Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Canon 300/2.8 L IS värt pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)
Omar skrev:
Canons gluggar har ändå sjunkit mycket i pris, för några år sedan sänkte man alla priser med ca 25% i Europa. När jag skaffade Nikons 500mm och Canons 500mm så var det inte många som hade sådana i Sverige, nu är det bra många fler och då speciellt Canons 500mm. Jag tror det kostade runt 90000 när det kom ut?? nu runt 60000kr. Sedan är det ju klart,enhel del köper från USA.

Möjligt är tex Canons 500mm väldigt prispressat för runt 60000kr, Nikons kostar runt 95000kr utan VR.

MVH

Omar

Ja, de av oss som pungade ut de ca 90000 som de första kostade ser ju ett visst prisfall i vithajjens ögon... Nästa eventuella uppdatering på supertelefronten kommer nog för min del att planeras när prylen är väl introducerad och priserna stabiliserats...

Jag personligen är inte rädd för vikten i ett 600 f/4. Men jag hade hellre valt den än mitt 500,a om det hade vägt 1,5 kg mindre och var en anings mindre än dagens..!!! (Jag hoppas på en sådan..)

Jag vill så gärna fota med 600mm utan converter... utan att drassa på med dagens bulkiga 600,a-tele.

Mvh Niclas,

Omar skrev:
Hej

Niclas frågade. Lite disskussion om när det kan komma och vad som ev skulle kunna förbättras då då Niklas och en del andra önskar ett nysläpp.

Intresset för foto är mycket större idag än för tex 15 år sedan och konsumenterna föväntar att nya produkter skall komma ut oftare.

Om man tittar på Canon 400mm 2.8 så kom det ut 1991, nästa 400mm f/2.8L II USM kom ut 1996 (5 år senare) och nästa kom ut 400mm f/2.8L IS USM 1999, 3 år senare.

600mm f/4L USM kom ut 1988 och nästa kom ut 600mm f/4L IS USM 1999, 11 år senare.

När det finns marknad för det och bättre och ny teknik, släpps nya modeller.

Det var ca 7 år sedan sist de släppte ett supertele och de har nog under den tiden förbättrat en del av teknikerna. De lade ner runt 170 miljoner Yen 2005 på forskning.

Så det är inte helt möjligt att det kan komma nya supertelen inom de närmsta åren.

Jag använde själv varmtonsfilter i mitt Nikon 500mm på filmtiden. I dag med digitalt gör jag inte det, kan ju fixas i Photoshop. Har också för mig att jag förlorade 1/4 steg med det filtret.

Nog extremt få som använder polfilter på tex ett 500mm eller 600mm, säkert en del som använder tex 300mm 2.8 för landskap, och då kan det kanske finnas ett behov. Nu använder jag inte mitt 500mm direkt för tex landskap utan mer för djur och fågel och där snabba tider ofta är viktiga precis som hos sportfotografen, ett polfilter kan ju stjäla upp till två steg av ljus.

Nu går det idag att åstadkomma en någorlunda "polfiltereffekt" med mättare färger med datorns hjälp. Christian Nilsson hade en artikel om detta i Foto Nr 3/2004 och skrev att han föredrog den "datorfiltrerande" bilden jämfört med den bild tagen med polfilter.

Min tanke var egentligen bara, att optiken möjligtvis skulle kunna bli billigare, skarpare??, kortare (dock inte så troligt) utan ett insticksfilter som extremt få använder på tex 500mm och 600mm och gör dom det kanske de inte vet att man kan någorlunda åstadkomma samma effekt i datorn. Sedan finns det ju så klart en del som använder film, men de är få och om Canon släpper ett tex 500mm om 3år så finns det ju ännu färre med filmkameror. De två stora grupper som använder tex 500mm och 600mm är ju sportfotografer och Fågel/däggdjurs fotografer och majoriteten av dessa fotar digitalt har således väldigt sällan ett behov av filter.

Dock så kanske man inte vinner så mycket på att ta bort insticksfiltret, så då kan det kanske vara kvar, men för min egen del behöver jag inte det.

Jag pratade om kanske 2-5cm kortare motljusskydd på mitt 500mm, billigare, kortare, smidigare att använda.

Jag vet tex en del sågar av motljusskyddet på tex Nikons 500mm eller typ tejpar på syltburk som motljusskydd.

Annat är ju också att ett långt motljusskydd gör att det blir ett stort vindfång när det blåser och att det blir större risk för oskarpa bilder, så ibland får jag ta av motljusskyddet när det blåser för mycket.

Tittar man på "nysläp" av gluggar som tex Nikon AF-S VR 300mm 2.8, så har det ett mycket kortare motljusskydd än det gamla utan VR. Fördelen blir väl att det blir billigare, smidigare att använda då gluggen blir kortare. Nackdelen är ju såklart ett sämre skydd. Jag läste någonstans att någon kunde tänka sig att Nikon tänkt sig att man inte behöver så långt motljusskydd då de har sitt nya Nano-Crystal anti.reflective Coating på linsen. Kan så klart vara av kostnadskäl då 200-400 har samma motljusskydd.

