Annons

Äntligen Nikon D800

Falumas

Aktiv medlem
Hur stor är en ljussensor på en D800-sensor? Satt och räknade lite på skärpedjup och nu med en D800 är kanske en CoC på 0.03mm är på tok för stort, man får kanske lov att blända ner (större f-tal) lite extra med en D800:a.

Dvs om man vill ha ett bra resultat ner på pixelnivå.

/Karl
 

Mesch

Aktiv medlem
Stort grattis Kjell :) vet att du har väntat länge! Mycket nöje.
Tackar!
Batteri är på laddning. ( Ska inte den här arbetsdagen ta slut någon gång )
Min dotter blev precis ägare till en D80 :)

[Edit] Höll i en 5Dmk3 och jag måste erkänna att den ligger bättre i handen än en D800.
(I alla fall i min skogshuggarhand i stl 11 som jag av någon anledning begåvats med trots mitt datanörd-yrke)
 

PMD

Aktiv medlem
För att bekämpa CA måste man använda specialglastyper, oftast kristallina sådana. Alla "vanliga" glastyper har ganska exakt samma våglängdsfel, de bryter (bockar) ljuset mer vid UV/blått än vad de gör vid IR/rött.
Fast man börjar med att använda fler än en lins. :)

Intressant att EF 85mm f/1.2L har mycket CA. Är det bara i längre teleobjektiv som Canon har stoppat in fluoritglas och liknande?
 

Falumas

Aktiv medlem
Tackar!
Batteri är på laddning. ( Ska inte den här arbetsdagen ta slut någon gång )
Min dotter blev precis ägare till en D80 :)

[Edit] Höll i en 5Dmk3 och jag måste erkänna att den ligger bättre i handen än en D800.
(I alla fall i min skogshuggarhand i stl 11 som jag av någon anledning begåvats med trots mitt datanörd-yrke)
Vissa tangentkombinationer kräver stora händer för att klaras av med en hand, t.ex. Ctrl-Alt-Del.

Hoppas på att samma sak händer mig denna veckan, har stått först i kön i 1.5 vecka nu.

/Karl
 

TVS

Aktiv medlem
*Väntar otåligt*

Fattar inte att vissa har så många kameror över att de måste skrika för att få iväg dem, medan en själv sitter och väntar som på nålar.

Vet inte var jag står i kön just nu, har inte hört något på länge, och mail verkar inte vara rätt medium (varför är internetföretag så utomordentligt skitdåliga på att läsa och svara på mail?). :p
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag frågade om detta ovan, tillåter Adobe RGB verkligen mer av R, G resp B (som ju är vad sensorn uppfattar). Jag trodde skillnaden var rätt marginell, knappast 1/3 eller mer som vi pratar om här. Plus att ökad färgrymd inte är samma sak som ökad dynamik.

Samt att problemet inte finns på mina andra objektiv vilket gör att vi kan avföra teorin :)
Den färgrymd som är gjord för att alla de färger som en digitalkamera kan återge är Prophoto RGB. Prophoto är bra mycket större än Adobe RGB. Så för ett motiv av den karaktär du har här kommer du med stor sannolikhet klippa färger. Du kan se det i Lightroom 4:s histogram, om du softproofar gentemot Prophoto respektive Adobe RGB. Jag har skrivit om det på http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/nya-versioner-nya-installningar

Jag föreslår däremot inte att du alltid använder Prophoto RGB. Det är rätt få motiv som har de intensiva, mättade färger som kräver att man arbetar med den stora färgrymden. Och till skillnad från vad många Photoshop-gurus verkar anse, så ser jag nackdelar i att arbeta i en alltför stor färgrymd. Så med normala motiv, välj en mer hanterbar färgrymd som Adobe RGB.

Du blandar också ihop dynamiken i färgerna med dynamiken i ljus. En större färgrymd kan utan tvekan hantera ett större färgomfång än en mindre. Det ljushetsomfång som de två kan återge är desamma.
 

iSolen.se

Guest
Jag hade en ganska lång diskussion med Paul van Walree (http://toothwalker.org/optics.html) angående just detta i samband med släppet av en av Zeiss-gluggarna - tror det var 35F2 faktiskt - och synbarhet av både longitudinell och lateral CA. Men då handlade det mest om varför lateral CA syntes så tydligt med det objektivet i D3x, men knappt alls i D3s.

