Annons

Äger du en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Äger du en digitalkamera?

  • Ja

    Röster: 1,626 74.5%
  • Nej

    Röster: 557 25.5%

  • Totala väljare
    2,183

riotstarglam

Ny medlem
Jag köpte för knappt en månad sen en Canon powershot G5 som jag blivit lite förälskad i. Mest kanske i minneskapaciteten eftersom jag fick ett 32MB samt ett 1GB minne.
 

eckeman

Ny medlem
Batterirpoblem?

Läste att du hade en Coolpix. Har nyligen köpt en sådan (3100) och mina batterier varar ca. 4-5 bilder, sedan måste jag ladda dem. Kan inte vara normalt,eller?? Hur många bilder tar du innan du måste ladda? Tacksam för svar / Eckeman
 

krista

Medlem
stranden skrev:
Bara för att man kör med film och får ut precis varenda bild, blir allt bättre då? Nej, man har precis lika många bilder i drösvis som tar plats och man måste ha någonstans och som fyller album efter album, och som man säkert inte är nöjd med precis varenda bild.

Men vem säger att bara för att man fotar med film, så måste man lämna in rullen (om man nu inte har möjlighet att framkalla den själv förstås) och få kopior på exakt alla bilder? Det är väl ändå lite onödigt om det nu inte gäller semesterbilder eller dylikt. Är det inte bättre att välja kopior ur de framkallade negativen istället?
 
Senast ändrad:

krista

Medlem
För att sedan svara på frågan: Nej, ingen digitalkamera. Men jag skulle gärna vilja ha en, dock endast för festbilder och sådant för att spara pengar.

I övrigt anser jag att fotografi är en konst, blandar vi in digital teknik i det hela anser jag att man kan ta bort det ordet.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Aha..det är tekniken som avgör vad som är konst och inte konst...märkligt, jag har alltid trott att konst handlar om uttryck och känsla, oavsätt teknik.

Jag skulle nog snarare säga att om man tror att konst är en speciell teknik så vet man inte vad konst är alls.

Samma sak med fotografering, tror man att fotografering endast är fotografering om man använder filmrullar så vet man inte vad fotografering är.
 
Senast ändrad:

krista

Medlem
Hm. Om jag målade en vägg helgrön med "känsla" och kallade det för konst, skulle du hålla med mig då? (Det hade kanske egentligen inget med saken att göra, men ändå.)
Alla har sitt sätt att definiera konst, antar jag. Vad som är konst och vad som inte är det. Jag framförde bara min åsikt.

Datorer är bara helt enkelt fusk i mitt tycke, det är otroligt mycket enklare att fota digitalt och jag förstår personligen inte hur någon kan uppnå en känsla av konstnärligt skapande genom några klick med musen och några färdiga filter hit och dit.

Och att gå på en fotouställning med datorredigerade och -utskrivna bilder vore ungefär som att gå på en konstutställning med tavlor gjorda i Paint. Hur roligt är det egentligen?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Att ta en bra bild med digitalkamera är precis lika svårt som att ta det med en analog kamera.

manipulera i datorn är lixom en annan sak (än att fotografera)...manipulera kan du göra i mörkrum eller i datorn...det har inte så mycket med saken att göra tycker jag.

Papperskopia från digitalkamerabilder kan du få på precis samma papper som från filmrulle.
 

haze

Aktiv medlem
krista skrev:
Hm. Om jag målade en vägg helgrön med "känsla" och kallade det för konst, skulle du hålla med mig då? (Det hade kanske egentligen inget med saken att göra, men ändå.)
Alla har sitt sätt att definiera konst, antar jag. Vad som är konst och vad som inte är det. Jag framförde bara min åsikt.

Datorer är bara helt enkelt fusk i mitt tycke, det är otroligt mycket enklare att fota digitalt och jag förstår personligen inte hur någon kan uppnå en känsla av konstnärligt skapande genom några klick med musen och några färdiga filter hit och dit.

Och att gå på en fotouställning med datorredigerade och -utskrivna bilder vore ungefär som att gå på en konstutställning med tavlor gjorda i Paint. Hur roligt är det egentligen?
Digital Art är en konstform som har funnits länge.
Den skapas inte automatiskt med ett klick på musen. Skapa måste man göra själv.
Datorn är bara ett verktyg, som din framkallare och din kamera.

Här är några länkar från google..

http://www.dam.org/
http://www.digitalartmuseum.com/
http://www.amoda.org/exhibition/promise.php?PHPSESSID=d703fa29145bec88c01858014c463b1b
 

Frost

Medlem
Skjuter enbart med digitalt, allt från den digitala "prylen" som råkar sitta på min mobiltelefon, till min D60. Skulle aldrig få för mig att gå tillbaks till analogt om det inte vore så att jag gick och köpte mig nån gammal rysk kul efterkrigstids kamera. För då snackar vi roliga bilder!