Jag känner väldigt många naturfotografer och jag vet att många skulle vilja ha kortare motljusskydd på sina 500mm och 600mm telen.

Det bästa hade förtås varit att det följde med två, ett kort och ett längre eller att man kunde köpa et för en billig peng, inte som nu runt 5000kr.

Det finns ju också utrymme för nya supertelen i andra brännvider och bländare.

Kanske inte riktigt lika viktigt i framtiden med 2.8 gluggar som på filmtiden med Velvia 50 som framtiden med digitalkameror med väldigt lite brus och snabbare AF och som fungerar när det är mörkare. Ett 600mm 5.6 kanske.

Hälsningar

Omar

Det är helt onöjligt att ersätta pol.filter med mjukvara i datorn. Många sportfotografer som plåtar motorsport använder pol.filter för att ta bort reflexerna i bilrutorna som blir som en spegel i solen. Med pol.filter kan man istället se genom rutan och se föraren i bilen. Finns även många andra liknande exempel. Pol. filter är inte bara för att ändra färgerna lite för landskap och liknande.
Men många andra filter går givetvis bra att ersätta med PS.

400/2,8 MKII var ju inte riktigt ett nytt objektiv. Snarare en uppgradering av det gamla och därför fick det också namnet markII. Precis som 200/2,8 markII eller 85/1,2 markII.

Canons långa super-tele är ju forfarande helt dominerande bland proffs & yrkes fotograferna. Och har även den snabbaste AF, plus IS.
Därför förstår jag inte att det skulle vara så brått att ersätta dem. Se istället på alla de mycket äldre vidvinkel & normal objektiven som inte alls är så bra.

Sen vill alla givetvis ha nya jättefina tele som inte kostar något. Men det kommer inte att hända. Se vad de långa tele objektiven kostar inom alla märke. De är jättedyra.

Jag skulle nog vilja påstå att 400 f/2,8L II är ett rättså olikt objektiv än den äldre versionen.

Den äldre är inte värst attraktiv idag,,,! (såklart lika snabbt som ett annat 2,8 men inte så värst skarpt i jämförelse med de nya,, vad jag hört/läst).

Polfilter i supertelet tror jag inte heller att direkt många använder.

Uppdaterade "productlines" kommer nog inte snabbare om vi inte pratar om de..;)

Det handlar nog inte heller om att jag och andra är missnöjda med dagens telen,, men snarare så anar vi att bättre prylar är en absolut möjlighet idag!

Mvh Niclas,

Ett Canon 500mm f/4L IS kostar 41000kr på B&H och Adorama. Man får ju då lägga till ca 4000kr för flygstol dit och hem, men ändå, 45000kr för helt nytt tele av den kalibern med full garanti är ju som hittat. Köpte precis bil... Får vänta ett halvår till!

/Pontus

Ja,, nästan gratis!!! hehe;)

Blir ärlit talat lite illamående med tanke på de kronor många av oss betalat för det som i butiksnytt skick idag kostar under hälften...

Jag har redan börjat spara till efterföljaren,,

Spar=har

Mvh Niclas,

Niclas,
Bägge de äldre 400/2,8 objektiven har exakt lika många glas. Exakt samma antal "glass groups". Samma största, minsta bländare. Samma närgräns och förstoringsgrad och alla andra siffror. T.O.M. längd och diameter är på mm exakt samma.

Hade de inte varit ungefär samma så hade det ju inte fått markII i namnet.

Vad är det som gör att du tycker de är väldigt olika ???

Men på den nya IS versionen är allting ändrat.

Pongu skrev:
Ett Canon 500mm f/4L IS kostar 41000kr på B&H och Adorama. Man får ju då lägga till ca 4000kr för flygstol dit och hem, men ändå, 45000kr för helt nytt tele av den kalibern med full garanti är ju som hittat. Köpte precis bil... Får vänta ett halvår till!

/Pontus

Ja priserna i Sverige är otroliga.
Jag köpte mitt i Bangkok för 47.000 kr och fick då en fin väska också i priset. Med världsgaranti på objektivet.
Samtidigt sålde Cyberphoto det i Sverige för 64000 kr. Då fick man en grey market version i Sverige :)

För det första så är det tydligen prestationen som skiljer de olika mycket åt. Uppenbart så är det väl därför det ena är attraktivt idag och det andra inte;)..

Sedan så har de äldre knappast ngn ring för förinställd AF, eller?

Har den äldre de olika utväxlingarna för den manuella AF,en? (En funktion jag saknar på de nya IS,objektiven!)