"Blödning" är oftast när fokusplanet flyttar sig väldigt snabbt i djupled när man går "genom" en färgton. Det syns oftast i väldigt starka färger, och i ljus som är väldigt bredspektra (man ser det inte så ofta i lysrörsljus...). På ca 1m avstånd är det inget ovanligt alls att olika färger, ljusvåglängder, fokuserar på helt olika avstånd. Det kan skilja mellan 1-2cm i "bästa fokusplan" på större bländare - som om varmrött/orange fokuserar på 102cm och djuprött på 98cm...

Detta kan göra att något i bilden (som innehåller mycket ljus i båda färgområdena) är både frontfokuserat, perfekt fokuserat och bakfokuserat på en och samma gång... :) Då får man en skarp kant i mitten, med en överlagrad softad kant "ovanpå" - en blödning. Samma sak som så kallad purple fringe, av precis samma orsaker.
Tack för en ypperlig förklaring.
 

stefohl

Aktiv medlem
Den där bilden var bildbehandlad för bildbyråanvändning, dvs jag har sänkt kontrasten och ÖKAT exponeringen lokalt. Inte ett exempel på ett kvarvarande problem utan snarare ett exempel på ett motiv där det inträffat.

Ska absolut testa aRGB istället för sRGB för det problemet. Men att det inte inträffar för andra objektiv är rätt talande.
Det är sådan här bildbehandling som gör att jag inte kan använda bilder från bildbyråer. Färger uppdrivna långt utanför ett tryckbart omfång, vilket kräver en massa extraarbete och ändå aldrig blir bra. Suttit med kunder och sagt att jag vägrar att använda bilder som är uppskruvade så här, eftersom de kommer bli missnöjda med resultatet och tro att jag inte kan skriva ut det snyggt.

Om du ser på en skärmdump med Tryckbarhetsvarning pålagd, så ser du vilka färger som ligger utanför t om vad ett bestruket arkoffset kan hantera.

I bilden under ser du en mer stiliserad återgivning, där jag mappat färgerna i bilden i LAB-färgrymden. Den wireframe du ser är samma tryckprofil som är avsedd för bestruket arkoffset. Du ser hur långt utanför färgerna ligger från vad som är tryckbart.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Det är sådan här bildbehandling som gör att jag inte kan använda bilder från bildbyråer. Färger uppdrivna långt utanför ett tryckbart omfång, vilket kräver en massa extraarbete och ändå aldrig blir bra. Suttit med kunder och sagt att jag vägrar att använda bilder som är uppskruvade så här, eftersom de kommer bli missnöjda med resultatet och tro att jag inte kan skriva ut det snyggt.

Om du ser på en skärmdump med Tryckbarhetsvarning pålagd, så ser du vilka färger som ligger utanför t om vad ett bestruket arkoffset kan hantera.

I bilden under ser du en mer stiliserad återgivning, där jag mappat färgerna i bilden i LAB-färgrymden. Den wireframe du ser är samma tryckprofil som är avsedd för bestruket arkoffset. Du ser hur långt utanför färgerna ligger från vad som är tryckbart.
Tack för din kritik. Tryckbarhetsvarning har jag aldrig hört talas om. Hur gör jag min egen varningsbild? Vad händer vid en utskrift? Utbränt?

Vad jag gjort med den bilden som jag inte brukar är ökat färgerna ordentligt, helt enkelt för att såna säljer bättre. Iofs har jag ökat gamma också för att få bort kanten av blödningen som vi pratade om. Samma sak med sRGB, de flesta kunder verkar hålla på med web: säljer bättre.

Edit: Ser att samma partier som hade blödningsproblemet är markerade, dvs de delarna av tulpanerna som hade djup. Intressant.
 

Mesch

Aktiv medlem
Vissa tangentkombinationer kräver stora händer för att klaras av med en hand, t.ex. Ctrl-Alt-Del.

Hoppas på att samma sak händer mig denna veckan, har stått först i kön i 1.5 vecka nu.

/Karl
Först i 1,5v!?
Då borde du ju rimligen få en den här veckan om alla får leveranser enligt fotokungens schema (5st/veckan)

Blev för övrigt bra bilder med min lånade Nikkor AIS 35/1.4 :)
Nu har man bara att gräva ner sig i menyer och lära sig kameran. Borde ju inte ta mer än några månader ;)
 

iSolen.se

Guest
Vissa tangentkombinationer kräver stora händer för att klaras av med en hand, t.ex. Ctrl-Alt-Del.

Hoppas på att samma sak händer mig denna veckan, har stått först i kön i 1.5 vecka nu.

