Annons

Är A7 II ett bra köp för runt 8000 kr ny? (m. kitglugg)

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
Vi har inte hunnit bocka av hur det är med menyer osv? Själv upplever jag (snart 50 årig man med hjärntrötthet) att menyerna och inställningarna i G90 är väldigt komplexa; tusen saker att hålla reda på. Det hjälper inte alltid med många fysiska knappar om man knappt förstår funktionerna i kameran. Där minns jag, även om jag nu läst annat, att A7 I i vart fall var väldigt straight on. En fotografs kamera. Inte så mycket inställningar och framförallt inte tonvis med inställningar för video. DET gillar jag. Men så har jag läst att andra inte alls uppskattar menyerna. Men då pratar vi kanske mer grafiskt? Fyll gärna på med lite mer info om just detta. Får väl kameran senare idag och ska kolla lite själv med. Några särskilda inställningar ni tänker på direkt? Sen sista frågan för idag: Är batterigreppet värt det?
Ett litet men bra tips: På Sonys hemsida kan man ladda ner och spara deras "Hjälpguide" till Sony A7II som beskriver i stort sett alla förkommande kommandon och inställningar som finns tillgängliga på kameran. Det finns ett tillhörande register som man kan ha upplagt bredvid i Office Word, men tyvärr ingen riktigt bra sökfunktion. Med tiden lär man sig ändå att hitta ganska bra!
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Vi har inte hunnit bocka av hur det är med menyer osv? Själv upplever jag (snart 50 årig man med hjärntrötthet) att menyerna och inställningarna i G90 är väldigt komplexa; tusen saker att hålla reda på. Det hjälper inte alltid med många fysiska knappar om man knappt förstår funktionerna i kameran. Där minns jag, även om jag nu läst annat, att A7 I i vart fall var väldigt straight on. En fotografs kamera. Inte så mycket inställningar och framförallt inte tonvis med inställningar för video. DET gillar jag. Men så har jag läst att andra inte alls uppskattar menyerna. Men då pratar vi kanske mer grafiskt? Fyll gärna på med lite mer info om just detta. Får väl kameran senare idag och ska kolla lite själv med. Några särskilda inställningar ni tänker på direkt? Sen sista frågan för idag: Är batterigreppet värt det?
Det är populärt att klaga på Sonys menyer. Visst är de aningen röriga, och innehåller massor, men man behöver ju bara gå in i dom när man konfigurerar någonting, inte i normal användning. Det man inte använder så ofta att man vill mappa det till en custom-knapp lägger man bara till funktionsmenyn. Jag tycker det fungerar bra.

Det som borde fixas är någon slags automatik till den elektroniska förstaridån, som kan ge bokehproblem vid snabba slutartider.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Batterigreppet gör kamerahuset onödigt klumpigt, varför inte inse kompakt är bekvämt?
Ca 360 bilder/på fulladdat batteri bör väl räcka, extra batterikraft med batterigrepp kan säkert en yrkesfotograf eller en som vill se ut som en yrkesfotograf behöva, men som du säkert har kunnat förstå från tidigare svar, trenden även inom yrkesfotografer, - kompakt utrustning är bekvämt.
Dessutom, Sony A7III har redan standard nära dubbla batterikraften, jämfört med A7II, ja, A7III är något större och tyngre, khuset kostar ca 3 x A7II med kitzoom.
Köp Gary Friedmans utmärkta bok, om Sony A7II, där finner du alla svar, med bilder,
- Sony har manualer, de är bra, inte mera än så!
Bra tips om bok. E-bok gissar jag då? (men bläddra är inte så dumt det heller). Kankse finns både. Ska kika! =) Om du / ni vill tipsa om något på youtube om denna kamera (så blandad kvalitet där därav att jag tar tips) så får ni gärna göra det. Kameran laddas i detta nu, ska kolla sen vilken firmware den har. Såg att 4.01 var senaste.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Bra köp! Grattis och lycka till med 2:an ....(y), men skaffa en bra glugg till den så får du en bättre upplevelse.
Tackar!! =) Vågar inte tänka på vad den kan uträtta med rätt glas. Några tips där, gärna en bra standardzoom som är ljusstark, men kanske även någon fast glugg som som har en generellt användbar brännvidd. Under 50mm tänker jag nog då... (får tänka om nu lite med brännvidderna). 50 = 50 - punkt.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Det är populärt att klaga på Sonys menyer. Visst är de aningen röriga, och innehåller massor, men man behöver ju bara gå in i dom när man konfigurerar någonting, inte i normal användning. Det man inte använder så ofta att man vill mappa det till en custom-knapp lägger man bara till funktionsmenyn. Jag tycker det fungerar bra.