De har väl också helt olika glas,, kanske lika grupper och antal men det är ju ointressant om de inte presterar bra..

Jag har läst ett offeciellt uttalande från Canon där de faktiskt uttryckte sitt eget missnöje över den första EF400 2,8..

MVH Niclas,

Edit:
Detta missnöje skulle då ha varit (stod det,,) den största anledningen till att de gasade till och släppte en markII.
För mig så Är de olika Om de presterar olika.
Om de ser lika ut och heter Mark hit eller Mark dit är inget jag bryr mig så mycket om, tror jag;)

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
För det första så är det tydligen prestationen som skiljer de olika mycket åt. Uppenbart så är det väl därför det ena är attraktivt idag och det andra inte;)..

Sedan så har de äldre knappast ngn ring för förinställd AF, eller?

Har den äldre de olika utväxlingarna för den manuella AF,en? (En funktion jag saknar på de nya IS,objektiven!)

De har väl också helt olika glas,, kanske lika grupper och antal men det är ju ointressant om de inte presterar bra..

Jag har läst ett offeciellt uttalande från Canon där de faktiskt uttryckte sitt eget missnöje över den första EF400 2,8..

MVH Niclas,

Edit:
Detta missnöje skulle då ha varit (stod det,,) den största anledningen till att de gasade till och släppte en markII.
För mig så Är de olika Om de presterar olika.
Om de ser lika ut och heter Mark hit eller Mark dit är inget jag bryr mig så mycket om, tror jag;)

Den största anledningen till att den första versionen är mindre attraktiv är att den är mycket svår att få servad och reparerad. Den är helt enkelt för gammal.

Roligt att du inte vet vad som skiljer dem åt, utan du frågar mig nu :)

Fråga 10 olika ägare av samma objektiv så får du flera olika svar hur det presterar :)

Har du själv använt något av de två 400/2,8 objektiven?

Mvh Lars

Varför kan jag inte fråga dig? Jag påstår ju bara utifrån det jag tillägnat mig teoretiskt.
Det borde vara ok tycker jag. Kanske speciellt ok när också Canon uttryckt samma sak själva.

Nej jag har inte hanterat dessa objektiv. Tror inte heller att jag behöver ha gjort det för att uttala mig om saker jag läst? Eller hur?

Det jag läst har gett mig påståenden. Det är inget varken jag kommit på eller bara har hört läst på bara ett ställe;)!

Den som menar att dessa två presterar likt har nog varken erfarenhet eller direkt kännskap till de två utifrån rent teoretisk perspektiv.

Om du hade läst vad jag läst om de två så inbillar jag mig att du hade sagt samma sak...

Om jag frågar en kille som betalat dyra pengar för ett mark I så får jag nog ett rättså subjetkvit svar så det spelar nog ingen roll att ens bry sig om att fråga..hehe!

MVH Niclas,

Hej

Lite OT

En fotokompis till mig som har fotat fågel i typ 30år, är med i massvis av böcker och tidningar, han använder faktisk oftare det nu inköpta 400mm 5.6 med och utan 1.4xTC framför sitt 400 f/2,8L II. Jag tror att han gillar att det är mer smidigt, lättare att hantera.

MVH

Omar

När jag insåg mitt behov för tele så kretsade tankarna runt desa supertelen.. Då var det inte frågan om IS eller inte utan om AF eller inte. Redan då så använde jag MF mest på mina AF,objektiv och kunde lika gärna varit utan AF även för fågelfotot.. (ägde då 400 5,6L).

Jag kom så över ett gigantiskt gäng årgångar av danska, norska och svenska fototidskrifter.. Dessa var från åren mellan 83/84 och 96/97..
Otroligt så teknikfokuserade amatörerna har vairt genom alla år... Här lärde jag mig förstå olikheterna mellan olika fabrikat och alla möjliga typer, på ett högst teoretiskt plan såklart..

400,a telen har jag alltid tyckt varit intressanta. MEst eftersom jag då ansåg att jag kom hela vägen med 400mm. Såklart så var då f/2,8 det som hägrade även om Nikons f/3,5 var nära och presterade FINT!

Jag kom också ihåg mina första besök på ebay.com och de. Där gick den äldre Mark I (ef 400 2,8) för ca samma peng som ett fd i samma skick. Alltså ingen större diff där inte. Idag när det digitala dominerar så har priserna differentierats och AF,versionen har återigen vunnit sig lite i pris jämfört med den äldre Mark I.

Jag skulle tippa att det går att hitta (även om de är rättså sällsynta) Mark I i bruksskick för runt 14000-17000 och den nyare/bättre Mark II för runt 25000-30000... i samma skick.

Jag hade tveklöst hellre valt ett beggat 300 2,8L USM i samma skick än den äldre EF400 2,8 (om brännvidderna kvittade såklart;).

