Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

genkakuzai

Aktiv medlem
Ni som har kameran, hur långt har ni kommit i tester med blixt?

Jag kör fortfarande med min SB-800 på min D7000. Testade SB-900, men gillade inte den.

Har någon testat SB-910 med D800?
Bra val, gjorde detsamma. min SB-800 överhettas i princip aldrig. Däremot har ju såväl SB-900 som SB-910 klart vassare menysystem.
 

jpontus

Medlem
Filmning med D800E

Kläder brukar kunna lösas, värre är det med saker som innehåller mer komplicerade mönster med skuggor och dylikt. Så det beror lite på. Men som sagt, det beror på vad du fotograferar mest, en naturfotograf kommer sannolikt aldrig stöta på moiré t.ex. medan en stadsfotograf eller någon som fotograferar kläder kommer göra det då och då.
Det verkar vara en smakfråga om moiré är problematiskt vid foto. Men hur funkar det med filmning med en D800E vs D800, återigen för en amatör och enbart eget bruk.
 

iSolen.se

Guest
Njäe, de mönster där moiré förekommer är av mer "mekanisk" art (alltså människoproducerad) t.ex. många smala linjer med små mellanrum, på håll kan t.ex. persienner producera moiré, eller räfflade tak, eller kläder med linjerade mönster i tyget eller tryck. Har aldrig sett några naturmotiv med moiréproblem.
Nej moiré kräver inte alls regelbundna raka mönster, det räcker med fina. allt som ger täta mönster ger moiré om man har otur med avståndet. Naturen kryllar av dem men man måste nog ha lite otur för att bli störd av dem. Om de vanligen syns? Jag set det i en del av mina, det räcker för mig. Falska detaljer som man också får är dock snarare en tillgång, betraktaren tror bilden är skarpare än den är.

Ok, och om jag skulle fota en bild där moire uppkommer så löser jag det relativt enkelt med ett verktyg i PS/LR?
Eller är det vanligt förekommenade att man inte kan rätta en bild i efterhand?
Nej du kan inte "lösa" det problemet, eller "rätta" det, du kan andrig veta hur det skulle sett ut. Du kan släta över det ofta. Andra gånger får man helt enkelt klona från andra områden. Det förutsätter förstås att du inte fotar dokumentärt eller naturfoto där du kallar bilderna omanipulerade.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det verkar vara en smakfråga om moiré är problematiskt vid foto. Men hur funkar det med filmning med en D800E vs D800, återigen för en amatör och enbart eget bruk.
Om du är lite kinkig finns det en väldigt bra tillsats-del, som gör att filmningen får en helt annan kvalitet...
http://www.mosaicengineering.com/products/vaf-5d2.html

Produkten finns inom någon vecka till D800 också. Skillnaden är gigantisk, med ett riktigt aliasing-filter monterat dubblar du den verkliga, användbara upplösningen på filmningen. Jag har sett prototypresultaten, och skillnaden är verkligen så slående som den ser ut i exempelbilderna.
(jag har ingen ekonomisk kontakt med företaget, om det verkar som jag kränger produkten...)

Jag har själv inte filmat med "E" än, men det kanske blir i morgon om vädret håller sig... Blir det tid över kan vi kanske hinna med lite filmningsjämförelse också.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag har svårt att se vad som skiljer dem åt. Den här diskussionen är gammal och kommer upp varje gång ett test dyker upp av en kamera ur D300/D700 klassen. I många tester har D700 fått betyget sämre byggd än D3. Som består i vadå? Samma sak med D2 och D200 och nu D800.

Jag har i princip haft dem alla och kan inte förstå var skillnaden ligger i, förutom några speciella delar. Tex minnesluckan som är sämst på D700 och bäst på D2 men ändå i bra material om än lite dumt implementerad på D700. Den inbyggda blixten är av naturliga orsaker lite vekare en sökarhuset på en D2/D3/D4. I övrigt känns de i princip lika sturska......
 

kruso

Aktiv medlem
En sista fråga innan D800e betalas. Om man har en bild med moire, blir det mindre synligt om man förminskar bilden?
 

Lurch

Avslutat medlemskap
Nån som fått en D800 senaste veckan? Jag funderar på hur långt bak i kön jag står som NPS...
 

lenpet

Aktiv medlem
Nikon D 800

Jag fick min i förra veckan, då hade jag härjat en del med Nikon eftersom jag skulle åka till Frankrike på torsdagen.
 

Lesenrot

Aktiv medlem
Hej ni alla som fått er D800 (bara lite avis), hur många bilder räcker batteriet till?
Är kapaciteten sämre än för D700:an?
En annan fråga, är LV-funktionen hos D800:an så dålig som den beskrivs i vissa (Canon-)trådar på Dpreview?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Idag hade min D800 trillat in hos Hegethorns. Jag lät den dock gå vidare till nästa i kön. Skall fundera vidare om jag skall ha en eller inte. Kanske någon annan fick ett roligt samtal från Hegethorns idag pga mitt passande.
 

keckax

Aktiv medlem
Hej ni alla som fått er D800 (bara lite avis), hur många bilder räcker batteriet till?
Är kapaciteten sämre än för D700:an?
En annan fråga, är LV-funktionen hos D800:an så dålig som den beskrivs i vissa (Canon-)trådar på Dpreview?
Ca 800 för mig, vet inte om full kapacitet har uppnåtts ännu.
Kapaciteten verkar lite sämre än D700.

Canonforumet på DPR beskriver helhjärtat alla fel de kan hitta på D800 och ibland beskrivs fel som inte finns, troligtvis på grund av avund.

/K
 

phool

Aktiv medlem
Är det nån i Dalarna eller Sthlm trakterna som är sugen på D800? Jag har fått samtal från två olika butiker där jag står på tur eftersom jag var väldigt tidig att skriva upp mig. Dom frågade om jag var intresserad och jag svarade ja helt enkelt för att nån av er kan ju köpa den istället :) pma vid intresse! Så hör jag av mig direkt när dom hör av sig.
 

frwe

Aktiv medlem
D800 och 24mm/f3,5 PC-E Tilt/Shift.

Det har stått en del om att kombinationen inte skulle fungera. Det enda problemet jag har upptäckt är att om jag vrider objektivet åt höger (sett från kameran) så tar justeringsvredet för shift mot överhänget av spegelhuset. Vrider jag åt andra hållet är det inga problem. Det samma gäller för D700. I övrigt fungerar allt som det skall. alltså egentligen ett ickeproblem.

/Frode
 

pet

Aktiv medlem
Ca 800 för mig, vet inte om full kapacitet har uppnåtts ännu.
Kapaciteten verkar lite sämre än D700.

Canonforumet på DPR beskriver helhjärtat alla fel de kan hitta på D800 och ibland beskrivs fel som inte finns, troligtvis på grund av avund.

/K
Det där va en snygg bortförklaring...klagomålen på D800 när det gäller tex förstoringen i liveview kommer faktiskt främst från Nikon-användare eftersom D800 är sämre än tex D7000 på just denna punkten.

http://www.youtube.com/watch?v=HSALyicAdj4
 

kruso

Aktiv medlem
D800 är så mycket skönare att hålla i än D700. Speciellt för mina små händer (läs tjejhänder) :)
 
ANNONS