Det som borde fixas är någon slags automatik till den elektroniska förstaridån, som kan ge bokehproblem vid snabba slutartider.
Vet inte om jag kommer att tycka det, jämfört med G90. Visst, mer stilrena där kanske men jag tycker det är alldeles för mkt. Men man får lära sig, och suget att lära sig lär vara större på denna kamera. Kommer inte användas för video som det ser ut nu. Är den ok på det med, by the way? Inte alls kikat på den delen... Tänker bara: Dåligt batteri, kort film - om man inte köper ett gäng.
 

larsborg

Aktiv medlem
Bra tips om bok. E-bok gissar jag då? (men bläddra är inte så dumt det heller). Kankse finns både. Ska kika! =) Om du / ni vill tipsa om något på youtube om denna kamera (så blandad kvalitet där därav att jag tar tips) så får ni gärna göra det. Kameran laddas i detta nu, ska kolla sen vilken firmware den har. Såg att 4.01 var senaste.
Gå till en bokhandel, köp en bok, läs inte via Internet, - en Gary Friedman bok, fysiskt att leta i, det är mera praktiskt.
Det är du, som skall hantera utrustningen på bästa sätt, - ha därför kamera + kitzoom till hands, samtidigt när du går igenom bokens olika kapitel.
Kitzoomen, du får med A7II, är riktigt bra, byggd i komposit material, alltså lätt.
Leta själv på Internet, det finns mängder med tester av Sony A7II ....
 
Senast ändrad:

Snuddas

Aktiv medlem
Tackar!! =) Vågar inte tänka på vad den kan uträtta med rätt glas. Några tips där, gärna en bra standardzoom som är ljusstark, men kanske även någon fast glugg som som har en generellt användbar brännvidd. Under 50mm tänker jag nog då... (får tänka om nu lite med brännvidderna). 50 = 50 - punkt.
Exempelvis Tamron AF28-75/2,8 (ca 7500:-, Samyang AF 35/1,8 (ca 3700:-, (rena fyndet!)).
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Exempelvis Tamron AF28-75/2,8 (ca 7500:-, Samyang AF 35/1,8 (ca 3700:-, (rena fyndet!)).
Jag skulle slå ett slag för Tamron 28-200/2.8-5.6. Tamron har gjort något alldeles speciellt med den, då den är skarp på alla brännvidder. Jag sålde min 28-75/2.8 ganska snart efter jag fått långzoomen. Sen är det bara att komplettera med önskade fasta objektiv efter behov.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Gå till en bokhandel, köp en bok, läs inte via Internet, - en Gary Friedman bok, fysiskt att leta i, det är mera praktiskt.
Det är du, som skall hantera utrustningen på bästa sätt, - ha därför kamera + kitzoom till hands, samtidigt när du går igenom bokens olika kapitel.
Kitzoomen, du får med A7II, är riktigt bra, byggd i komposit material, alltså lätt.
Leta själv på Internet, det finns mängder med tester av Sony A7II ....
Precis, samma sak som jag är inne på. Tycker aldrig att digitala manualer eller e-böcker är så värst bra. Provade att läsa vanliga tidningar digitalt en period (månadstidningar). Det var ingen höjdare. Nej, tryckt manual är alltid bäst! (om de bara kunde göra texten i rätt storlek, men då är ju en pdf bra som reserv).
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Nu är den här! Så... några snabba frågor om min A7 II:

- Slutarljudet är vad det är; högt och lite läckert. Men det finns ingen möjlighet att ändra till e-shutter gissar jag?

- Tycker att EVF:ens färger inte stämmer helt med verkligenheten. Testade att ändra färgbalans osv. Men får inte helt till det.

- Auto ISO. Finns det möjlighet att sätta en generell limit, eller en limit vid en viss slutartid? EDIT: Hittade hur man satte en gräns. =)

- Kan man ställa in så någon av tum eller fingervreden så dessa zoomar in i den bild som visas (tagen bild) istället för att man måste trycka på en dedikerat zoomknapp? EDIT: Kom på att man kunde trycka flera gånger på ZOOM för att komma närmare istället för att snurra hjulen, men söker ändå annan lösning.

- Hur fäller jag upp blixten? (ett litet trött försök att vara lite rolig)

Tyckte menyerna var mycket enkla att förstå. Jämfört med G90, alltså. "Lagom" mycket inställningar. Har A7 III andra menyer eller samma typ?

...och hur var det nu med vädertåligheten?