Är sprillans ny här på forumet men det är ändå kul att disskutera, men att klanka på folk för att man använder digitalt kontra analogt är bara passé. Har jobbat med grafisk design i flera år och numera jobbar jag som CD på en tidningsfirma. Skulle vi gå tillbaks och göra det analogt så vetefan hur vi skulle överleva. Vi gör ju fortfarande tidning...

Kanske var lite överdriven symbolik, men jag vill bara säga att alla borde få skjuta med vad dem vill, låt inte budget eller åsikter sätta stopp för glädjen med att fota, Känsla och smak är nog så svåra att få bukt med...

Tog mig säkert ett halvår innan jag kunde bestämma mig över Nikon eller Canon hehe...

(svart och silver tänker jag inte ens nämna hur svårt det är)


Nåja, hoppas ni märker av lättheten i ovan...


Vad det gäller efterbehandling så tycker jag att både mörkrum och (tex) Photoshop erbjuder sina utmaningar och för mig är resultatet det viktigaste. Utöver det så hållar jg mig till vad jag anser är att "klara mig undan fusk" dvs, inga effekter, inga filter, inget suddande eller klistrande... men nivåer som påverkar färg, nyans och kontrast ser jag absolut inget fel med...

skjut mig...hehe
 

Nenizen

Ny medlem
Liza skrev:
Jepp det gör jag och 83.000 i inköp - vad är den värd efter ett år.
Även analoga kameror tappar i pris, eller hur?
Kanske inte lika mycket första åren -
men det är väl ändå en ganska oviktig del av det hela?

Digitala kameror öppnar upp en helt ny värld av tänkande när det gäller fotografering.
Även för oss som inte är några proffs!
 

Godot

Ny medlem
Re: Batterirpoblem?

Läste att du hade en Coolpix. Har nyligen köpt en sådan (3100) och mina batterier varar ca. 4-5 bilder, sedan måste jag ladda dem. Kan inte vara normalt,eller?? Hur många bilder tar du innan du måste ladda? Tacksam för svar / Eckeman

På den kameran förekommer ett mjukvaruproblem som gör så att batteri-indikatorn börjar blinka för tidigt. Kan kanke vara det? Lämna in den och få ny mjukvara gratis.
----


Jag började fota analogt men har nu övergått till digitalt, har beställt en Canon Eos 300d som jag väntar på med spänning. Anledningen till övergången... pengar. Kan låta som hyckleri när man lägger ut 1000-tals kronor på kamera men det jag vill slippa är den där gnagande känslan i bakhuvudet över att varje bild kostar. Ofta tänker jag att jag fotat ett motiv nog när jag egentligen skulle vilja ta några till. Vet att många här inte har det problemet men för mig, som studerar och inte har tillgång till mörkerrum, erbjuder den digitala världen en stor frihet.

/Hannes
 

Justus

Avslutat medlemskap
Nej det kostar ingenting! Man har däremot möjligheten att uppgradera sitt medlemskap så att man kan ladda upp fler bilder/vecka osv, men det är inget tvång.
 

Estethia

Aktiv medlem
Re: Ursäkta!

fridilej skrev:
Ursäkta, måste bara fråga någonstans!
Denna fotosida och detta medlemskap kostar inte något va?
nej, inte om du inte vill. då behåller du bara ditt grundmedlemskap som det är nu.
annars finns det flera typer av betalmedlemskap att välja mellan.
kika närmare
här.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Vad länge den här frågan legat på framsidan nu. Ser fram emot nästa gallupfråga "Äger du en analog (ej digital) stillbildskamera?"
:)

/Richard som har båda delarna
 

barret

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Vad länge den här frågan legat på framsidan nu. Ser fram emot nästa gallupfråga "Äger du en analog (ej digital) stillbildskamera?"
:)

/Richard som har båda delarna
Jag är fortfarande nyfiken på hur många som bytt media i fotohobby/-yrke....tämligen ointressant hur många som HAR digitalkamera.....verkar finnas i alla hem i någon form.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
barret skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på hur många som bytt media i fotohobby/-yrke....tämligen ointressant hur många som HAR digitalkamera.....verkar finnas i alla hem i någon form.
Ok, Jag bytte åt andra hållet, från digitalt till film (tror ändå det är många som bytt åt det hållet också). Kalla mig bakåtsträvare, puritan eller vad ni vill. Foto är min hobby och inte en affärsverksamhet jag behöver effektivisera.

/Richard
 
Senast ändrad:
ANNONS