Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Nikon gör ju annat än kameror också. Har någon här läst deras kvartalsrapport (eller vad det är) för att se vilken av verksamheterna som går dåligt?
Ja, Nikons kärnområde, kameror/objektiv, tappar i försäljning och vinst (men de är inte nere i förlust). Deras andra viktiga område, fotolitografiska steppers för halvledarindustrin, där de länge varit den ledande tillverkaren (runt 30% av marknaden eller däromkring), verkar ha kollapsat värre än kompaktkameramarknaden - Nikons försäljning har rasat från typ 50 per år ner till 2 tydligen. Det är holländska ASML Holding som har konkurrerat ut inte bara Nikon utan även de flesta övriga.

Sony har t.ex. köpt åtskilliga steppers från Nikon under åren - så dessas affärer har inte gått bara åt ena hållet, som många verkar tro.

Sedan tillverkar Nikon även kikare och mikroskop. Samt solglasögon. :)

Ifall de anställer någon modedesign-höjdare, så kanske solgasögonavdelningen kan få Nikons kurvor att peka uppåt...

För att inte helt glömma bort vilken tråd jag råkar vara i, så ökade Sony Imaging sin vinst tydligt under det senaste kvartalet jämfört med samma kvartal förra året (försökte att hitta sagda kvartalsrapport, men nätet/min dator strulade förstås).
.
 

Bengf

Aktiv medlem
Instämmer med Inlägg 320 av Lennart, finns nog en kategori till liksom mitt i mellan vill jag tro, som tar hem hyggliga gratisprogram och joxar lite, och försöker få lite ordning på alla bilder. Under analoga tiden så fans det allt ett antal som kostade på sig en diaprojektor, inte värsta sorten och en del använde även billigare kompakter som ändå var 24x36, mäktigt i höstmörkret med stora bilder i vardagsrummet, när TV-apparaten var på 24 tum. En trevlig tid innan släkten somnade efter sjunde kassetten.


Vet inte vad som behöver komma till för att höja nivåerna på köplusten, allt har gått rasande fort med tekniken, många sitter nog också med tusentals bilder i datorn som dom inte orkar att göra något med dom bara finns där och nyhetens behag har svalnat, backuppdiskar börjar att krångla efter 8-10 år, bilder riskerar att förloras, men dom gamla albumen ser ut att bestå i evigheter, kanske en ny pappersera kommer lyfta upp intresset igen, mera typen av 10x15 bilder, men jag tror det är telefonen man stoppar i printmaskinen av modernaste snitt och ut kommer ännu bättre bilder. ( Suck )


//Bengt.
 

larsborg

Aktiv medlem
.

Då handlar det inte längre om bara A-mounts existens utan alla fabrikanter kan "tappa fattningen" förr eller senare.

//Lennart
Bästa svaret FS Forum, någonsin! :) :)

Så är sanningen, utvecklingen går ju framåt, för varje år, bättre och bättre kameror, men vad hjälper det, - när snart ingen är intresserad av ett speciellt verktyg, för att få bilder, här alltså kameran?
Människan är lagd åt det bekväma hållet, tar det som kräver minst arbete, är lättast att bära med sig, går ner i fickan, samma verktyg till nästan allt, jo, snart öppnar vi även konservburkarna med just MOBILTELEFONEN! :) :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, mobiltelefonen och den schweiziska armékniven tycks närma sig varandra mer och mer. Min kniv har bl.a. klocka (det har mobiltelefonen också), barometer/höjdmätare (finns inte i mobiltelfonen) och termometer (ej i mobiltelefonen). Det finns förstås en hel del som mobiltelefonen har som inte kniven har.

Det är kanske bara en tidsfråga innan vi alla går omkring med schweiziska armémobiltelefonknivar. När det händer är det nog slut för A-mount.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, fast behöver man bekymra sig? A fattningsobjektiv kommer ju att gå att använda på E fattningskameror med endast förlust av bildstab. Lägger Sony ner helt så är registeravståndet på objektiven långt nog att de går att använda på de flesta spegellösa. Just nu, hos Sony, är E fattningen det som satsas på mest - men hur går det om Sony lägger ner det om 10 år? E-fattningsobjektiv kan då bli helt värdelösa då registeravståndet på objektiven är så kort att de inte kan användas på något. Tänk på hur det gick med Vectis systemet. Vissa objektiv hade varit kanon på aps-c men det finns överhuvudtaget inga adapters för dessa.
 

PMD

Aktiv medlem
Är det inte snarare bristen på nya objektiv till A-kamerorna som man bör oroa sig för? Visserligen finns det redan en hel del sådana, men en och annan lucka finns nog att fylla.
 

afe

Aktiv medlem
Man behöver förstås inte bekymra sig alls om man inte vill, men Fredrik har ju helt rätt i att om E-fattningen tar över så lär de objektiven bli rätt värdelösa om den fattningen skulle försvinna. Det gäller ju alla andra spegellösingar som kör med elektronisk styrning av bländare och fokus också.
 