I morgon ska jag ut i ljuset och testa lite! Vill ni slänga till mig några inställningar eller tankar tills dess, så är ni mer än välkomna. Ni får ha en fin fortsatt kväll och tack för all input!
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Batterigreppet gör kamerahuset onödigt klumpigt, varför inte inse kompakt är bekvämt?
Ca 360 bilder/på fulladdat batteri bör väl räcka, extra batterikraft med batterigrepp kan säkert en yrkesfotograf eller en som vill se ut som en yrkesfotograf behöva, men som du säkert har kunnat förstå från tidigare svar, trenden även inom yrkesfotografer, - kompakt utrustning är bekvämt.
Dessutom, Sony A7III har redan standard nära dubbla batterikraften, jämfört med A7II, ja, A7III är något större och tyngre, khuset kostar ca 3 x A7II med kitzoom.
Köp Gary Friedmans utmärkta bok, om Sony A7II, där finner du alla svar, med bilder,
- Sony har manualer, de är bra, inte mera än så!
Lars och Fredrik, jag gjorde en snabbkoll kring kameravikten som vi sedan tidigare vetat ökat med i princip varenda ny modell som kommit av A7.

A7r 465 gram
A7 474
A7 II 556
A7 III 650
A7 IV 665
A9 673

Alla dessa uppgifter inkluderar batteri monterat. Vi kan se att även om A7II fått på sig ytterligare ett hekto jämfört med A7r som hittills varit den minsta och lättaste A7:an innan A7c kom. Den är dock ett helt hekto lättare än A7IV och A9.

Så generation IV av A7r väger två hela hekto mer med batteri än generation 1. Jag och en del med mig tycker två hekto är två hekto för mycket egentligen och jag tycker det är jättebra att Sony lyssnat till det inspelet.

A7c väger inte mer än 409 gram. En A7 IV är mer än 250 gram tyngre. Jag är övertygad om att en hel del användare som idag har en A7 III som även den är nära 2,5 hekto tyngre hellre skulle haft en A7c om den bara funnits tillgänglig för några år sedan. Det är inte bara vikten i sig det handlar om utan även formen med det där förmodligen rätt onödiga fejkprismahuset som stört mig. För mig har idealet snarast varit NEX 7-formen. Prismat funkar inte särskilt bra alla gånger i fickor där blixtskon ofta hakar i. NEX 7 hade t.o.m. en verkligt smart popup blixt inbyggd. Där fanns inte mycket som kunde fastna i någonstans.

Det kan ju även vara ett tips att kolla på gamla A7r gen. 1 med den gamla fina 36 MP sensorn som även sitter i Nikons gamla D800E om ni vill ha ett litet och lätt hus som fortfarande ger verkligt fin bildkvalitet. Jag har sett sådana så billigt som för runt 5000 spänn. En A7 ligger just nu för 4500 här på Fotosidan om jag såg rätt.

Annonsmarknad - Säljes - Sony A7 & A7r & A7s & Sigma 85mm Sigma 50mm Art Samyang FE 50mm 1.4 & Metabones EF-E adapter Mark IV & Sony LA-EA3 - Fotosidan

Om man mest sysslar med slow foto så tycker jag bildkvaliteten är fantastiskt bra. Detaljen den kameran kan ge med ett riktigt bra objektiv får mig fortfarande att häpna. Jag har ju tagit en del bilder de senaste dagarna med mitt nya 90mm Sony-makro som ju är ett av Sonys absolut skarpaste objektiv och jag är glad att jag köpte det istället istället för Sigmas nya 105mm Art makro, för det saknar tyvärr den stabilisering som 90:an har. Man ska inte glömma bort att i princip alla objektiv presterar bättre när det gäller skärpa och detalj med 36 MP eller mer än med 24. På de verkligt högupplösande kamerorna så tar man ju numera även bort lågpassfiltret och det har man även gjort på A7r och på Nikon D800E.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu är den här! Så... några snabba frågor om min A7 II:

- Slutarljudet är vad det är; högt och lite läckert. Men det finns ingen möjlighet att ändra till e-shutter gissar jag?

- Tycker att EVF:ens färger inte stämmer helt med verkligenheten. Testade att ändra färgbalans osv. Men får inte helt till det.

- Auto ISO. Finns det möjlighet att sätta en generell limit, eller en limit vid en viss slutartid? EDIT: Hittade hur man satte en gräns. =)

- Kan man ställa in så någon av tum eller fingervreden så dessa zoomar in i den bild som visas (tagen bild) istället för att man måste trycka på en dedikerat zoomknapp? EDIT: Kom på att man kunde trycka flera gånger på ZOOM för att komma närmare istället för att snurra hjulen, men söker ändå annan lösning.

