Annons

Äntligen Nikon D800

Photocon

Aktiv medlem
Det är synnerligen OT att annonsera efter 17-35:eek:r i forumet, men oavsett det tror jag inte det hjälper eftersom det aldrig är någon som säljer dem. De är dock jäkligt bra :)

Angående Lennart-Anderz låter det som ett intressant band, men jag är tyvärr rätt dålig på både gitarr och keyboard nu för tiden. , sonen Felix(z) har tagit över den verksamheten! :)
Jag lovar o svär att jag aldrig mer ska försöka snika till mig en 17-35/2.8 i detta forum. Även om jag betalar bra. Likaledes inte ombedja dem som kanske frestas att maila mig.

Jag svär också dyrt och heligt att aldrig spela i ett dansband även om första delen av bandnamnet är mycket vackert. Ty då skulle mina bandkompisar skarpt ifrågasätta om jag fick vara kvar i rockbandet eller åtminstone tvinga mig till den berömda korsvägen och skriva kontrakt med djävulen.

Ang D800 så finns det mycket att skriva om den. Betydligt mer än vad som framkommit i denna tråd. Jag tycker det är väldigt intressant när folk lägger upp små utsnitt i tråden för att visa hur mycket det går att pressa ur den. Nu tycker jag vi fastnat lite för mycket i lågljusegenskaper. Vore intressant att titta på varandras exempel vad gäller detaljering t ex eller andra lite mer extrema alster.

Jag ska försöka bidra med något i alla fall, men idag (eller i natt var det visst).

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Jag lovar o svär att jag aldrig mer ska försöka snika till mig en 17-35/2.8 i detta forum. Även om jag betalar bra. Likaledes inte ombedja dem som kanske frestas att maila mig.

Jag svär också dyrt och heligt att aldrig spela i ett dansband även om första delen av bandnamnet är mycket vackert. Ty då skulle mina bandkompisar skarpt ifrågasätta om jag fick vara kvar i rockbandet eller åtminstone tvinga mig till den berömda korsvägen och skriva kontrakt med djävulen.

Ang D800 så finns det mycket att skriva om den. Betydligt mer än vad som framkommit i denna tråd. Jag tycker det är väldigt intressant när folk lägger upp små utsnitt i tråden för att visa hur mycket det går att pressa ur den. Nu tycker jag vi fastnat lite för mycket i lågljusegenskaper. Vore intressant att titta på varandras exempel vad gäller detaljering t ex eller andra lite mer extrema alster.

Jag ska försöka bidra med något i alla fall, men idag (eller i natt var det visst).

//Lennart
Så länge jag slipper dansbandscitat är jag lite nöjd - slipper jag citat från lundafotografer är jag åsså nöjd - jag vill bara veta hur smålänningarna tycker om D800 :)
 

easyrider

Aktiv medlem
Det är synnerligen OT att annonsera efter 17-35:eek:r i forumet, men oavsett det tror jag inte det hjälper eftersom det aldrig är någon som säljer dem. De är dock jäkligt bra :)

Angående Lennart-Anderz låter det som ett intressant band, men jag är tyvärr rätt dålig på både gitarr och keyboard nu för tiden. , sonen Felix(z) har tagit över den verksamheten! :)
Jag har ev ett i fint skick. Har dock inte bestämt mig om jag vill sälja. Bor i Göteborg. Återkommer!
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Ja jag är ingen snål smålänning så jag visar upp en truck igen.
Vad vill jag visa med denna då hmmmm en truck e en truck !
Bilden är tagen med 2 små sk.värmeljus som enda ljuskälla.
Ställde kameran på Hi men isot syns ej i exif data så jag har ingen aning vilket isovärde denna bild är tagen med.
Mvh. /LEE
 

Bilagor

Photocon

Aktiv medlem
Så länge jag slipper dansbandscitat är jag lite nöjd - slipper jag citat från lundafotografer är jag åsså nöjd - jag vill bara veta hur smålänningarna tycker om D800 :)
Vad är det för fel på lundafotografer (förutom att de pratar sau räligt samt snor dricksvatten från sjön jag bor precis intill)? Skit samma jag är deporterad 08 men får väl numera anses vara naturaliserad smålänning boende i karga Kronobergs län och kan genast redogöra för vad jag tycker om D800: Tycker om den. Mycket!
Vad jag inte tycker om är att ett visst Uppsalalag efter full tid slog mitt hemmalag i Hockeyallsvenskan ikväll. På ett sketet straffslag. Nåja, Uppsalagänget fick smörj de 2 första mötena så lite generös kan man väl vara.

