Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en filterfråga..

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Eller två faktiskt. Jag fick förslag om att stepring till filter. Jag har ett pol-filter, 58 och ett objektiv med 67. Eftersom detta är ett ljusstarkt objektiv (17-55, 2,8), försämras inte förmågan att ta in ljus eftersom linsöppningen minskar?
Sen tänkte jag fråga om nån har tips på filter som går att beställa från t.ex. Ebay. Märken som inte är bland de bästa, men ändå dugliga. Jag kan devisen att man får vad man betalar för. Det kanske ändå finns dugliga filter till ok priser.

Mvh John

Om du sätter ett 58-mm filter på ett 67-mm objektiv så lär du få en del vinjettering. Normalt så steppar man åt andra hållet: större filter på mindre objektiv.

När jag köpte mitt polfilter resonerade jag så att jag köpte filtret efter mitt "största" objektiv och stepringar till övriga objektiv.

Men borde det inte bli en "ring" på bilderna om du gör som du beskriver? Tänkte att objektivet ändå måste användas i alla fall nästan hela vägen ut på främre linsen.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Men borde det inte bli en "ring" på bilderna om du gör som du beskriver?
Man steppar sällan ner, utan upp så som andra redan skrivit.

Troligtvis kommer man få en svart ring från 17 o kanske upp till 35 mm, men i övrigt skulle det fungera.

Jag har Nikon & då är det vettigt att köpa ett 77mm polfilter. Då klarar man 2,8-zoomarna 17-35, 24-70, 70-200. Sigmas 24-70 zoom har jag för mig är 82mm
Fast optik & ljussvagare optik brukar vara mindre. Till dessa köper man stepringar.

ANNONS