- Hur fäller jag upp blixten? (ett litet trött försök att vara lite rolig)

Tyckte menyerna var mycket enkla att förstå. Jämfört med G90, alltså. "Lagom" mycket inställningar. Har A7 III andra menyer eller samma typ?

...och hur var det nu med vädertåligheten?

I morgon ska jag ut i ljuset och testa lite! Vill ni slänga till mig några inställningar eller tankar tills dess, så är ni mer än välkomna. Ni får ha en fin fortsatt kväll och tack för all input!
Pröva följande:
Tryck en gång på C2 och vrid sedan på navigationshjulet medurs för + och moturs för -.
Så funkar det på min A7 III och det kanske det gör på II:an också.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Lars och Fredrik, jag gjorde en snabbkoll kring kameravikten som vi sedan tidigare vetat ökat med i princip varenda ny modell som kommit av A7.

A7r 465 gram
A7 474
A7 II 556
A7 III 650
A7 IV 665
A9 673

Alla dessa uppgifter inkluderar batteri monterat. Vi kan se att även om A7II fått på sig ytterligare ett hekto jämfört med A7r som hittills varit den minsta och lättaste A7:an innan A7c kom. Den är dock ett helt hekto lättare än A7IV och A9.

Så generation IV av A7r väger två hela hekto mer med batteri än generation 1. Jag och en del med mig tycker två hekto är två hekto för mycket egentligen och jag tycker det är jättebra att Sony lyssnat till det inspelet.

A7c väger inte mer än 409 gram. En A7 IV är mer än 250 gram tyngre. Jag är övertygad om att en hel del användare som idag har en A7 III som även den är nära 2,5 hekto tyngre hellre skulle haft en A7c om den bara funnits tillgänglig för några år sedan. Det är inte bara vikten i sig det handlar om utan även formen med det där förmodligen rätt onödiga fejkprismahuset som stört mig. För mig har idealet snarast varit NEX 7-formen. Prismat funkar inte särskilt bra alla gånger i fickor där blixtskon ofta hakar i. NEX 7 hade t.o.m. en verkligt smart popup blixt inbyggd. Där fanns inte mycket som kunde fastna i någonstans.

Det kan ju även vara ett tips att kolla på gamla A7r gen. 1 med den gamla fina 36 MP sensorn som även sitter i Nikons gamla D800E om ni vill ha ett litet och lätt hus som fortfarande ger verkligt fin bildkvalitet. Jag har sett sådana så billigt som för runt 6500 spänn. Om man mest sysslar med slow foto så tycker jag bildkvaliteten är fantastiskt bra. Detaljen den kameran kan ge med ett riktigt bra objektiv får mig fortfarande att häpna. Jag har ju tagit en del bilder de senaste dagarna med mitt nya 90mm Sony-makro som ju är ett av Sonys absolut skarpaste objektiv och jag är glad att jag köpte det istället istället för Sigmas nya 105mm Art makro, för det saknar tyvärr del stabilisering som 90:an har.
Hade faktiskt NEX-5N. Mycket trevliga bilder. Nosat på a6000-serien med men jag vet inte...känns inte så mkt "jag". Men nog inget fel på dess bilder. Intressant att a6000 säljs ännnu (lite som a7 I och II - seglivade). Något måste ju vara bra...eller så är det bar massiva lager.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Vilken råhanterar kör ni för era A7 bilder? Slängde in min Gamla Lightroom 6 igen. Men har även Luninar 4 (pinsamt lekprogram om ni frågar mig. Smart AI som ska fixa saker åt en, lägga in himmel osv). Har även Capture One till fuji. För komplicerat för min hjärna. Slöseri för pengar för min del (och kan inte säljas vidare). Även provat Exposure X5 och nu X6 (prövotid). Sistanämnda är trevlig men det är något konstigt med dess brusreducering. Vette tusan vad man "ska ha" som tar det bästa ur Sonybilderna, och får bort färg, och vanligt brus på snyggast sätt...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hade faktiskt NEX-5N. Mycket trevliga bilder. Nosat på a6000-serien med men jag vet inte...känns inte så mkt "jag". Men nog inget fel på dess bilder. Intressant att a6000 säljs ännnu (lite som a7 I och II - seglivade). Något måste ju vara bra...eller så är det bar massiva lager.
24MP både med APS-C och FF är ju en väldigt bra kompromiss. Jag märker viss skillnad när jag exporterar mina 36 MP-bilder med Photolab 4 med Deep Prime. I jämförelse med 24 MP bilder så det blir ju mer tungjobbat med de större filerna och på marginalen är det ju verkligen inte alltid värt det. Å andra sidan händer det ju att jag tänker att det var synd att jag inte tog en viss bild med gamla Bettan istället för med min A7 III. Ibland har man stor nytta av att kunna ha mer svängrum att beskära också.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vilken råhanterar kör ni för era A7 bilder? Slängde in min Gamla Lightroom 6 igen. Men har även Luninar 4 (pinsamt lekprogram om ni frågar mig. Smart AI som ska fixa saker åt en, lägga in himmel osv). Har även Capture One till fuji. För komplicerat för min hjärna. Slöseri för pengar för min del (och kan inte säljas vidare). Även provat Exposure X5 och nu X6 (prövotid). Sistanämnda är trevlig men det är något konstigt med dess brusreducering. Vette tusan vad man "ska ha" som tar det bästa ur Sonybilderna, och får bort färg, och vanligt brus på snyggast sätt...
Det spelar nog inte så stor roll normalt vad man kör idag om man inte tar bilder på väldigt höga ISO i dåligt ljus. .... men ingen av dagens FF-sensorer (inte ens den i A7 III som är en av marknadens absolut bästa på höga ISO) klarar av dessa lågljusbilder utan en bra denoise-funktion till hjälp. Av RAW-konverterarna är DxO Photolab 4 nog bäst när det gäller denosise.. Funkar mycket bra med Sony RAW. Capture One är väldigt bra men en aning omständligt kanske för en del.

