Annons

Äger du en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Äger du en digitalkamera?

  • Ja

    Röster: 1,626 74.5%
  • Nej

    Röster: 557 25.5%

  • Totala väljare
    2,183

barret

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Ok, Jag bytte åt andra hållet, från digitalt till film (tror ändå det är många som bytt åt det hållet också). Kalla mig bakåtsträvare, puritan eller vad ni vill. Foto är min hobby och inte en affärsverksamhet jag behöver effektivisera.

/Richard
Har svårt att föreställa mig att någon skaffar digitalkamera för att bli effektivare.....dom flesta här på FS har väl fotograferandet som hobby/passion. Min D100 har givit ytterligare fyr åt min passion.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Och min Canon A-1 från 1978 fick fart på min passion ;). Är det inte främst effektivitetsskäl som gjort att de flesta pressfotografer idag jobbar med digitalkameror?
 

Acke_71

Medlem
Nej, inget digitalt för mig

Skillnaden mellan en traditionell kamera och en digitalkamera är som skillnaden mellan ett elpiano och ett riktigt piano. Den elektroniska versionen är rolig och man kan nå ett bra resultat men det är inte riktigt samma sak.
Inte riktigt "äkta", känns det som.
 

PeterLj2

Aktiv medlem
Hur är film mer äkta? Det är ju egentligen samma sak, ljuset som filmen fångat är inte mer konkret än det sensorn fångat tycker jag. Ljuset som träffade filmen blir ju inte exakt återgivet när man använder film precis....
 

sagan

Avslutat medlemskap
"känns det som" det är väl en känsla och inte någon rationell förklaring, givetvis är det precis lika "äkta".
 

Acke_71

Medlem
Hmmm

Rätt har ni i det att det långt handlar om en känsla.
För mig känns det som att möjligheterna (frestelsen) att lätt manipulera bilden med dator gör användandet av en digital kamera till ett helt annat hantverk än användandet av en konventionell kamera.
Men rätt har ni i det att det långt handlar om känsla och värderingar.
 

PeterLj2

Aktiv medlem
Jag ser inget fel i att manipulera så länge man talar om det. Jag leker rätt mycket i ps där jag manipulerar bilder men för det slutar jag inte vilja lära mig ta bättre bilder i fotograferingsögonblicket. Snarare tvärtom, destro bättre foto man har från början destro mer roligt kan man göra i datorn med det.

Jag kommer nog skaffa en analog systemkamera dock. Dels för jag tycker det är underbart att se när folk i fotoklubben visar sina diabilder och dels för att jag skulle vilja testa vara med i en fotomara.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Personligen så saknar det betydelse ur det hänseendet..skannar jag en dia eller tar fram en bild från digitalkameran..båda är digitala och jag vill i båda fallen ändra så lite som möjligt på bilden i bildbehandlingsprogramet..ser inget direkt skillnad där.
 

angelripper

Medlem
CANON är Canon

Trycket blev för stort,så nu äger jag en Canon G5
Med 1GB.
Jag ser bara fördelar med digitalt för nu kan man leka för glatta liver med bilderna.
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Nej det blir inget digitalt, tycker inte att digitalt är lika roligt.
Jag anser att film är mer "äkta", det är en speciell känsla när man tar bilderna, föreställer sig hur det blev i huvudet och sedan får se resultatet efter en stund i fotolabbet. Jag tycker det är mycket roligare att hantera negativen, sätta in papperskopiorna i albumen...
Digitalt är inte samma sak, där tar man en bild och får se den direkt på LCD displayen, går hem, tankar över bilderna till datorn och fixar lite i PS... Sedan blir bilderna liggande där om man inte har proffsdigitalkamera på 11 Mpixel och värstingskrivare.

Nej, jag tycker att "gammalt" foto med film är mer konst än digitalt. Det imponerar mer ifall man ser en bra "traditionell" bild från fotolabbet än en bild manipulerad i PS! Men det är vad jag tycker!
 

sagan

Avslutat medlemskap
FotoJeppe skrev:
Det imponerar mer ifall man ser en bra "traditionell" bild från fotolabbet än en bild manipulerad i PS! Men det är vad jag tycker!
Och vad säger att en bild tagen med en digitalkamera behöver vara manipulerad i PS?