Nu en helt annan fråga: Vet du eller någon annan om det finns någon anordning som passar D800 och kan appliceras så att man ser displayen i LV-läge med kameran i brösthöjd. Någon svirrade om en spegel (då blir ju sökarbilden iofs spegelvänd, men att hålla en dslr med tung optik uppe i ansiktet som en liten kompakt är bara så trist.

Eller något som går att ansluta till en utgång och montera i blixtskon och sedan vinkla?

Varför envisas Nikon med att tillverka dslr utan vinklingsbar display. Ett fantastiskt hjälpmedel vid MF eller fotografering i grodperspektiv.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Ja jag är ingen snål smålänning så jag visar upp en truck igen.
Vad vill jag visa med denna då hmmmm en truck e en truck !
Bilden är tagen med 2 små sk.värmeljus som enda ljuskälla.
Ställde kameran på Hi men isot syns ej i exif data så jag har ingen aning vilket isovärde denna bild är tagen med.
Mvh. /LEE
Tja, ett litet 100% utsnitt från de mörkare partierna hade inte suttit fel. Motivet får mig att tänka på följande citat: "Ofördärvad var eunucken innan han blev klämd av trucken"

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Nu en helt annan fråga: Vet du eller någon annan om det finns någon anordning som passar D800 och kan appliceras så att man ser displayen i LV-läge med kameran i brösthöjd. Någon svirrade om en spegel (då blir ju sökarbilden iofs spegelvänd, men att hålla en dslr med tung optik uppe i ansiktet som en liten kompakt är bara så trist.

Eller något som går att ansluta till en utgång och montera i blixtskon och sedan vinkla?
Jag kommer att tänka på Atomos Ninja2, men den är nog lite overkill och egentligen en videoinspelningsgrunka. Det borde väl finnas liknande, fast lite enklare, grejer, tycker jag.

Varför envisas Nikon med att tillverka dslr utan vinklingsbar display. Ett fantastiskt hjälpmedel vid MF eller fotografering i grodperspektiv.
För att lämna lite marknad till Sony. :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag kommer att tänka på Atomos Ninja2, men den är nog lite overkill och egentligen en videoinspelningsgrunka. Det borde väl finnas liknande, fast lite enklare, grejer, tycker jag.


För att lämna lite marknad till Sony. :)
Tja, ingen dum pryl egentligen, men som du skriver aningen overkill. Isynnerhet för mig som inte filmar med dslr.

Vet inte om Sony vinner så mycket marknad på att ha vinklingsbar display som de kanske är värda. Tror mer det gynnar de de spegellösa mindre systemen. Ja, då kommer ju NEX med förstås. C/N börjar i alla fall införa finessen på instegsmodeller och snäppet över, men inte på sina s k semi- resp semipro.

//Lennart
 

akterspegel

Aktiv medlem
5000serien har ju haft vinklingsbar display i tre generationer nu..
Jag vill inte ha vinklingsbar display, det borde rimligtvis ge en mindre display eller mindre plats för knappar då det tar mer plats med en sådan lösning och det känns inte som att kameran är lika robust om man kan vinkla ut stora displayer och med tiden så kommer lederna kanske bli slappa och glappiga, jag vet inte men det känns fel att göra om kameran såpass mycket för att lösa ett så litet problem.

En annan fråga: Jag köpte ett Tamron 24-70 2,8 VC häromdagen och efter att ha läst i D600 tråden så funderar jag på om den kan ställa till några bekymmer då den bakre linsen inte är fast utan rör sig endel då man zoomar.

Kan den pumpa luft och smutsa ner sensorn eller rör sig inte luften något nämnvärt bara för att den bakre linsen gör det?

Finns det någon här som har funderat på det eller hört något om det kan ställa till bekymmer?
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Kan inte tänka mig att en så stor och duktig tillverkare skulle bygga in ett sånt problem, men för säkerhet skull så säljer du den till mig för halva priset.

