Annons

Äntligen Nikon D800

Första gången jag provade en D40 (med kitobjektiv) tyckte jag den var helt fantastiskt och bilderna blev helt outstanding i jämföresle med vad jag hade tagit med en kompaktkamera tidigare. Så jag köpte en likadan direkt och var supernöjd. Men redan efter ett halvår skaffade jag mig en D90 som konstigt nog var trippelt så bra som D40an. Senare skaffade jag mig en D3 och som var 10 ggr bättre D90. Just nu kan jag inte föreställa mig att det överhuvudtaget går att tillverka en bättre kamera. Jag behöver ingen bättre och egentligen räcker det fortfarande för mig med en D40.

Vi kan prata massa teknisk mumbo jumbo och jämföra pixelbrus och annat trams men ska man avgöra hur bra en kamera är så behöver man faktiskt bara provskjuta den lite. Man känner direkt om det är nått att ha eller inte. Testbänken kan säkert visa olika prestandavärden (dock ska vi komma ihåg att det är inte ett prestanda värde som märks utan säker 50-100 olika). Men det som betyder nått är känslan. Och självklart skulle Nikon aldrig släppa en kamera med sämre testvärden än vad mostsvarande 4 år gammal kamera har.
 
New EOS
We will see a new camera on Tuesday and below I am confirming what we pretty much already know.

■1D/1Ds line is about to be amalgamated. (Name Unknown)
■Full Frame
■18mp
■12 fps
■61 AF Points
■New Battery
■Available in March
■Price unknown, but I suspect more than the 1D Mark IV

Alltså ovanstående är ju något helt annat än D800 specen så vi får se om Nikon skyndar på D4 nu :)
 
New EOS
We will see a new camera on Tuesday and below I am confirming what we pretty much already know.

■1D/1Ds line is about to be amalgamated. (Name Unknown)
■Full Frame
■18mp
■12 fps
■61 AF Points
■New Battery
■Available in March
■Price unknown, but I suspect more than the 1D Mark IV

Alltså ovanstående är ju något helt annat än D800 specen så vi får se om Nikon skyndar på D4 nu :)

Intressant! Verkar som Canon håller fast i sina trogna sportfotografer...Säga vad man vill om D800, men en sportkamera, it aint! Tror Nikon satsar på sensorn den här gången och att vi i framtiden kommer att få se nya modeller med samma sensor men uppgraderade processorer, internminne, mm som riktar sig till sport/action/journalistisk. Misstänker även att det skulle kunna dyka upp en D300-uppföljare med Sonys 24MPix-sensor ganska snart, undra vad frameraten blir där? DX har ju sina fans inom telefoto och ofta på snabbörliga motiv som sport, fåglar, vilddjur, mm. där det ofta får smattra på ganska raskt i kameran).

Rent historiskt så är ju den här utvecklingen lite festlig. När Canon släppte sin första FF-kamera så vidhöll många Nikonianer DX-formatets fördelar (D2x, t ex, se Björn Rörsletts Nikon/Canon test, t ex). Sen kon D3 och då lovsjöng man plötsligt FF-formatet, samt vidhölls de stora fördelarna med få, stora pixlar. Att Nikon sen fick mycket ros för bildkvaliteten i D3x (och ris för prissättningen) tycks ha förskjutit prio återigen. Tror även att Sonys frammarsch på sensorteknik och Canons kommersiella framgång med 5D mkII ligger bakom de förväntade D800-specarna. Canon har fått halta utvecklingen av pixeldensitet pga brus och bandning, medan Nikon tycks ha varit lite fega (fram till D3x och D7000). Ska bli intressant att se om Nikon går för fort framåt den här gången (mina pengar ligger på att de INTE har gjort det, Nikon brukar få mer skit för att de uppgraderar frö sällan än att de släppe ofärdiga produkter...) Men det är spännande att det börjar röra sig i de övre segmenten hos både Nikon och Canon...
 