Om du tycker ribban ligger för högt i CO så är ju Lightroom erkänt mer intuitivt men gamla 6:an är rätt föråldrad idag. Även DxO Photolab är betydligt enklare att komma igång med än CO och jag och en hel del med mig tycker de får bättre resultat med Photolab än med LR. Du får väl testa en 30-dagars trialkopia och pröva.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ursäkta, men känns som vi tappar tråden lite här i tråden. Summa summarum: Inget egentligt fel på A7 II. Möjligen batteritiden, och sämre ISO-egenskaper än moderna kameror. Men kan väl inte vara sämre än m43 och aps-c, eller tänker jag... För är det för illa jämfört med dessa så vette tusan... =P
En liten historia är att A7II jämfördes med den tidens ISO-mästare inom DSLR, Nikons D750 ( fortfarande mycket bra och gångbar )- D750 var lite bättre än A7II vid den tiden vad gäller lågljusprestanda, det är ett ganska gott betyg för A7II, D750 var efterföljare till tidiga Iso-monster som D600/D610 som slog kamera världen med häpnad med sina höga DR-tal vid bas-iso, A7III var den som tog steget till samma fina DR och lite bättre lågljusegenskaper än den berömda D750. Nej A7II kan inte vara sämre än M43 vad gäller Iso, sedan kan det skapas hundra debatter på våra fotosidor med mängder av sidospår om olika nytta och vilken typ av fotograf man är. Jag själv rotade i menyerna första halvåret med A77, jag har gjort väldigt få konfigureringar kör på A-bländare och i bland S-tiden, så enkelt fotograferar jag, har glömt mycket av vad som finns i menyerna, men det är då bara jag som kör det som passar mig.
 

Utvandraren

Aktiv medlem
...
A7c väger inte mer än 409 gram. En A7 IV är mer än 250 gram tyngre. Jag är övertygad om att en hel del användare som idag har en A7 III som även den är nära 2,5 hekto tyngre hellre skulle haft en A7c om den bara funnits tillgänglig för några år sedan. Det är inte bara vikten i sig det handlar om utan även formen med det där förmodligen rätt onödiga fejkprismahuset som stört mig. För mig har idealet snarast varit NEX 7-formen. Prismat funkar inte särskilt bra alla gånger i fickor där blixtskon ofta hakar i. NEX 7 hade t.o.m. en verkligt smart popup blixt inbyggd. Där fanns inte mycket som kunde fastna i någonstans.
...
Jag håller helt med om vikten, tyckte själv det var en stor skillnad mellan A7II och A7III. A7C är en intressant men lite udda kamera. Som den ser ut nu, så är den alldeles för dyr. Med en hel del lägre pris kunde den vara Sonys instegskamera till fullformat. Med några små förbättringar kunde den vara perfekt för mig med det lilla formatet och låga vikten: Joysticken för att välja AF-punkt vill jag inte vara utan och sökaren är tydligen inte så bra (även i A7III är sökaren dålig jämfört med t.ex Nikon Z6). Med sådana förbättringar kunde den gott vara i samma prisklass som A7III.
 
ANNONS