Mvh. /LEE
 

Palletheking

Aktiv medlem
Funderar på om jag inte skall fixa batterigreppet till kameran trots allt. Blir väl något bättre balans ihop med 24-70 och 70-200 som är lite tyngre gluggar. Någon som tycker det funkar bra med greppet och 2 st EN- EL15, dvs ett i kameran och ett i greppet eller blir det för lätt. Helst skulle jag vilja har komben med EN-EL18 men det blir ju så sanslöst dyrt pga att man behöver ytterligare en laddare.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Funderar på om jag inte skall fixa batterigreppet till kameran trots allt. Blir väl något bättre balans ihop med 24-70 och 70-200 som är lite tyngre gluggar. Någon som tycker det funkar bra med greppet och 2 st EN- EL15, dvs ett i kameran och ett i greppet eller blir det för lätt. Helst skulle jag vilja har komben med EN-EL18 men det blir ju så sanslöst dyrt pga att man behöver ytterligare en laddare.
Jag köper alltid vertikalgrepp till mina kameror och skulle tycka det kändes fjuttigt utan idag.
Sen att orgianlgreppet är väldigt dyrt så finns tredjeparts att få för blygsamma pengar. Att satsa på En-EL18 ger inte speciellt mycket för pengarna så detta skulle jag aldrig rekommendera. Om jag inte minns fel så får du lika många bps "5" med vanliga AA batterier. Och sådana finns ju också uppläddningsbara för mycket små pengar.

Mvh. /LEE
 

Palletheking

Aktiv medlem
Slog till på ett vertikalgrepp och det blir onekligen en mer helgjuten känsla om än skapligt mycket större. balansen med en 24-70 blir dock mycket bättre så det blir väl en eftergift man får leva med. Får fundera vidare på om EN-EL18 blir något att satsa på.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tänkte på en annan grej. Att batterigreppet med vanliga EN-EL15 inte tillför något i speed är ju inget konstigt då den endast nyttjar ett batteri åt gången. Men tänkte på EN-EL18 eller med vanliga AA-batterier. Gör det något för af pga eventuellt högre strömstyrka, dvs blir af något rappare eller är det ingen skillnad. vet att i DX så ger väl AAS-batterierna 5 bilder per sekund. men jag tänker bara på själva af-kapaciteten.
 

vickepe

Aktiv medlem
Jag hämtade precis ut min D800 som varit inlämnad i precis sex veckor. Anledningen till att jag lämnade in den var att den hade problem med vad jag uppfattade som oljefläckar. Dessutom började jag misstänka att den led av vänsterfokusfelet som det skrivits en del om (efter ett snabbtest på mitt 50mm f/1.4G precis innan jag lämnade in den; på mitt 24-70 märkte jag inga problem alls).

Så här skrev Nikon på pappret som jag fick med tillbaka:
"D800
Arbete garanti
Justering av AF enligt tillverkarens specifikationer.
Rengöring sensor. Var uppmärksam på att din kamera in är fullständigt tät och damm kan tränga in på sensorn igen, beroende på användande och miljö"

Jag tolkar detta som att det faktiskt var fel på autofokusen men att detta nu är åtgärdat. Dock är jag orolig när det gäller rengöringen av sensorn. Jag upplevde att det rörde sig om "oljefläckar" snarare än damm - och om de bara rengjorde sensorn så undrar jag om problemet verkligen är löst. Fast kanske liten D800 inte av samma problem som D600, att problemet blir värre över tid?

Dessutom bytte Nikon ut batteriet på kameran: "Utbyte av återkallat batteri". Detta var kanske det mest märkliga då det på Nikons hemsida står vilka serienummer som är återkallade. Jag hade tidigare kollat upp detta mot mitt batteri, och enligt Nikons hemsida borde alltså inte mitt batteri vara aktuellt för återkallelse.

Tyvärr märkte jag att kameran var rätt skitig när jag fick tillbaka den; och dessutom hade reparationsverkstaden lyckats repa LCD-skärmsskyddsplasten rätt ordentligt. Man borde ju kunna förvänta sig att de ska hantera kameran i en ren miljö och att de ska vara försiktiga med så pass dyr elektronik.

Nu ska jag ladda det nya batteriet och se om de lyckades lösa problemen. Allt gick dock på garantin.

Med detta vill jag också uppmärksamma alla nya D800-ägare att kolla om kameran lider av vänsterfokusfelet, då problemet inte verkar vara löst från fabrik. Min kamera köptes i slutet av november.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som vet om batterigreppet till D800 är av plast eller metall?

