Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital systemkamera (LCD)

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä kan vara vilket som..

Uppslagsverket om SLR

(Single Lens Reflex) A Camera of 35 mm or medium format, in which you view the scene through the same lens that takes the picture thanks to a system of mirrors and prisms.

larsaz skrev:
E-10 är dock ingen DSLR, den saknar spegel & har istället som du säger en prisma som faktiskt fungerar bra.

En SLR har spegel...

Har den?

SLR = Single Lens Reflex om jag inte har fel. Inget krav på spegel alls vad jag förstår, att det sedan är den vanligaste lösningen är en annan sak.

I så fall borde det väl heta SLM ...

Möjligt att ni har rätt, jag tänker på den svenska benämningen ESR= enögd spegelreflex. Har alltid tänkt på SLR & ESR som samma sak...

tormig skrev:
Har den?

SLR = Single Lens Reflex om jag inte har fel. Inget krav på spegel alls vad jag förstår, att det sedan är den vanligaste lösningen är en annan sak.

Om så är fallet så skulle alla kameror med elektronisk sökare också kunna kallas DSLR!

Spegel, prisma eller sensor...

Två små frågor till!

1. Andrahandsvärdet på en 10D jämfört med en 300D måste väl vara till stor fördel för 10D'n (om man givetvis bortser från prisskillnaden)?
10D borde ju "hålla längre" för den har ju inget plastchassi...

2. Hur är det med objektiv, är det stor skillnad på andrahandsvärdet på Canons gluggar och t.ex. Tamrons? Hur ligger Sigma till?

/ Calle

Carl-David skrev:
2. Hur är det med objektiv, är det stor skillnad på andrahandsvärdet på Canons gluggar och t.ex. Tamrons? Hur ligger Sigma till?

Det är mycket snack om att originaloptik har mycket bättre andrahandsvärde än "pirat"objektiv,
har faktiskt inte märkt av detta påstådda "fakta".

Det som är tydligt (och helt logiskt) är att bra objektiv har bra andrahandsvärde oavsätt märke och de sämre är klart svårsålda oavsätt märke.

Carl-David skrev:
Två små frågor till!

1. Andrahandsvärdet på en 10D jämfört med en 300D måste väl vara till stor fördel för 10D'n (om man givetvis bortser från prisskillnaden)?
10D borde ju "hålla längre" för den har ju inget plastchassi...

Nyprisskillnaden måste man självfallet räkna in, det är ju det procentuella prisfallet som är intressant. Trots en högre kvalite på 10D så är det inte så säkert att den procentuellt får ett bättre andrahandsvärde, nu tror jag dock personligen att den kommer att få det eftersom det förmodligen kommer att finnas enorma mängder 300D:s på beg.marknaden om nåt år.

Carl-David skrev:
Hur är det med objektiv, är det stor skillnad på andrahandsvärdet på Canons gluggar och t.ex. Tamrons? Hur ligger Sigma till?
/ Calle

Jag antar att samma sak gäller här, riktigt dyra saker har en tendens att falla mer procentuellt än något sånär eftertraktade billigare saker. Detta gäller inte bara inom kameravärlden men förutsätter självfallet att den billigare produkten inte är något skräp, utan något av intresse.

ANNONS
Götaplatsens Foto