Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ännu en fråga om felfokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

d-play

Aktiv medlem
Jag har en 350D och 50mm f/1.8 som jag fotar mest med. Jag har inte tänkt så mycket på att bilderna blivit oskarpa, men då och då har jag fått bilder där jag tänkt, "Oj, vad skarpt det blev!". Sen dess har jag märkt att fokus oftast hamnar någon annanstans än där jag hoppats, men jag har inte blivit klok på om det är back eller frontfokus.

Så jag gjorde ett test idag för att se hur det låg till. Jag kanske inte gjorde testet helt noggrant, men jag tycker det verkar uppenbart att den fokuserar fel.

Jag tog bl a flera bilder med samma inställning och fokus hamnade olika varje gång. Oftast hamnade den framför som den översta bilden visar. Ibland hamnade fokus rätt och nån gång hamnade den lite bakom.

Jag testade också att fokusera manuellt två ggr. Det var lite svårt men jag tror jag fick in fokus någorlunda, men då blev det som den nedersta bilden. dåligt ser jag väl inte.

Är det normalt att det blir så här? Kan jag ha gjort något galet i testet? Är det frontfocus som är felet? Ska jag lämna in kameran och objektivet?

När jag ändå ska lämna in den, hur mycket kostar det att rengöra sensorn?

Många frågor blev det. Kan ni bara ge mig lite tips vore det kanon!

Mvh Christian Sandberg

Bilagor

• fokus.jpg
    fokus.jpg
    20.8 KB · Visningar: 650
Bara kort kommentar kring ditt manuella fokusproblem. Kolla att du inte skruvat på dioptrijusteringen på kameran av misstag, hände mig igår....
Det förklarar ju givetvis inte ditt AF-problem dock.

PoS skrev:
Bara kort kommentar kring ditt manuella fokusproblem. Kolla att du inte skruvat på dioptrijusteringen på kameran av misstag, hände mig igår....

Eh, jo, det gjorde jag nog. Jag tyckte det blev mycket skarpare när jag ställde den ett steg mot minus. Jag som inte har något synfel (vad jag vet om), ska jag ställa den mittemellan + och -, även om det inte blir lika skarpt i sökaren?

Om du inte har något synfel ska du ju inte behöva justera den. När jag kör utan ögonlinser använder jag autofokus för att avgöra hur den ska stå för att jag ska se skarpt.
Har du testat med flera objektiv?

PoS skrev:
Så detta påverkar? Hur ska man då gå till väga? Antingen skruvar man på justeringen så man ser och fokuserar fel, eller så justerar man att den fokuserar rätt men genomsikten blir sämre?

Dioprijusteringen är till för folk med glasögon som då kan ta foton utan att ha dessa på sig, i praktiken korrigeras bilden i sökaren;

Dvs, denna justering är för att korrigera optiska fel i dina ögon och påverkar inte den del av optiken som faktisk används för att ta bilden.

Ser du bra utan glasögon så ska du alltså inte justera något eftersom du gå "luras" att tro att du har fokuserat rätt.

Om du upplever att du generellt ser bättre efter justeringen kan det ju faktiskt vara värt att gå till en optiker och kolla ögonen, det är fullt möjligt att själv tycka att man ser bra och trots det ha ett litet synfel som endast märks i situationer som denna.

Själv har jag ett knöligt brytningsfel som inte går att korrigera fullt ut, med linser så tycker jag själv att jag ser nästan perfekt men jag klarar inte att fokusera speciellt bra manuellt.
Jag försöker därför använda AF så ofta som möjligt.

En felaktig dioptriinställningen gör ”bara” att man inte kan se mattskivan skarpt. Detta leder visserligen till att det blir mycket svårare att ställa i skärpan (eftersom man tvingas söka efter minsta möjliga oskärpa istället för bästa möjliga skärpa) men påverkar inte själva skärpeläget i sig.

Dioptriinställningen görs lättast genom att helt enkelt ta bort objektivet (eller ställa in rejält oskarpt) och sedan ställa in skärpan på mattskivans olika mätområdesmarkeringar o d. Att man då, även med perfekt syn, hamnar en bit in på den negativa sidan är helt normalt, innan kamerorna hade möjlighet att ändra dioptritalet brukade sökarna vara inställda på ca -1 dioptri, anledningen har att göra med ögats reaktion på att vi tittar genom ett hål.

Tack Lennart, det var just detta jag menade med mitt inlägg, men p g a lite "oskarp" kunskap inte kunde utreda. Om dioptri är felinställd är det lätt hänt att man inte fokuserar rätt manuellt.

/PO

Christian:

Först, som de andra påpekar så hqar varken dioptri eller det du gjort med manuell fokus något att göra med eventuell autofocusproblem. Som det ser ut har du inte fått till skärpan perfekt vid dina manuella test (och det är inte heller lätt med de flesta moderna digitalkemerorna). Prova att att ta kanske 5 bilder med minimala manuella fokusjusteringar mellan för att få i alla fall en bild som verkligen visar hur din testuppsättning skall se ut perfekt fokuserad.

Annars ser testmodellen rättt bra ut, men man måste vara otroligt noga för att det skall ge något. Som du kan läsa på länken på den postade länken så är det normalt att fokus inte hamnar exakt på samma ställe varje gång. Det finns en inbyggd tolerans i systemet som resulterar i en viss slumpmässighet. Så, det du vill ta reda på är om ditt system ligger inom denna toleransnivå eller inte och om det finns en benägenhet att hamna mer fel åt ena hållet (back/front-fokus).

En stor bov i dramat är (återigen hämtat från den postade länken) att själva fokussensorn inuti kameran är ca tre ggr bredare än vad den kvadratiska markeringen i sökaren indikerar och att det inte heller säkert är perfekt relativ centrering mellan de två. Så, med lite otur fokuserar kameran inte på det som du tror att den fokuserar på. Detta kan vara relevant för din testuppställning (beroende på om det det "uppflipbara" fokusområdet är tillräckligt stort) men framför allt är det relevant för verklig fotografering.

För övrigt finns möjlighet att kalibrera både kameahus och objektiv. Det jag inte vet är om en kalibrering av huset bara skiftar (en mest sannolika) fokuspunkter framåt eller bakåt eller gör fokuseringen mer exakt.

Jag har själv misstankar om visst fokusproblem i mitt system som innehåller en 10D 3 L objektiv och två konvertrar, men det är en ruggig massa kombinationer att testa innan det går attt avgöra var problemet sitter (och om det är ett problem).

Jag har själv en 20D och 50mm f/1.8 II och märkte att fokus inte var så skarp som den borde. Några tester liknande liknande Christians visade att den fronfokuserade med 10-12mm.

Då jag inte hade några andra objektiv hemma lånade jag 3st från en kompis, ett likadant 50/1.8II, ett 17-85IS och ett 17-40/4L. Alla hans objektiv hade en svag tendens till frontfokus, kanske låg centrum av fokus ca 1-2mm framför men 0-punkten var skarp. Kan detta anses som normalt eller behövs kameran justeras?

Dock så minns jag inget sådant fel på min 300D med mitt 50/1.8II.

Vad bör jag göra? Är objektivet kasst? Är det kamera + objektiv som inte passar ihopa? Bör jag justera efter detta objektivet eftersom det fungerar bra med andra objektiv, både likadana och andra modeller?

ANNONS
Götaplatsens Foto