Jag var och tittade på grepp idag och originalet var ju mycket stabilare än piraterna.

Dessutom undrar jag om någon vet om en snabbplatta (optipod) till en D800 passar direkt på greppet, det var ju en urspårning i bakkanten som liknade den under skärmen.

Ytterligare en sak, är det någon som har testat Jupios kit med laddare och ett D4-batteri som bara passar i batterigreppen men inte till D4? Ger det 6 bps? Finns på Cyberphoto för någon tusenlapp.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Är det någon som vet om batterigreppet till D800 är av plast eller metall?

Jag var och tittade på grepp idag och originalet var ju mycket stabilare än piraterna.

Dessutom undrar jag om någon vet om en snabbplatta (optipod) till en D800 passar direkt på greppet, det var ju en urspårning i bakkanten som liknade den under skärmen.

Ytterligare en sak, är det någon som har testat Jupios kit med laddare och ett D4-batteri som bara passar i batterigreppen men inte till D4? Ger det 6 bps? Finns på Cyberphoto för någon tusenlapp.
Optipods snabbplatta måste i så fall vara anpassad just för greppet. Tog ju ett tag för honom att klura ut den som passar D800 utan grepp. vad gäller greppet så är det ju i något slags plastmaterial, men det är förstärkt inne i greppet mot botten med en rejäl metallplatta för att klara av just de påfrestningar som uppstår vid rejätl åtdragande av snabbplattor. Originalet är en solid konstruktion rakt igenom bortsett från infattningarna för batterierna. Både den för EN-EL15 och AA är riktigt smäckiga. Fördelen är ju dock att det knappast lär gå sönder i alla fall och gör de det så är det inte många korvören det kostar att köpa nytt.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag hämtade precis ut min D800 som varit inlämnad i precis sex veckor. Anledningen till att jag lämnade in den var att den hade problem med vad jag uppfattade som oljefläckar. Dessutom började jag misstänka att den led av vänsterfokusfelet som det skrivits en del om (efter ett snabbtest på mitt 50mm f/1.4G precis innan jag lämnade in den; på mitt 24-70 märkte jag inga problem alls).

Så här skrev Nikon på pappret som jag fick med tillbaka:
"D800
Arbete garanti
Justering av AF enligt tillverkarens specifikationer.
Rengöring sensor. Var uppmärksam på att din kamera in är fullständigt tät och damm kan tränga in på sensorn igen, beroende på användande och miljö"

Jag tolkar detta som att det faktiskt var fel på autofokusen men att detta nu är åtgärdat. Dock är jag orolig när det gäller rengöringen av sensorn. Jag upplevde att det rörde sig om "oljefläckar" snarare än damm - och om de bara rengjorde sensorn så undrar jag om problemet verkligen är löst. Fast kanske liten D800 inte av samma problem som D600, att problemet blir värre över tid?

Dessutom bytte Nikon ut batteriet på kameran: "Utbyte av återkallat batteri". Detta var kanske det mest märkliga då det på Nikons hemsida står vilka serienummer som är återkallade. Jag hade tidigare kollat upp detta mot mitt batteri, och enligt Nikons hemsida borde alltså inte mitt batteri vara aktuellt för återkallelse.

Tyvärr märkte jag att kameran var rätt skitig när jag fick tillbaka den; och dessutom hade reparationsverkstaden lyckats repa LCD-skärmsskyddsplasten rätt ordentligt. Man borde ju kunna förvänta sig att de ska hantera kameran i en ren miljö och att de ska vara försiktiga med så pass dyr elektronik.

Nu ska jag ladda det nya batteriet och se om de lyckades lösa problemen. Allt gick dock på garantin.

Med detta vill jag också uppmärksamma alla nya D800-ägare att kolla om kameran lider av vänsterfokusfelet, då problemet inte verkar vara löst från fabrik. Min kamera köptes i slutet av november.
Jag tror de tömde ut eventuellt oljespill när den ändå var inne. Min var också inne för fokusjustering av vänstra punkterna och det verkade som om de lyft på gummit för att tömma ut spillolja. Görs tydligen på undersidan. Kanske en typisk serviceåtgärd de inte gärna skyltar med.
 
ANNONS