Photocon

Aktiv medlem
Visst finns det en logik i båda "orosriktningarna" . Å andra sidan varför oroa sig? När denna tråd startade verkade det som om många trodde det handlade om en relativt snabb utfasning av A-fattningen. DÅ kanske det fanns skäl att oroa sig om för de som stod i valet och kvalet om de skulle spendera mer pengar på att skaffa A-mountobjektiv.

Men köpt är köpt!

Man kan lika gärna oroa sig över vad som helst när det gäller olika manicker man inte tillverkat själv. Plötsligt läggs produktionen ned eller produkten modifieras så den blir inkompatibel med vissa andra manicker som den tidigare kunnat användas tillsammans med.

Så likadant med E-mount om fattningen skulle ändras.

Visst är det kul att spekulera om nya kameror och objektiv samt dito i framtiden kommande, men visst är det så att vi just nu fotograferar med det vi har. Inte med det som kommer i framtiden eller plockas bort i framtiden.

Som fotograf tycker jag att det skulle kännas oerhört frustrerande och hämmande på bildskapandet om jag skulle springa omkring och oroa mig om mina fotoprylar skulle bli oanvändbara om X tidsenheter. Så jag tänker inte i de banorna.

Enda trösten för de orosbenägna i detta fall är ju att de flesta fotoprylar inte slutar fungera bara för att de inte tillverkas längre.

Finns så mycket annat livsavgörande att oroa sig över: Arbetslöshet, sjukdomar, mobbade barn, relationer etc.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men Lennart, du har ju inte fattat nånting!

Om man oroar sig ordentligt för om ens kamera håller på att bli obsolet, så slipper man ju oroa sig för arbetslöshet, sjukdomar, mobbade barn, relationer etc.

Det är ju kanke som en schweizare till bondson jag lärde känna i Israel sa. "Om ens häst är svår att sko så är det bara att vrida om mulen lite så slutar hästen tänka på skoningen."
 

Photocon

Aktiv medlem
Men Lennart, du har ju inte fattat nånting!
Av ditt roande svar framgår istället att du helt förstått mitt inlägg och i hög grad omfattar mina tankar.
Men visst ligger det i människans natur att oroa sig för en massa mindre frågor för att undantränga oron för mer allvarliga farhågor.

Men om A- eller E-fattning är på väg ut är det hursomhelst föga vi som använder oss av den ena eller andra fattningen kan göra åt det. "Ansvaret" ligger hos andra konsumenter som måste köpa fler prylar av resp fattning samt om Sony i så fall tycker att det ger ett bra eller dåligt resultat.

För att göra oron mer fotorelaterad nämner jag att jag bröt armen uppe vid höger axel och den elaka smärtande frakturen fick mig att sluta oroa mig för andra diverse småkrämpor. Men under 3-4 månader kunde jag inte lyfta en dslr+objektiv till ögonen.

Vi ser just nu en massa trender på fotomarknaden (exv Leica M utan display). Tror det enda vi med säkerhet vet är att vi ska dö och att det alltid kommer att finnas någon form av kameror. Men vissa kameror och märken kommer att begravas under tiden och andra födas för ett kortare eller längre liv.

Jag tror fortfarande att A-fattningen är i fara. Dock inte så omedelbart som kanske en del verkar tro och få Ågren för.

//Lennart
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande att det var synd att inte Sony byggde vidare på A900, SLT konceptet kunde ha rullat på bland instegskameror för att utvecklas i lugn och ro. Nexkamerorna uppfattade jag som uppskattade kameror som fick allt starkare fäste, A6000 blev mycket lyckad och känns så klart inte fel så här i efterhand.


Men det känns stökigt med objektiven, som Fuji och Samsung löser på halva tiden. Har det varit omöjligt att bygga en lite större A6000 med A-fattning som exempel.


//Bengt.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tycker fortfarande att det var synd att inte Sony byggde vidare på A900, SLT konceptet kunde ha rullat på bland instegskameror för att utvecklas i lugn och ro. Nexkamerorna uppfattade jag som uppskattade kameror som fick allt starkare fäste, A6000 blev mycket lyckad och känns så klart inte fel så här i efterhand.


Men det känns stökigt med objektiven, som Fuji och Samsung löser på halva tiden. Har det varit omöjligt att bygga en lite större A6000 med A-fattning som exempel.


//Bengt.
Fuji och Samsung är ju i den sitsen att de i dagsläget endast tillverkar APS-C kameror. Därmed lättare att få till det med objektiven.

