Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytta bilder - Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnicaÅ

Medlem
Hej,

Jag använder mig av Lightroom.

Jag laddar över bilderna från kameran till datorn och laddar sedan in dem till Lightroom.

Nu ska jag lyfta över bilderna till en extern hårddisk, men då hittar ju inte Lightroom bilderna längre. Har testat, men det blev en massa frågetecken.Jag ska även byta dator och lägga in Lightroom på nytt.

Min fråga är:
Om jag flyttar bilderna till ett nytt ställe, hänger de justeringar jag gjort i lightroom med?
 

Walle

Aktiv medlem
När du ska flytta bilder, gör det i lightroom, inte explorer. Då håller LR koll på vart filerna tar vägen, annars blir det ett himla meck med att synka upp alla foldrar igen.

Jag laddar över bilderna från kameran till datorn och laddar sedan in dem till Lightroom.
Du vet väl att LR kan hämta bilderna direkt från minneskortet? Du behöver altså inte göra det extra manuella steget med att först ladda över bilderna till datorn och sedan ladda in dom i LR. Direkt när jag sätter minneskortet i läsaren så hoppar LRs importdialog upp, hur smidigt som helst.

Om jag flyttar bilderna till ett nytt ställe, hänger de justeringar jag gjort i lightroom med?
Så länge som du använder samma databas spelar det ingen roll vart bilderna ligger.

Om du syftar på att flytta bilderna till en ny dator med ny databas så måste du se till att inställningarna är sparade till XMP. Tredje krysset uppifrån i Catalog Settings på fliken "Metadata" ska vara ikryssad.

Capture_010.jpg

Om den inte har varit ikryssad så skrivs inte inställningarna automatiskt till XMP för gamla bilder, enbart bilder som justeras efter att ikryssningen skedde synkas automatiskt. Övriga bilder måste man synka manuellt, jag har för mig att tangentbordskommandot för "Save changes to XMP" är ctrl+s. Markera altså alla bilder och tryck ctrl+s så sparas alla inställningarna till XMP (och följer altså med filerna om de migreras till en ny databas).

Edit: Om du inte hittar den externa hårddisken i LR så beror det på att du måste lägga till en folder på den först.

Capture_012.jpg
 
Senast ändrad:

drejjan

Aktiv medlem
Bumpar tråden. Nu har jag lagt ihop två mappar till en, och då hittar inte Lightroom bilderna från den ena mappen. Men hur gör jag för att den ska hitta alla mappar. Har importerat dem efter år, månad, datum. Nu måste jag gå in på varje datum, Visa i utforskaren=Felmeddelande, hitta filen?, letar upp filen och okej. den hittar hela mappens filer. Men hur gör jag för att den ska hitta Alla datums filer, och inte bara varje datum för sig?
 

erro.se

Aktiv medlem
Hur såg mapstrukturen ut innan du la ihop maparna?

Hur ser mappstrukturen ut nu?

Du borde ha ett frågetecken på de filer och/eller mappar som Lightrom inte längre kan hitta. Klicka på frågetecknet och välj "Locate missing files" (eller nåt liknande) så ska LR hitta den (och i bästa fall även alla andra också).
 

drejjan

Aktiv medlem
Hur såg mapstrukturen ut innan du la ihop maparna?

Hur ser mappstrukturen ut nu?

Du borde ha ett frågetecken på de filer och/eller mappar som Lightrom inte längre kan hitta. Klicka på frågetecknet och välj "Locate missing files" (eller nåt liknande) så ska LR hitta den (och i bästa fall även alla andra också).
På hårddisken hade jag 2 olika mappar bredvid varandra, en för varje kamera. Dock tycker jag nu så här i efterhand att det är onödigt att sortera så, och gick då in i ena kameramappen, kopierade undermapparna (som är döpta efter datum) och klistrade in i andra kameramappen. Därefter raderade jag den tomma kameramappen, och sedan bytte jag namn på den kvarstående kameramappen, och det är väl just därför den inte hittar någon av bilderna, inte ens de som fanns där innan.
 

drejjan

Aktiv medlem
Klicka på frågetecknet och välj "Locate missing files" (eller nåt liknande) så ska LR hitta den (och i bästa fall även alla andra också).
Då får jag följande meddelande:

"Den valda mappen eller någon av undermapparna till den finns redan i Lightroom. Vill du kombinera de här mapparna?

Lägg samman.
Avbryt.
 

erro.se

Aktiv medlem
OK... så du har slagit ihop två huvudmappar... och dessutom bytt namn... och detta utanför LR...

Ett tips så här i efterhand: man ska göra alla filflyttar, omdöpningar och liknande innifrån LR, så att databasen hålls i synk. Gör man det ute i Utforskaren så blir det strul.

Vad kan du göra nu då? Ett tips är kanske att döpa om din huvudmapp (ute i Utforskaren) så att den får tillbaka något av de två mappnamn du hade förut. Då borde ju LR kunna hitta de bilderna iallafall. Förslagsvis döper du om den till det mappnamn som innehöll flest och/eller viktigast bilder.

Resterande bilder som saknas då? Tja... du hade datummappar sa du? Då antar jag att bilder som tagits samma datum från båda de gamla huvudmapparna nu ligger i en och samma datummapp? Då borde du ju kunna klicka på ett frågetecken och återigen få upp den där frågan om du vill kombinera mapparna. Då tror jag att LR är så intelligent att det förstår att det bara är vissa av bilderna som saknas och som ska sökas om. Men jag törs inte garantera något.

Standartips: gör en backup på både katalogfil och bildfiler innan du gör något omfattande reparationsförsök. Ifall det skiter sig så har du ju då en backup att gå tillbaka till och försöka igen.
 
ANNONS