Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är A7 II ett bra köp för runt 8000 kr ny? (m. kitglugg)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Vi har inte hunnit bocka av hur det är med menyer osv? Själv upplever jag (snart 50 årig man med hjärntrötthet) att menyerna och inställningarna i G90 är väldigt komplexa; tusen saker att hålla reda på. Det hjälper inte alltid med många fysiska knappar om man knappt förstår funktionerna i kameran. Där minns jag, även om jag nu läst annat, att A7 I i vart fall var väldigt straight on. En fotografs kamera. Inte så mycket inställningar och framförallt inte tonvis med inställningar för video. DET gillar jag. Men så har jag läst att andra inte alls uppskattar menyerna. Men då pratar vi kanske mer grafiskt? Fyll gärna på med lite mer info om just detta. Får väl kameran senare idag och ska kolla lite själv med. Några särskilda inställningar ni tänker på direkt? Sen sista frågan för idag: Är batterigreppet värt det?
Jag startade en tråd om vad som önskas mera med vad en kamera borde ha tillgång till i menyerna, önskemålen om allt möjligt mellan himmel och jord kom upp, finesser och idéer som nuvarande kameror oavsett fabrikat inte har ännu. Tidiga Sonykameror hade dom olika autofokus inställningar väldigt utspridda som ett exempel, så det blev onödigt rörigt att försöka sy ihop det man önskade, man ändrade det efter ett tag och samlade inställningarna på ett bättre sätt, menyerna har förbättrats undan för undan, och jag tror nog nu att när stora nyhetsbyrån AP satsar på Sony, så kommer intryck från vana fotografer att återspeglas på kommande modeller. Jag minns när Canon kom med sin EOS5DIV ( DSLR )- att där ingick en autofokus manual på 40 A4 sidor, så det nog inte så enkelt med någon kamera i dag om man vill grotta ner sig i menyer och manualer. Titta på Bilsidan så har det tagit en förfärlig tid att acceptera automatväxlade lådor, långtradar chaufförer som aldrig för livet ville ändra på sig utan handväxling var det bästa, nu vet dom inget bättre än automatväxlade bilar. Så StenÅke är definitivt något på spåret med det nya att konfigurera autofokus, bara sikta och skjut.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag håller helt med om vikten, tyckte själv det var en stor skillnad mellan A7II och A7III. A7C är en intressant men lite udda kamera. Som den ser ut nu, så är den alldeles för dyr. Med en hel del lägre pris kunde den vara Sonys instegskamera till fullformat. Med några små förbättringar kunde den vara perfekt för mig med det lilla formatet och låga vikten: Joysticken för att välja AF-punkt vill jag inte vara utan och sökaren är tydligen inte så bra (även i A7III är sökaren dålig jämfört med t.ex Nikon Z6). Med sådana förbättringar kunde den gott vara i samma prisklass som A7III.
Jag har även rationaliserat bort min användning av statiska fokuspunkter och joy stick också. Den hierarkiska AF:en fixar detta tillräckigt bra för mig idag. Även AF-S kan jag vara utan då AF-C funkar lika bra för allt nu för mig. AF-automatiken i A7c klarar detta ännu bättre än A7 Ill då den har ännu snabbare processor och algoritnerna från A7s III.

Priset måste absolut ner på A7c och kommer det inte ner absolut som kommer Sony säkert lyfta priset på A7 III ersättaren som kommer nästa år.
 

larsborg

Aktiv medlem
Titta på Bilsidan så har det tagit en förfärlig tid att acceptera automatväxlade lådor, långtradar chaufförer som aldrig för livet ville ändra på sig utan handväxling var det bästa, nu vet dom inget bättre än automatväxlade bilar. Så StenÅke är definitivt något på spåret med det nya att konfigurera autofokus, bara sikta och skjut.
Det har alltid varit ett motstånd bland yrkesfolk, att vilja erkänna något nytt, det invanda är alltid ett säkert ”kort”!
Automatlådor i lastbilar, AF i kameror, kompakta spegellösa systemkameror, är några bra exempel, - det tog tid innan det blev accepterat bland yrkesfolk.

När vi ändå slirar en bit utanför rubriken/ämnet, slår det mig,
- dagens mobilkameror har ändrat radikalt människors syn på kameror, det skall vara kompakt, tunga kameror tappar marknad, för varje år ….

Sony A7c med ett mycket kompakt 4-5,6/28-60 mm kit zoom kan slå, brännvidder över 100 mm är nästan stendött, redan nu.
Sony har även, sedan många år, haft en mycket kompakt ”sleeper” på marknaden, ny svindyr, Sony RX1, FF kamera, utmärkt Zeiss optik.
En budget variant byggd i komposit material, bör då bli mycket billigare, kanske en blivande populär ”folkkamera”?
Sony RX1, fast optik 2/35 mm, - med en finurlig funktion, kallad Clear Image Zoom (CIZ) kan brännvidden ökas mellan 35-70 mm.
Behöver hobby fotografen längre brännvidder, troligen inte?
Du kan fixa i ett bildbehandlingsprogram också, men här får du allt serverat direkt i kameran!
Framtidens fotografer är bekväma, det kan vi tacka mobilkameran för! ;)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bra tips om bok. E-bok gissar jag då? (men bläddra är inte så dumt det heller). Kankse finns både. Ska kika! =) Om du / ni vill tipsa om något på youtube om denna kamera (så blandad kvalitet där därav att jag tar tips) så får ni gärna göra det. Kameran laddas i detta nu, ska kolla sen vilken firmware den har. Såg att 4.01 var senaste.
Gary Friedmans "friendly manuals" som de kallades förr finns som både E-book och i tryck. Kan beställas via hans site eller möjligen Amazon.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har alltid varit ett motstånd bland yrkesfolk, att vilja erkänna något nytt, det invanda är alltid ett säkert ”kort”!
Automatlådor i lastbilar, AF i kameror, kompakta spegellösa systemkameror, är några bra exempel, - det tog tid innan det blev accepterat bland yrkesfolk.