Senast ändrad:
Intressant! Verkar som Canon håller fast i sina trogna sportfotografer...Säga vad man vill om D800, men en sportkamera, it aint! Tror Nikon satsar på sensorn den här gången och att vi i framtiden kommer att få se nya modeller med samma sensor men uppgraderade processorer, internminne, mm som riktar sig till sport/action/journalistisk. Misstänker även att det skulle kunna dyka upp en D300-uppföljare med Sonys 24MPix-sensor ganska snart, undra vad frameraten blir där? DX har ju sina fans inom telefoto och ofta på snabbörliga motiv som sport, fåglar, vilddjur, mm. där det ofta får smattra på ganska raskt i kameran).

Rent historiskt så är ju den här utvecklingen lite festlig. När Canon släppte sin första FF-kamera så vidhöll många Nikonianer DX-formatets fördelar (D2x, t ex, se Björn Rörsletts Nikon/Canon test, t ex). Sen kon D3 och då lovsjöng man plötsligt FF-formatet, samt vidhölls de stora fördelarna med få, stora pixlar. Att Nikon sen fick mycket ros för bildkvaliteten i D3x (och ris för prissättningen) tycks ha förskjutit prio återigen. Tror även att Sonys frammarsch på sensorteknik och Canons kommersiella framgång med 5D mkII ligger bakom de förväntade D800-specarna. Canon har fått halta utvecklingen av pixeldensitet pga brus och bandning, medan Nikon tycks ha varit lite fega (fram till D3x och D7000). Ska bli intressant att se om Nikon går för fort framåt den här gången (mina pengar ligger på att de INTE har gjort det, Nikon brukar få mer skit för att de uppgraderar frö sällan än att de släppe ofärdiga produkter...) Men det är spännande att det börjar röra sig i de övre segmenten hos både Nikon och Canon...

Ja nu börjar det hända saker från dom 2 stora, Canon först ut med sin nya ff redan på tisdag? Återstår att se...
 
Mindre pixlar HAR nästan i alla fall jag känner till ett högre FWC/mm2, iaf inom samma tillverkare/samma generation.
Ex:
D90 - 30k FWC * 33k p/mm² = 1000M e- /mm²
D700 - 56k FWC * 14k p/mm² = 793M e- /mm²
mätdatan ger med all säkerhet en korrekt bild av sensorernas prestanda. vad som saknas är en beskrivning av den grundläggande orsaken till skillnaden. jag har iaf inte sett någon sådan?

är det så enkelt att designen och fabrikationsprocessen av de mindre sensorerna av ekonomiska skäl kan (eller måste map konkurrens) göras mer "aggressiv" och med mindre marginal mot de tillverkningstekniska begränsingarna? (vilka begränsingar i så fall?)
(som bekant kan defektfrekvensen per yta vara betydligt högre för en mindre sensor jmf en större för samma defektfrekvens per sensor.)
 
mätdatan ger med all säkerhet en korrekt bild av sensorernas prestanda. vad som saknas är en beskrivning av den grundläggande orsaken till skillnaden. jag har iaf inte sett någon sådan?

är det så enkelt att designen och fabrikationsprocessen av de mindre sensorerna av ekonomiska skäl kan (eller måste map konkurrens) göras mer "aggressiv" och med mindre marginal mot de tillverkningstekniska begränsingarna? (vilka begränsingar i så fall?)
(som bekant kan defektfrekvensen per yta vara betydligt högre för en mindre sensor jmf en större för samma defektfrekvens per sensor.)

Det finns egentligen inga sådana "begränsningar". Man kan göra laddningsbrunnen så stor som man känner för (enbart begränsad av arbetsdjupet man sätter naturligtvis, en ekonomisk begränsning - ju högre man gör den aktiva delen av cellen desto längre tid i tillverkningen).