Jag har som ni förstår ingen större tro på den ädre 400,a Mark I, baserat på andrahands teoribildningar. Därmed inte sagt att det inte kan prestera finimang i praktiken! Hur många underbara sportbilder har man inte sett att den har presterat?!!;)

MVH Niclas,

Edit;
(Men sedan så undrar jag också hur många gånger vi inte har sett att det står EF400 2,8L USM under bilden och objektivet faktiskt har varit ett Mark II och inte ett Mark I...) jaja..;)

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:

Sen vill alla givetvis ha nya jättefina tele som inte kostar något. Men det kommer inte att hända. Se vad de långa tele objektiven kostar inom alla märke. De är jättedyra.
Det där är väl rätt löjligt..? Klart att alla vill ha ett stort tele som inte kostar nåt. Men det borde väl ändå finnas en marknad för ett ljussvagare 500 eller 600? Utan att det konkurrerar med de allra dyraste. Proffsen som har pengar och satsar ordentligt kommer ju ändå att vilja det allra bästa och senaste (läs 600/4 el likn). Ett 600/8 skulle inte duga.

Och är man rädd för att utveckla ett nytt för att det skulle konkurrera med de gamla... Hmm är det inte det som kallas utveckling? Om fler köper de nya, ja då får man väl sluta tillverka de gamla...

Merlin skrev:
Det där är väl rätt löjligt..? Klart att alla vill ha ett stort tele som inte kostar nåt. Men det borde väl ändå finnas en marknad för ett ljussvagare 500 eller 600? Utan att det konkurrerar med de allra dyraste. Proffsen som har pengar och satsar ordentligt kommer ju ändå att vilja det allra bästa och senaste (läs 600/4 el likn). Ett 600/8 skulle inte duga.

Och är man rädd för att utveckla ett nytt för att det skulle konkurrera med de gamla... Hmm är det inte det som kallas utveckling? Om fler köper de nya, ja då får man väl sluta tillverka de gamla...

Hej

Tänker på Sverige

Kan tänka mig en del sportfotografer har fri tillgång till stora telen tex från tidningar. Även en del frilansande sportfotografer kan ha råd med stora telen. Många "naturfotografer" på heltid har inte råd med de senaste telena eller digitalkamerorna.

Rätt ofta har amatör naturfotografer mycket "bättre" och nyare utrustning än naturfotografer på heltid.

Tex en läkare som fotar fågel på sin fritid har det nog bättre ställt ekonomiskt än en naturfotograf på heltid och kan därmed köpa de nya prylarna hela tiden.

En del naturfotografer har inte gått över till digitalt för de inte har kommit till dator stadiet än, dvs har inte en dator.

Många frilansande proffs inom foto har dålig ekonomi och har inte alltid råd att ha det senaste som vissa amatörer har.

Bara lite tankar och intryck.

Inte helt omöjligt att det finns fler amatörer än proffs på heltid som har tex Canon 500mm IS USM i Sverige, men har dock ingen aning, någon som vet?

MVH

Omar

Merlin skrev:

Konstigt att ingen av de stora kamera tillverkarna gör något sånt tele om det finns en marknad för dem. Om någon av dem hade trott att där fanns pengar att tjäna så hade det ju kommit såna objektiv givetvis.

Du har ju ljus-svagare Canon 500/4,5 utan IS och även Sigma /4,5 om du vill ha ett som är billigare. Det finns även många spegel-tele om du vill ha ännu billigare. Hade själv ett Sigma 500/8 för många år sen.

Hej

Normalt sätt är det rörsångare och sävsångare här nere i sydvästra Skåne. Sävsångare är det inte då den har ett kraftigt ögonbrynsstreck.

Vassångare är ovanlig gäst.

Kärrsångare är mer i nässelbestånd, inte direkt i vass.

Så det måste vara rörsångare..

MVH

Omar

Lars Johnsson skrev:
Konstigt att ingen av de stora kamera tillverkarna gör något sånt tele om det finns en marknad för dem. Om någon av dem hade trott att där fanns pengar att tjäna så hade det ju kommit såna objektiv givetvis.

Du har ju ljus-svagare Canon 500/4,5 utan IS och även Sigma /4,5 om du vill ha ett som är billigare. Det finns även många spegel-tele om du vill ha ännu billigare. Hade själv ett Sigma 500/8 för många år sen.
Jo det är ju just det som är det märkliga. Så fort det diskuteras fågelfoto så vill alla ha ett långt tele, alla fågelfotografer rekommenderar dessutom det. MEN de allra flesta har såklart inte råd. Tycker det är märklikgt och synd att man inte ger dessa (och andra djur/sportfotografer) en chans!
Det finns ju en uppsjö med fjantiga plast-zoomar och kortare telen osv, varför bara EN ENDA 600 respektive 500?

ANNONS
Götaplatsens Foto