d-play
Aktiv medlem
Jag har en 350D och 50mm f/1.8 som jag fotar mest med. Jag har inte tänkt så mycket på att bilderna blivit oskarpa, men då och då har jag fått bilder där jag tänkt, "Oj, vad skarpt det blev!". Sen dess har jag märkt att fokus oftast hamnar någon annanstans än där jag hoppats, men jag har inte blivit klok på om det är back eller frontfokus.
Så jag gjorde ett test idag för att se hur det låg till. Jag kanske inte gjorde testet helt noggrant, men jag tycker det verkar uppenbart att den fokuserar fel.
Jag tog bl a flera bilder med samma inställning och fokus hamnade olika varje gång. Oftast hamnade den framför som den översta bilden visar. Ibland hamnade fokus rätt och nån gång hamnade den lite bakom.
Jag testade också att fokusera manuellt två ggr. Det var lite svårt men jag tror jag fick in fokus någorlunda, men då blev det som den nedersta bilden. Så dåligt ser jag väl inte.
Är det normalt att det blir så här? Kan jag ha gjort något galet i testet? Är det frontfocus som är felet? Ska jag lämna in kameran och objektivet?
När jag ändå ska lämna in den, hur mycket kostar det att rengöra sensorn?
Många frågor blev det. Kan ni bara ge mig lite tips vore det kanon!
Mvh Christian Sandberg
Så jag gjorde ett test idag för att se hur det låg till. Jag kanske inte gjorde testet helt noggrant, men jag tycker det verkar uppenbart att den fokuserar fel.
Jag tog bl a flera bilder med samma inställning och fokus hamnade olika varje gång. Oftast hamnade den framför som den översta bilden visar. Ibland hamnade fokus rätt och nån gång hamnade den lite bakom.
Jag testade också att fokusera manuellt två ggr. Det var lite svårt men jag tror jag fick in fokus någorlunda, men då blev det som den nedersta bilden. Så dåligt ser jag väl inte.
Är det normalt att det blir så här? Kan jag ha gjort något galet i testet? Är det frontfocus som är felet? Ska jag lämna in kameran och objektivet?
När jag ändå ska lämna in den, hur mycket kostar det att rengöra sensorn?
Många frågor blev det. Kan ni bara ge mig lite tips vore det kanon!
Mvh Christian Sandberg