Men det finns en nackdel med att ha en stor laddningsbrunn: Det blir svårare att mäta små mängder laddning i den. Man offrar alltså en del mätnogrannhet vid höga ISO om man gör kapacitansen för stor. En dubbling av laddningskapaciteten ger via randeffekter, isolationsdefekter osv inte riktigt en dubbling av felvärdet vid 10e-, men nästan.
 
Joakim, problemet är väl att det finns ingen utrustning idag som klarar att lysa ut tex 24x36 sensors yta med den noggrannhet som en mindre sensor medför med dess höga pixeldensitet

svar angående
är det så enkelt att designen och fabrikationsprocessen av de mindre sensorerna av ekonomiska skäl kan (eller måste map konkurrens) göras mer "aggressiv" och med mindre marginal mot de tillverkningstekniska begränsingarna? (vilka begränsingar i så fall?)
 
Senast ändrad:
Utrustningen FINNS säkert, men ingen sensortillverkare har råd att använda dem. Det finns ingen ekonomi i det.

Bildsensorer är en marginalprodukt, sett ur hela CMOS-tillverkningen synvinkel lika ekonomiskt värdefull som en hink sand i Sahara. Resten av CMOS-processerna drar in lika mycket pengar till tillverkaren per timme som bildsensorer gör på en hel vecka...

Den absolut bästa utrustning jag vet används i produktion idag (större sensorformat) använder en maskupplösning på ca 100nm - vilket är tre ggr "sämre" än vad som används i till exempel en minneskrets eller en modern processor i en dator. För bara ett år sedan var 180nm maskupplösning ganska standard för sensorer i 4/3-storlek och uppåt.

Att jämföra med: Intels 180nm Coppermine "Pentium III"-processor som kom 1999...
.......

I förlängningen ovan:
Gör man pixlarna mindre minskar alltså helt naturligt de individuella laddningsbrunnarna i storlek, vilket gör att läsnogrannheten per e- kan bibehållas även om man ökar mängden laddningskapacitet per mm2.... Man delar upp samma (eller mer) laddning på flera, mindre laddningsbrunnar. En stor del av problemet idag är ju AD-omvandlingen, som är begränsad i sin nogrannhet.

Tänk på att när man använder ISO6400 blir de pixlar som blir "skugga" i den färdiga bilden bara träffade av kanske 5-30 fotoner.... Vi är då nere och räknar enskilda elektroner! Det är inte så lätt för en AD-omvandlare att BÅDE kunna räkna enskilda och femsiffriga antal elektroner med samma nogrannhet. AD-omvandlaren har också ett "DR" som kan begränsa sensorns sammanlagda prestanda.
 
Ok, någon som hört något nytt? Orkar snart inte vänta mer, behöver verkligen en ny kamera och är inte särskilt intresserad av att betala 60 000kr för en D3x just nu, åtminstone inte innan jag vet vad som kommer att presenteras. Kom igen nu Nikon!
 

Det är nog inte otänkbart att Nikon tills vidare skjutit upp introduktioner av olika slag tills de är riktigt säkra på vad de faktiskt kan leverera och när. Av deras senaste pressmeddelande att döma kommer det finnas produktionsstörningar långt in på vårkanten.

Nikon gjorde ett par felbedömningar för ett antal år sedan när de grovt underskattade efterfrågan på först och främst D200 men också för 18-200 som dök upp i ungefär samma veva. Där hamnade de i en situation där det tog närmare ett år innan de var hjälpligt ikapp med alla leveranser. Jag har vid flera tillfällen hört Nikon-representanter säga att de inte vill sätta sig i den situationen igen.
 
Admin på NR ger oss sina tänkbara förklaringar till förseningen av D800 http://nikonrumors.com/2011/11/17/t...nikon-d800-and-other-rumblings.aspx/#comments

Nikons marknadskommunikation SUGER!! Jag har länge trott, och tror, att Nikon har tekniska problem. Detta då de inte kommunicerar vad som pågår. Märk väl inte vad som skall komma.
- Hade det handlat om jordbävning/översvämning så kommunicerar man det och på ett sätt med en ungefärlig tidplan.
- Om man ser till produktlivcykler, så är ju efterträdaren till D700 meeeer, än Sen!! Varför?