När vi ändå slirar en bit utanför rubriken/ämnet, slår det mig,
- dagens mobilkameror har ändrat radikalt människors syn på kameror, det skall vara kompakt, tunga kameror tappar marknad, för varje år ….

Sony A7c med ett mycket kompakt 4-5,6/28-60 mm kit zoom kan slå, brännvidder över 100 mm är nästan stendött, redan nu.
Sony har även, sedan många år, haft en mycket kompakt ”sleeper” på marknaden, ny svindyr, Sony RX1, FF kamera, utmärkt Zeiss optik.
En budget variant byggd i komposit material, bör då bli mycket billigare, kanske en blivande populär ”folkkamera”?
Sony RX1, fast optik 2/35 mm, - med en finurlig funktion, kallad Clear Image Zoom (CIZ) kan brännvidden ökas mellan 35-70 mm.
Behöver hobby fotografen längre brännvidder, troligen inte?
Du kan fixa i ett bildbehandlingsprogram också, men här får du allt serverat direkt i kameran!
Framtidens fotografer är bekväma, det kan vi tacka mobilkameran för! ;)
Clear Image zoom funkar för de som kör JPEG och vid filmning kanske men det hjälper inte oss som använder RAW alla gånger men det är definitivt en möjlighet och det är förvånande bra.
 

larsborg

Aktiv medlem
Clear Image zoom funkar för de som kör JPEG och vid filmning kanske men det hjälper inte oss som använder RAW alla gånger men det är definitivt en möjlighet och det är förvånande bra.
Ja, jag vet Sten-Åke, - lämnade den informationen utanför, medvetet, många hobby fotografer använder JPEG format.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Det har alltid varit ett motstånd bland yrkesfolk, att vilja erkänna något nytt, det invanda är alltid ett säkert ”kort”!
Automatlådor i lastbilar, AF i kameror, kompakta spegellösa systemkameror, är några bra exempel, - det tog tid innan det blev accepterat bland yrkesfolk.

När vi ändå slirar en bit utanför rubriken/ämnet, slår det mig,
- dagens mobilkameror har ändrat radikalt människors syn på kameror, det skall vara kompakt, tunga kameror tappar marknad, för varje år ….

Sony A7c med ett mycket kompakt 4-5,6/28-60 mm kit zoom kan slå, brännvidder över 100 mm är nästan stendött, redan nu.
Sony har även, sedan många år, haft en mycket kompakt ”sleeper” på marknaden, ny svindyr, Sony RX1, FF kamera, utmärkt Zeiss optik.
En budget variant byggd i komposit material, bör då bli mycket billigare, kanske en blivande populär ”folkkamera”?
Sony RX1, fast optik 2/35 mm, - med en finurlig funktion, kallad Clear Image Zoom (CIZ) kan brännvidden ökas mellan 35-70 mm.
Behöver hobby fotografen längre brännvidder, troligen inte?
Du kan fixa i ett bildbehandlingsprogram också, men här får du allt serverat direkt i kameran!
Framtidens fotografer är bekväma, det kan vi tacka mobilkameran för! ;)
Priset skulle ha varit klart lägre på A7c, den jättefina autofokusen räddar inte hela kameran, riktigt genomtänkt touch skärm som man kan göra i princip allt med, även hela menyn med olika val, tror jag skulle gillas av telefon ägare ( fast det nu går med sikta skjutfinessen ala stenis ) inbyggt Raw-program att pilla lite med önskar också en del.
 

jemangs

Medlem
FYI Elgiganten säljer tillfälligt A7 II + 28-70 för 9990:-
Är det ett "ok" köp så här fortfarande i augusti 2021?
/Jan-Erik
 

nyanders

Aktiv medlem
Jag köpte ett beg/demo (420 exponeringar) A7 ii kamerahus från Cyberphoto för 7495kr i början av sommaren och jag är imponerad av den tekniska kvaliteten på de bilder jag får ut från den. Kör mest med Sony/Zeiss 35mm/2.8.

Så 9990kr med kit-objektivet får nog anses som bra pris med tanke på att det är helt nytt med alla garantier.
 

Bengf

Aktiv medlem
Är man inte i behov av sport-autofokus, så är inte A7II så tokig av sig, en intressant grej var när den jämfördes med superkameran från Nikon D750 som är känd för sina otroliga hög-iso bilder, A7II var lite sämre vilket kan erkännas som ett mycket gott betyg, för D750 var enastående, efterträdaren A7 III fick som bekant ett rejält lyft och satte Sony på kartan, enastående förmåga med högiso.
 

jemangs

Medlem
Hm, köpte en A7 II men har inte brutit kartongen än, började (tyvärr) tänka så här, det är ju en A7 III jag egentligen vill ha (har en A7 idag), så varför inte köpa den direkt. Men, så kanske A7 IV kommer "när som helst" och då lär A7 III sjunka lite i pris (anledningen till A7 II var IBIS, använder mest manuell optik). Så kanske bara att returnera och köpa en A7 III direkt, eller? :)
 

mikoto

Aktiv medlem
Har du inte öppet köp på kameran då? Isf kan du ju testa den och se hur du trivs, är det illa så lämna tillbaka och lägg pengarna emellan till en A7III.
 
ANNONS