Så länge Sony bara hade A-fattningen som körs både på FF och APS-C och NEX-kamerorna med sina speciella objektiv var det nog inte många som ifrågasatte A-mount. Speciellt sm det fanns adaptrar med AF som överbryggade plus kanske det viktigaste: NEX sågs som ett trevligt och användbart sidospår eftersom de 2 FF-kamerorna byggde helt på A-mount.

När dessutom tredjepartstillverkare började göra E-mountgluggar för APS-C så kändes det säkert ganska lugnt för A-mount eftersom A-mount gjordes i ännu större sortiment av samma tredjepartstillverkare.

Räven i hönsgården blev introduktionen av A7/A7R som var FF-kameror med E-mount. Bortsett från den uppstickande delen med sökaren och blixtsko är de inte större än exempelvis en NEX-7. Därtill en hos Sony aldrig tidigare skådad bildkvalitet med hög upplysning. A7R och D800 spelade ganska jämnt med varandra.

Trots att fattningen var densamma som på NEX blev den lite felaktigt benämnd som FE-fattning, men det gör i praktiken ingenting. FE är ju egentligen bara en beteckning för att dessa kameror med E-fattning även hanterar både FF- och APS-C objektiv.

Nu behövdes matchande objektiv i betydelsen att de också skulle följa "miniatyrtrenden". FE 35/2.8 och 55/1.8 uppfyllde detta väl, men på något vis kändes det som om Sony nu hade 3 olika fattningar. Därtill hade A900/A850:s efterföljare A99 som kör A-mount ingen direkt lysande framgång trots att den senare är en mycket bra kamera.

Att via adapter sätta stora tunga enkilsozoomar (typ 24-70/2.8 ZA) och ännu större och tyngre telezoomar samt gamla skruvdrivna optiskt sett riktigt bra gluggar som 85/1.4 och 135/1.8 på en A7/A7R känns nog inte ultimat för de flesta. För att få full funktion behövdes även LA-EA4 som har den ljusstjälande spegeln i sig och som dessutom orsakar ghosting med många objektiv kändes inte alltid ulitmat som lösning heller. Samtidigt ytterligare ökande vikt.

Så det känns rätt logiskt att någon fattning till sist måste komma till korta. Och som försäljningstrenden ser ut torde väl det mesta peka på A-fattningen.

Samtidigt kan jag hålla med om att A900-serien borde uppdaterats snabbare och fått LV+video samt modernare sensor av den typ som Sony försåg Nikon med.
Men nu hade Sony redan slagit in på SLT-tekniken och deklarerat att det var framtiden.

Tja, det finns sannolikt fler faktorer som samverkar. Men Sony sitter nog med åtminstone en Svarte Petter, eller åtminstone några lankor i ett spel där de paradoxalt också har trumf på hand.
Så uppfattar jag det.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
A-fattningens vara eller inte vara beror ju också på en krympande kameramarknad som alla fabrikanter känner av.
Tycker att Martin Agfors sammanfattning av Photokina är bland de bästa jag läst. Han tar ju upp denna problematik och motiverar den mycket trovärdigt.

Samtidigt antyder den (minst sagt) att det inte längre handlar om ett slag mellan två stormakter (Nikon och Canon) samt en tronprtendent (Sony) mitt emellan. Vad gäller den spegellösa kameramarknaden verkar sannerligen inte övriga aktörer sparat på krutet. Samsung verkar ha kommit med en fruktansvärt bra modell.

Det utmanar naturligtvis Sony som måste "svara upp". Man frågar sig då naturligtvis hur Sony skulle ha tid och råd att hålla luft under A-fattningens redan halvstukade vingar.

Känns som om den pippin får flaxa vidare ett tag utan direkt aktiva insatser från Sony. Med detta sagt så slutar ju ändå inte prylarna att fungera utan kan tjäna sina användare många år framåt.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Då var det inte klart ändå!
Två nya A-mount objektiv om än ver II
Ja, än lever "liket". Troligtvis därför att det tydligen är svårt att tillverka gluggar med hög ljusstyrka, normalzoomar m fl till isynnerhet de spegellösa FF-kamerorna. Nu gör ju det väl antagligen sitt till att det nya A7-huset får IBIS och kan via LA-EA4 kan ge antiskak tillsammans med de A-mount.

Fast det går ju i så fall även med vilken annan adapter som helst och objektiv av annat märke fast de blir förstås helt manuella.

Trender kommer och går. Små diskreta kameror med hög prestanda är naturligtvis bekväma men mycket av bekvämligheten går förlorad med tyngre objektiv. Så vem vet? Kommer det inte fler lyckade gluggar för FE-fattningen så kanske A-fattningen får leva vidare och tjockkameran likaså.

//Lennart
 
ANNONS