- Eller, så är vi så "lyckliga", att det kommer en riktig Värsting. Men hur troligt är det, då de ska leva på nästa produktsläpp också..... Eller (som jag skrivit tidigare) så får vi se en ny generation DSLR utan spegel..... Vem vet?

Dock och till sist.... "Nikon 1" kom sent, säkert bra men imponerar de jämfört med konkurrenternas? Nej, är mitt svar.... Min slutsats, Nikon har Problem eller så är de vilsna i pannkakan..... :) Och jag fortsätter att klura på om Sony blir min väg.....
 
Nikons marknadskommunikation SUGER!! Jag har länge trott, och tror, att Nikon har tekniska problem. Detta då de inte kommunicerar vad som pågår. Märk väl inte vad som skall komma.
- Hade det handlat om jordbävning/översvämning så kommunicerar man det och på ett sätt med en ungefärlig tidplan.
- Om man ser till produktlivcykler, så är ju efterträdaren till D700 meeeer, än Sen!! Varför?

- Eller, så är vi så "lyckliga", att det kommer en riktig Värsting. Men hur troligt är det, då de ska leva på nästa produktsläpp också..... Eller (som jag skrivit tidigare) så får vi se en ny generation DSLR utan spegel..... Vem vet?

Dock och till sist.... "Nikon 1" kom sent, säkert bra men imponerar de jämfört med konkurrenternas? Nej, är mitt svar.... Min slutsats, Nikon har Problem eller så är de vilsna i pannkakan..... :) Och jag fortsätter att klura på om Sony blir min väg.....

Detta är typiskt japaner. Man säger hellre inget än att spekulera i framtiden.
 
Nikons marknadskommunikation SUGER!! Jag har länge trott, och tror, att Nikon har tekniska problem. Detta då de inte kommunicerar vad som pågår. Märk väl inte vad som skall komma.
- Hade det handlat om jordbävning/översvämning så kommunicerar man det och på ett sätt med en ungefärlig tidplan.
- Om man ser till produktlivcykler, så är ju efterträdaren till D700 meeeer, än Sen!! Varför?

- Eller, så är vi så "lyckliga", att det kommer en riktig Värsting. Men hur troligt är det, då de ska leva på nästa produktsläpp också..... Eller (som jag skrivit tidigare) så får vi se en ny generation DSLR utan spegel..... Vem vet?

Dock och till sist.... "Nikon 1" kom sent, säkert bra men imponerar de jämfört med konkurrenternas? Nej, är mitt svar.... Min slutsats, Nikon har Problem eller så är de vilsna i pannkakan..... :) Och jag fortsätter att klura på om Sony blir min väg.....
Förstår att du är besviken och trött på att vänta, det är många som känner likadant, många skriver att dom ska byta system, Nikon gör bara nya coolpix etc etc. Men när dom slår till så slår dom hårt! Det skulle bara bli att byta tillbaka till Nikon ändå ;-) Jag är så nöjd med min D700 så jag tycker inte att väntan är lika jobbig, särskilt inte nu när jag har skaffat en d5100 för filmningen också. Men visst blir det att skaffa en d800 sen, då slipper släpa med sig två kameror.
 
Nikons marknadskommunikation SUGER!! Jag har länge trott, och tror, att Nikon har tekniska problem. Detta då de inte kommunicerar vad som pågår. Märk väl inte vad som skall komma.
Nikon har väl i stort sett ALDRIG meddelat vare sig vad som sker just nu, eller vad som komma skall? Och varför skulle de just nu börja kommunicera utåt, om vad som "pågår" med deras strategiska produkter och produktlanseringar?
 
ANNONS