/Kim som ytterst sällan manipulerar bilder i PS el. dyl.
 

PeterLj2

Aktiv medlem
Handlar konst om att imponera?

Displayen ger inte så mycket tycker jag och jag kollar inte så mycket på den förutom histogram när jag är rädd för att det ska bli utfrätt.

Mvh Peter Ljungkvist som inte har en manipulerad bild uppe på fotosidan och kör med digitalt. (De är kanske inte så bra dock hehe)
 

JonnyB

Aktiv medlem
martinkellner2 skrev:
Nej! . Om man ska ha en digitalkamera som är jämförbar med lågASAtal-filmer måste man punga ut med en förmögenhet. Dessutom är elektroniskt lagrad information inte särskilt beständig. Visst kan man skriva ut bilden med bra kvalitet, men sanningen att säga: Hur många gör det i någon större omfattning?
Sant och icke sant. Visst är det så att inget går upp emot en bra diabild. Om man nu inte har sådär 250.000 spänn att slänga ut på en 12 megapixelskamera samt en helvetes dyr ljuskanon + en bärbar dator. Men det kommer inte dröja länge förrän de flesta kommer att ha råd med dylik utrustning eftersom TV:n kommer att försvinna och ersättas av annan, digital teknik som kommer att vara många, många gånger bättre än dagens analoga (och digitala) teknik.

Vill bara påpeka hur fel det är att tro att inte digital information är åldersbeständig. Hur länge håller diabilder i rumstemperatur? 50 år? 100 år? OK, en CD-skiva beräknas i dag kunna lagras i 80 år. Frågan är om vi om 80 kommer kunna läsa den eftersom tekniken ändras hela tiden.
Troligen kommer vi att flytta information från media till media, och på så sätt blir det omöjligt att uttala sig om hållbarheten på digital information, tex bilder. Vi vet helt enkelt inte.
 

JonnyB

Aktiv medlem
Att leka är viktigt

När jag ändå är i farten så kan jag lika gärna delge mig vidare av mina tankar.

Efter att ha läst igenom nästan alla inlägg här (PHU!) så kan jag liksom destillera ner det till att det ofta handlar om den seriöse fotografen, den som har proffsdrömmar eller rent av är proffs. De som tycker själva fotandet nästan är något heligt och som de har jobbat på i åratal för att lära sig.
Sedan finns det en stor grupp som leker, som inte tar så himla allvarligt på det hela. Men som ändå känner lika stor kärlek till fotokonsten och som verkligen vill lära sig att bli bätttre.

Det är viktigt! Med hjälp av den digitala tekniken kommer vi snart att ha ett stolt land med 100.000-tals glada amatörer som är skitbra! Mycket tack vare FS också. Och dessutom, finns det något viktigare här i livet än att leka? :)

Och ja, jag äger en Nikon 5700 samt en Fujifilm 2800, men fotade i många år med Minolta SLR-kameror. Det går jag aldrig tillbaka till för det blev så himla dyrt att leka :)
 

angelripper

Medlem
Lek

Ja, att få leka är viktigt!men inte för vilket pris som hellst.
Jag tar mitt fotande på allvar men det skulle bli alldeles för dyrt med dia eller s/v.För gör man en miss så är den förlorad.
 

lapg

Aktiv medlem
Jepp

Min tredje digitalkamera köpte jag lite innan jul, en FujiFilm Finepix S5000. Innan den hade jag en Konica KD200Z och min första var en Olympus (med urkass upplösning).. Älskar digitalkameror så mycket för att man kan plocka bort bilder direkt och slipper vänta på framkallning.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag har ingen digitalkamera (ännu). Har inte riktigt fått behovet. Måste erkänna att det vore praktiskt att kunna ta en bild och slippa ta en hel rulle. Jag har förmånen att bo i en stad där labben kan skicka med en CD-skiva med 6 eller 35 MB stora bildfiler. För mig känns det ganska onödigt med en display på kameran för att se hur bilden ser ut, det vet man ju redan. Jag tycker det är roligt att plåta mingel digitalt därför att man kan visa bilderna direkt. De flesta kompakta digitalkameror har för mig varit en plåga att använda ...dom är ju så långsamma! Funderar allvarligt på att köpa en D100 eller bättre för att kunna plåta enklare porträtt.
 
ANNONS