gången.

För det första så förklarade jag för paret att jag är långt ifrån proffs och att resultatet kan bli därefter, det gäller att sätta så låg förväntansnivå som möjligt så kan det bara bli bättre =)

Fotade bara allmänt på ett bröllop förra sommaren och lärde mig snabbt där att mitt Sigma 70-300 inte var mycket att hänga i granen i sådana sammanhang. Så jag rustade mig med min EOS 400D med mitt Tamron 17-50 2.8 samt Speedlite 430 med diffuser. Jag lånade även en EOS 350D av en kollega som jag bestyckade med ett EF 70-200 2.8 IS, klart favoriten den dagen.

Kyrkan hade många stora fönster och gott om ljus, så det var tacksamt.Fotograferingen därinne gick bra, jag höll igen lite mer än jag hade velat föratt jag inte ville störa ceremonin för mycket eller blockera sikten för gästerna i onödan. Det enda jag inte vart nöjd med här var bilderna när paret gick in och ut ur kyrkan. Det gick så snabbt att objektivet inte hann med att fokusera. I efterhand så skulle jag ha pratat med dem innan och bett att de stannade upp lite på in och utvägen. Man kunde ju inte gärna skrika STOPP!! =)

Utanför kyrkan så öste jag bara på med både vidvinkel och inzoominingar på ansiktsuttryck, 70-200 an är grym på såna bilder.

Sen skulle paret fotas, och här är jag mindre nöjd. Som amatör så var man ju lycklig att det var jättesoligt och fint väder, för ljus är ju bra för att fota. Men nja, så är det tydligen inte helt. Det vart en hel del skuggor. Blixten hjälpte endel men orkade inte rädda upp alla bilder. Hade man varit riktigt seriös så antar jag att man dels tänkt på vilken vinkel solen ligger ifrån (tänkte inte på det) samt kanske ha reflektor.

Efterssom det var så pass ljust så såg jag inte heller resultatet i displayen, eller detaljer i sökaren. På grund av solen så kisade paret mycket, så många annars bra bilder gick bort på grund av blinkningar. Har gjorde jag missen att jag inte tog tillräckligt med bilder på varje pose. Jag borde lätt ha brassat av en 4-5 st direkt i följd. Sen borde jag styrt upp lite mer och bett om parets uppmärksamhet osv. "be bold" som det stog i någon guide.

Allt som allt så verkar de i alla fall nöjda, jag med men jag har lärt mig en hel del tills nästa tillfälle ges.

Så mina lessons learned är (mycket säkert självklart):
* Se till att paret stannar upp och poserar lite snabbt iaf i kyrkan
* Starkt solsken är inte alltid din vän
* Ta minst dubbelt så många foton som du tänkt
* Ta kommandot mer och be om uppmärksamhet och poser (ja man är jobbig men det lönar sig)
* Försök slappna av. Jag var lite för nervös och glömde vissa viktiga saker (som att ta minst 2 bilder på samma motiv)
 

Patrik Palombo

Aktiv medlem
Instämmer :) aldrig fotat bröllop och har inga planer på det heller men tror det skulle vara väldigt nyttigt. Lägg gärna upp både bilder du är nöjd med och några du är mindre nöjd med om du får :)
 

stinneli

Aktiv medlem
Tack

Toppen att du delar med dig av din erfarenhet. Jag ska snart fota mitt första bröllop och är ganska rädd för vilka oväntade problem jag ska stöta på :)
Perfekt att få läsa om hur det gått för andra nybörjare och inte bara tips från de som redan kan. Jag har köpt mig ett 50mm 1,8 och funderar nu på nån 70-200 (lite saftigt pris än så länge för min del).
 

magnusbogucki

Avslutat medlemskap
måste säga....

detta var nog en av de mest läsvärda artiklarna på ett bra tag. Skönt att du delar med dig och att folk kan lära sig.
 

pion

Medlem
Till dej som tänkt köpa ett 70-200; jag har ett Nikonobjektiv som är 18-200, skadar nog knappast i bröllopssammanhang! 50 1,4 lär ju bli prima och säkert också 50 1.8.

/ :)
 

Asnaud

Medlem
Tackar!

Det var toppen att få läsa om dina erfarenheter! Själv fotade jag bröllop för ett par somrar sedan, och min stora katastrof var innne i kyrkan! jag tror knappt en bild blev något att ha... Utebilderna däremot blev suveräna (trots strålande sol... ;) men det var delvis tack vare brudparet själva! De hade arrangerat en liten rundresa på landet - bara de och jag - och hade sett ut tre-fyra platser som vi stannade och fotade på. För dem var miljön lika viktig som de själva. Och det gav mig extra tid att komma ihåg alla de där sakerna - var solen var, hur skuggorna föll, att prata och börja fota nästan så fort vi klev ur bilen... Nå, jag ska vara bröllopsfotograf nu igen, och mitt första steg mot det har varit att köpa bättre blixt! Och den här gången tar jag nog med stativet - och dina goda råd också. Tack för att du delade med dig! :)
 
ANNONS