/Karl
Ctrl-alt-del går att göra med en hand, tom asiater klarar det med en hand. Man använder högra ctrl, högra alt och del som sitter nära enter.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack för din kritik. Tryckbarhetsvarning har jag aldrig hört talas om. Hur gör jag min egen varningsbild? Vad händer vid en utskrift? Utbränt?
Tryckbarhetsvarning hittar du under Visa-menyn i Photoshop. Inte det bästa sättet att kolla om färgerna kan återges vettigt i tryck eller utskrift, men det ger en fingervisning. Och färgerna blir inte utbrända, de ser ut som de blöder.

Jag är rätt fascinerad över den okunskap som bildbyråerna har över vad som är teknisk kvalitet. Man stirrar på upplösning i 100% oavsett om bilden är 6 eller 6 MB. Man har ingen koll på om färgerna som finns i bilderna är tryckbara, bara de är säljbara.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Hur stor är en ljussensor på en D800-sensor? Satt och räknade lite på skärpedjup och nu med en D800 är kanske en CoC på 0.03mm är på tok för stort, man får kanske lov att blända ner (större f-tal) lite extra med en D800:a.

Dvs om man vill ha ett bra resultat ner på pixelnivå.

/Karl
Ca 4.7µm, dvs 0.0047mm. Detta betyder i praktiken att en oskärpa ska vara ca 8-10µm innan den är skadlig, och minst 12µm innan den inte går att reparera genom att skärpa.

Med D800 går det en glidande skala från F11 (knappt synbar detaljkontrastsänkning) ner till F16 (verklig upplösningsförlust).

Men det går alldeles utmärkt att köra F16, skala ner bilden till ca 14-16MP, och sedan skärpa. då har man ganska god pixeldetaljnivå igen. En bild tagen på F16 är skarpare med en D800 än med en D3x eller en 1Ds3.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Tryckbarhetsvarning hittar du under Visa-menyn i Photoshop. Inte det bästa sättet att kolla om färgerna kan återges vettigt i tryck eller utskrift, men det ger en fingervisning. Och färgerna blir inte utbrända, de ser ut som de blöder.

Jag är rätt fascinerad över den okunskap som bildbyråerna har över vad som är teknisk kvalitet. Man stirrar på upplösning i 100% oavsett om bilden är 6 eller 6 MB. Man har ingen koll på om färgerna som finns i bilderna är tryckbara, bara de är säljbara.
De röda och de gula avsnitten borde han klara genom att sänka ljusheten i dessa färger lite. Jag hade sänkt ljushet och färgmättnad tillsammans tills färgen var inom gamut igen. Tulpaner är ett h-e... :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är rätt fascinerad över den okunskap som bildbyråerna har över vad som är teknisk kvalitet. Man stirrar på upplösning i 100% oavsett om bilden är 6 eller 6 MB. Man har ingen koll på om färgerna som finns i bilderna är tryckbara, bara de är säljbara.
För en bildbyrå är det ju mycket viktigare att en bild är säljbar än att den är tryckbar.
 

stefohl

Aktiv medlem
De röda och de gula avsnitten borde han klara genom att sänka ljusheten i dessa färger lite. Jag hade sänkt ljushet och färgmättnad tillsammans tills färgen var inom gamut igen. Tulpaner är ett h-e... :)
Jo, det syns ju rätt tydligt i ColorThink-dumpen att gult kan hanteras så. De röda nyanserna är svårare att fixa så enkelt, grönt går inte alls.

Finns många blommor som är ett rent litet h-e. Ett besök på Plantagen är något jag brukar göra inför det att jag ska visa hur man inte ska hantera färgerna, ett par trycksaker därifrån är underbara källor till katastrofer.
 

stefohl

Aktiv medlem
För en bildbyrå är det ju mycket viktigare att en bild är säljbar än att den är tryckbar.
En gång kanske, två gånger t o m. Men till slut tröttnar åtminstone de jag arbetar med att få bilder som de måste lägga ner en massa merarbete för att de ska gå att använda och vänder sig till de som kan leverera bilder som kan användas direkt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ca 4.7µm, dvs 0.0047mm. Detta betyder i praktiken att en oskärpa ska vara ca 8-10µm innan den är skadlig, och minst 12µm innan den inte går att reparera genom att skärpa.

Med D800 går det en glidande skala från F11 (knappt synbar detaljkontrastsänkning) ner till F16 (verklig upplösningsförlust).

Men det går alldeles utmärkt att köra F16, skala ner bilden till ca 14-16MP, och sedan skärpa. då har man ganska god pixeldetaljnivå igen. En bild tagen på F16 är skarpare med en D800 än med en D3x eller en 1Ds3.
Så man kan komma undan med 0,001mm? Är det inte olika från objektiv till objektiv hur väl dom hanterar små bländare?

/Karl
 
ANNONS