Annons

Digital systemkamera (LCD)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Jönsson

Aktiv medlem
En fråga:

Jag har funderat på att införskaffa en Canon EOS 300D. Jag har tittat runt på nätet en hel del, men en sak har jag inte riktigt fått klart för mig, och det gäller LCD-displayen. Stämmer det att denna endast är till för att visa exponerade bilder, och att den inte går att använda som sökare? Jag tänker förstås åka och titta på kameran, men tänkte höra här först. Finns det isf andra kameror i samma priklass som har denna funktion?

Jag har inte fotograferat speciellt länge, men känner att jag redan har vant mig vid G1:ans vinklingsbara display, vilket jag tycker är en helt strålande funktion. Det vore tråkigt att mista den, även om man säkert vänjer sig.

Det finns ingen DSLR som kan visa bilden i realtid på skärmen, detta pga spegelreflexkonstruktionen.

Fördelen du får med en DSLR jämfört med din G1:a är att du på en sådan får en riktig sökare, detta är mycket mer värt.

Hej,

ställer en fråga här för jag tycker det var lite onödigt att dra upp en ny tråd:

1. Canon EF-objektiv eller Tamron AF-objektiv, är det objektiv som har autofokus?

2. Kan man fokusera manuellt med alla sådana objektiv, eller bara vissa?

3. Hur går manuell fokusering till på en digital systemkamera? HUR ser man när man har rätt fokus?

Vänliga hälsningar, Carl-David

EF- och AF-objektiv har autofokus ja. Jag antar att man kan fokusera manuellt med alla autofokusobjektiv till systemkameror, har inte stött på annat.

Manuell fokusering på DSLR går till som på en vanlig systemkamera, man tittar i sökaren och ser när bilden är skarp.

En sak till förresten, fäster man 300D eller 10D enbart i gängan på undersidan om man vill ha den på ett stativ? Det finns ingen enklare slags "klick"-menkanism som man bara trycker fast kameran på?

Borde ju vara ganska jobbigt när man ska sätta på/ta av kameran att rotera hela kalaset speciellt om man redan har stora objektiv påsatta...

Just det ja. Jag har inte så stor koll på hur man fokuserar med en vanlig systemkamera heller för den delen. Det går väl inte bara att se om bilden är skarp? Det man ser i sökaren är ju så litet!

jjacobsen skrev:
EF- och AF-objektiv har autofokus ja. Jag antar att man kan fokusera manuellt med alla autofokusobjektiv till systemkameror, har inte stött på annat.
Canon sålde tillsammans med EOS-700 (för många år sedan) en obskyr skapelse som jag tror benämndes "Power Zoom". Vill minnas att den inte hade varken zoom- eller fokuseringsring. Zoomningen sköttes med knappar, på samma sätt som med kompaktkameror, och såvitt jag vet så var det helt enkelt bara AF tillgängligt med den optiken.

Ang. stativfäste så finns det ganska många stativhuvuden med snabbkopplingsplattor som man sätter under kameran (eller på objektivets stativfäste om sådant finnes). Sedan är det bra mycket enklare att montera kamera på (och av) stativet. Rekommenderas varmt!

Man brukar inte rotera kameran för att gänga på stativ, man brukar kunna rotera skruven underifrån istället. Dessutom använder man ofta lösa objektivhuvuden som alltid sitter fastskruvade på kameran, och som sen har ett klickfäste till stativet.

Och när det gäller sökaren på systemkameror så blir uppfattningen av "bilden" inte alls liten, men svårt att beskriva om man aldrig kikat i sökaren på en systemkamera. Men med hjälp av mattskivor och grejer i kameran syns det ganska tydligt när bilden blir skarp. Olika delar i sökaren är blir ljusa resp. mörka, och när de får samma ljushet är bilden skarp, förenklat förklarat.

larsaz skrev:
Detta får du nog utveckla, vad syftar du på för ljusa & mörka delar?

Haha, ja det var kanske lite luddigt när jag läser vad jag skrivit. Jag tänkte mig mattskivan i mitten, som skiljer sig från området runtomkring i sökaren, att den kan uppfattas som ljusare eller mörkare än området runt om när skärpan inte är korrekt. Fast det handlar väl mer om att bilden blir olika "kornig" i mattskivan. Äh, jag vet inte vad jag menade riktigt :)

Carl-David skrev:
Det går väl inte bara att se om bilden är skarp? Det man ser i sökaren är ju så litet!

Jodå, det går alldeles utmärkt & det är så man går tillväga.

Man ska dock veta att exempelvis 300D har en mindre samt mörkare sökare än en analog systemkamera, en äldre manuellfokuskamera är bäst att fokusera manuellt med. På en sådan så finns oftast även hjälpmedel typ snittbild & microprisma som kan underlätta fokuseringen.

jjacobsen skrev:
Haha, ja det var kanske lite luddigt när jag läser vad jag skrivit. Jag tänkte mig mattskivan i mitten, som skiljer sig från området runtomkring i sökaren, att den kan uppfattas som ljusare eller mörkare än området runt om när skärpan inte är korrekt. Fast det handlar väl mer om att bilden blir olika "kornig" i mattskivan. Äh, jag vet inte vad jag menade riktigt :)

Mattskivan täcker hela sökarområdet, man fokuserar bara tills det blir skarpt...

larsaz skrev:
Mattskivan täcker hela sökarområdet, man fokuserar bara tills det blir skarpt...

Ok, det är så det är. Var nog microprisma jag tänkte på kanske, för det var äldre helmanuella kameror jag tänkte på, för i min eos300 är det ju bara att fokusera tills det blir skarpt. Snittbild, är det i form av två linjer som ska komma mitt för varandra eller något sådant?

Har sökt lite på nätet för att hitta någon bra bild på mattskivan & dess funktion, hittade tyvärr inget men däremot så kanske denna sida kan vara av intresse. Den handlar om kamerans uppbyggnad.

Finns en D-SLR som klarar att visa bilden i LCD+n och den är vinkelbar ....

Olympus E-10

Ljuset delas via en prisma, funkar bra faktiskt. använder dock personligen aldrig lcd´n då man fort blir bortskämd med en SLR sökare...

E-10 är dock ingen DSLR, den saknar spegel & har istället som du säger en prisma som faktiskt fungerar bra.

En SLR har spegel...

ANNONS
Götaplatsens Foto