Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Äldre objektiv än AI på D3!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Vilka äldre modeller av Nikon-objektiv går att sätta på D3?? (jag bryr mig ej om ljusmätning fungerar eller inte, jag har ljusmätare ;)

Vi har en del gamla nikon-objektiv i skolan men jag la märke till att det är som en lång bred bit som sticker ut (som en sked) från fattningen på flera objektiv och jag vågade inte använda dom för jag var rädd att de skulle skada spegeln eller dylikt..

Någon som har koll?

Den där "skeden" är nog ingen fara. Däremot ska du passa dig för icke AI-objektiv som har djup fläns på bajonettsidan. Alltså att bländarringen fortsätter ner innanför bajonettplanet nån millimeter. Jag vet inte om AI-pinnen på D3-huset är fjäderbelastad, men är den stum så kan du bryta av den om du monterar ett sådant objektiv. AI-objektiven har en grundare fläns på bländarringen med en klack som hakar i denna pinne på kamerhuset, vilket är det som gör att kameran vet vilken bländare man ställt in på ringen.

Tillägg: Det bästa är nog om du letar reda på en manual och kollar kompatibiliteten för olika objektiv. Det bör framgå där. Emellertid funkar säkert många objektiv som inte är nämnda som kompatibla, men då ska man nog veta vad man bör kolla efter.

Makten skrev:
Däremot ska du passa dig för icke AI-objektiv som har djup fläns på bajonettsidan. Alltså att bländarringen fortsätter ner innanför bajonettplanet nån millimeter.

Men en sån kant finns det ju på det
Nikkor AF 28/2,8 som jag lånat från skolan.. Förstår du verkligen vad jag menar med skeden? Alltså, bokstavligt talat en sked som sticker rakt ut (dvs, bakåt in i kamerahuset) ca 1cm.. Tror objektiven har "Auto" namnen och fokusringen är gjord av metall, dvs ej belagd med gummi..

Det går inte att fälla upp indexringen på kamerahuset. Sätter man på ett gammalt objektiv tror jag att man skadar kameran.

Danlo skrev:
Men en sån kant finns det ju på det
Nikkor AF 28/2,8 som jag lånat från skolan..
Kanten är olika hög på olika objektiv!

Förstår du verkligen vad jag menar med skeden? Alltså, bokstavligt talat en sked som sticker rakt ut (dvs, bakåt in i kamerahuset) ca 1cm.. Tror objektiven har "Auto" namnen och fokusringen är gjord av metall, dvs ej belagd med gummi..
Det är väl den här mojängen du menar? Detta är ett 35/2 Ai.

Bilagor

• dsc_8291.jpg
    dsc_8291.jpg
    88.2 KB · Visningar: 413
Jag har inte kunnat hålla mej från att, försiktigt, montera mitt Nikon PC-Nikkor 28/4 på D3:an. Mekaniskt så går det precis fritt från ai-kopplingen. Men mycket marginal är det inte.

Bilagor

• dsc_7507.jpg
    dsc_7507.jpg
    46.1 KB · Visningar: 372
Samtliga objektiv med nikon f-mount ska gå att montera. Kolla manualen för kompatibilitet, det finns listat ganska långt bak.

/Hampus

perisak skrev:
Fast det verkar finnas en sida med massor av undantag, bland annat PC-objektivet ovan.

Japp, det finns undantag, men vad säger manualen (är bortrest)? Säger den att det inte passar alls eller att du bara inte får mätning?

/Hampus

De autofokuserade kameror som kan ta omodifierade icke-AI är lätt räknade. Det är F4, ombyggda F5, D40 och D40x. Alla övriga kameror riskerar att gå sönder.

Med hjärtat i halsgropen provmonterade jag nyss en 24/2,8 icke AI på en D300.

Det går trögt, men den går på. Spelet mellan AI kopplingen och objektivet är noll. Förmodeligen pressar objektivet in AI kopplingen mot huset. Jag tror jag avstår från användning av icke AI-objektiv till D300:an.

Eller så tar jag fram filen och filar upp ringen samt vänder gaffeln. Måste ju ha gaffeln till mina gamla F-hus.

Min rekommendation är - LÅT BLI

jimh skrev:
et tyvärr inte, har bara hört att man kan lämna den till Nikon för något slags modifiering av AI-flärpen.

Det låter rimligt, tunnare flärp kanske??

jaja, frågan var akademisk till sin natur och handlade mest om tillskott till avdelningen onödigt vetande.

trevlig helg

Johan Okker skrev:
Det låter rimligt, tunnare flärp kanske??

jaja, frågan var akademisk till sin natur och handlade mest om tillskott till avdelningen onödigt vetande.

trevlig helg

Nej man sätter dit en uppfällbar AI-Indexing-post. Kolla på F4 eller FM eller FE så ser ni hur den ser ut.

M

Kan ingen ladda upp tydliga bilder där man kan se skillnaden mellan AI, AI-S och icke AI?

Vore helt fantastiskt att en gång för alla lyckas få reda på det..

Danlo skrev:
Kan ingen ladda upp tydliga bilder där man kan se skillnaden mellan AI, AI-S och icke AI?

Vore helt fantastiskt att en gång för alla lyckas få reda på det..

Mitt på denna sidan är det en bra bild på Meter Coupling Lever som den heter

AI-indexing-post är något annat

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf4/features/index.htm

så har ser det up på FM

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm/basic.htm

här finns annan bra info om de olika versionerna av Nikons F-fattning

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfmount/lens2.htm

Man har gjort sig en stor björntjänst när man har övergett den nerfällbarar AIkopplingen som sitter på FM/FE bla. dessa icke nerfällbara finnsa att finna på Bla. FG, FA, FM2, FE2 och senare (vet ej hur F3 F4 F5 ser ut, viss info om det fanns tidigare i tråden dock).

D40/D40x har den fördelen mot nikons övriga digitala lineupp att de faktiskt är kompatibla även med hemmafilade och ofilade Pre-AI fattningar oavsett om det är mellanringar eller objektiv. (dock kan man behöva vända eller skruva av gaffeln men det är gjort på två röda bara du har en liten Xskruvmejsel.)

MEn man måste ju få sälja nya objektiv...det skulle ju inte fungera om folk insåg att glasen i deras gamla gluggar faktiskt inte "tappat formen" under en generation.

Jag äger bara filade, Pre-AI och AI och AI-S så jag kan inte ge dig någon Pre-AI bild men de båda andra kan jag bidra med (och en nikonosfattning, dock bara objektivdelen, vad nu det skulle hjälpa någon), maila mig om det ifall det är önskvärt!

/F (som använder kittgluggen och 7-8 manuella gamla hederliga gluggar till sin d40)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto