Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

tobbe1

Aktiv medlem
Hittade en trevlig funktion som jag saknade på 700an. Alternativet "bländarring" i f9:anpassa kommandorattar. Perfekt för gamla manuella uvar som vill använda bländarringen även på af och af-d
 

afe

Aktiv medlem
Hittade en trevlig funktion som jag saknade på 700an. Alternativet "bländarring" i f9:anpassa kommandorattar. Perfekt för gamla manuella uvar som vill använda bländarringen även på af och af-d
Ja, det är en trevlig inställning om man gillar att justera bländaren den vägen :)
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ok, får väl försöka spara ihop till NX för det är väl ett bra program? Köra JPEG någon månad. Förresten är D800:s JPEG-filer bättre än tidigare modellers.
 

Falumas

Aktiv medlem
ÄR NX bra grejer? Lika bra som ACR?
Enligt mig ja, enligt andra nej.

Dom är helt enkelt lite olika. Jag tror att NX2 klarar vissa saker som PS-kan också men PS kan mycket mer. För mitt fotograferande får jag dock allt i ett program med NX. Sedan kör jag förmodligen 50% enbart i ViewNX2 där jag snabbt fixar till det mest elementära och exporterar en JPG i lämplig storlek, men VNX2 har sina klara begränsningar och när dom gör sig hörda byter jag med ett knapptryck till Capture NX2.

Jag får allergiska reaktioner av ACR och The_Suedell får det av NX-programmen.

View NX2 är gratis bara att tanka hem från Nikon, Capture NX2 har en gratis testperiod på en månad så man kan test och se om tycke eller allergi framträder.

/Karl
 

Palletheking

Aktiv medlem
Enligt mig ja, enligt andra nej.

Dom är helt enkelt lite olika. Jag tror att NX2 klarar vissa saker som PS-kan också men PS kan mycket mer. För mitt fotograferande får jag dock allt i ett program med NX. Sedan kör jag förmodligen 50% enbart i ViewNX2 där jag snabbt fixar till det mest elementära och exporterar en JPG i lämplig storlek, men VNX2 har sina klara begränsningar och när dom gör sig hörda byter jag med ett knapptryck till Capture NX2.

Jag får allergiska reaktioner av ACR och The_Suedell får det av NX-programmen.

View NX2 är gratis bara att tanka hem från Nikon, Capture NX2 har en gratis testperiod på en månad så man kan test och se om tycke eller allergi framträder.

/Karl
Ok, tack för bra svar. Skall testa och ladda ner en trial.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag får allergiska reaktioner av ACR och The_Suedell får det av NX-programmen.



/Karl
Inte bara Joakim som får allergi.

It's long overdue for camera companies to face up to the fact that they can't write decent raw software. They should do their customers a favour and stop insulting us with the dreck that they produce. Talk to a raw software engineer (as I have on numerous occasions) and you'll be told that most raw files are 90+% the same. There are some proprietary twists now and then, but unless a manufacturer is deliberately trying to be obtuse, or has some novel alternative colour matrix, raw files are quite similar. Yes, they are loaded these days with lens correction data fields, but this is all pretty much straightforward.

So, why do we have proprietary raw files from almost all camera makers? Corporate ego. Nothing more.

http://www.luminous-landscape.com/essays/drub_prophesis.shtml
 

jorgene

Aktiv medlem
Inte bara Joakim som får allergi.
Nej, verkligen inte...

Min våta dröm, är att Nikon börjar samarbeta med Adobe "rakt av" och ger dem alla NEF:ens hemligheter. Varför inte en "Nikon-specifik" version av LR / ACR, som kanske också läser kamerainställningar direkt, även för NEF? Marknaden finns ju onekligen där, och skulle man byta märke, så är det väl inte svårare att då byta LR / ACR, än vad det är idag om man byter OS?
 
ANNONS