Annons

Ändring av bilddstorlek på ett nytt sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har snubblat på denna programvara: http://www.dpreview.com/news/0708/07082201seamcarvingimageresizing.asp

Ser ut hur coolt som helst. Jag ser direkt användning till den för t.ex. ändring av förhållandet mellan sidorna i en bild. Jag behöver ibland att en bild ska rymmas i en viss ram (i en TV ruta t.ex.) som har annat sidoförhållandet (720x576 för TV) men vill inte beskära den.

Synd att det inte verkar vara möjligt att köpa programmet än.

Senast ändrad:
Aj aj aj. Ytterligare ett sätt att manipulera en bild. Trovärdigheten av ett fotografi sjönk nu ytterligare ett snäpp. Lite blandade känslor är det väl, teknikintresserad som man är, jag skulle gärna prova och se vad som händer.
En fördel är väl att man slipper att se tjocka eller smala människor i TV-rutan när formatet inte stämmer.

Vart ska allt sluta?

Ja lite skrämmande är det.. men att kämpa emot vore som att försöka förtränga att digitalfotografi har tagit över efter filmen.. Det är ingen idé att försöka kämpa emot utvecklingen, njut av fördelarna och acceptera nackdelarna.

Riktigt häftiga effekter de lyckas få fram.

Troligen rätt effektivt under rätt situation. Jag kan speciellt se användningsområden när man ska skala om content där relationen mellan bilder, text och ytans användning är viktigt för förståelse etc, speciellt om denna ska fungera för en mängd olika displayer, medier.

Jag är ju dock högst tveksam att dessa effekter kommer användas omedvetet av de flesta fotografer då det är en klar manipulation av bildinnehållet.

ANNONS
Götaplatsens Foto