Annons

Ångelabbet och revor på dia

Produkter
(logga in för att koppla)

perbrev

Aktiv medlem
Hej

Har för mig att denna fråga har kommit upp tidigare. Fick tillbaks en film monterade sensia 200 förra veckan. Flera av bilderna hade revor mitt i bilden. Detta var den andra filmen på ett halvår med reviga bilder. Är detta vanligt från Fuji i Ånge eller är det bara jag som haft otur. Ville i alla fall varna! VARNING!

Per

Jag har fått en film med små repor/märken på samma ställe på flera bilder på monterade dia från samma lab. Men sedan jag gick över till att rama själv och bara låta dem framkalla har jag inte sett några problem. Att rama själv borde kanske också vara ett sätt att reducera risken att andra repar ens bilder. Billigt, enkelt och kul pyssel är det också :).

Jo, det är många som menar att labbens automatiska monteringsmaskiner är de största bovarna i dramat. Ett skäl för att montera själv alltså.

Jag har aldrig haft några problem med repor på mina dia. Använder Scandinavians egna diaframkallning(proffskopia) med ram. Prisvärt och hittills har jag aldrig blivit missnöjd med dem.

JO...

Jag har en kompis som fått repor två gånger från Ånge. Jag har aldrig fått det trots minst 40 diarullar...dock endast framkallade.
Kompisen blev ordentligt arg och krävde ersättning och fick 10 Velvia första gången. Andra gången något likande plus 4-5 kopieringar till 30-40cm från dia...

Jajamen

Hej

Jo detta har hänt mig ett par ggr.

Ena gången tog jag en kanon serie på min dotter på 10-15 bilder.
Allt stämde med kläder färger och en bakgrund av rödbruna höstlöv.

Jag har för mig att 1 eller 2 bilder var utan repor och det var givetvis inte de bästa.
Jag ramade rullen själv.

Nästa gg det händer ska jag nog skälla mer, för jag fick ingen ersättning.

Däremot så har jag köpt färdigramat några ggr där bilderna är mörka och felklippta.

Värst var nattbliderna med månljus och en vattenspegel. Hela rullen var felklippt. Jo jag fick tre rullar ny film i ersättning.
Just denna rulle var väl inte så farligt, jag menar jag har inget emotionellt förhållande till månen direkt.
Men bilderna på dottern, de sörjer jag än idag.

mvh /Erik Schalin

Jag fick en rulle dia, AGFA med ink framk. & mont. som jag skickade genom Expert.

Den var det repor i plus att den var klippt mitt i en del bilder! Jag fick 2 nya rullar för det...

Vilka är det som framkallar åt AGFA? Kommer inte ihåg just nu.

Jamas skrev:
Jag fick en rulle dia, AGFA med ink framk. & mont. som jag skickade genom Expert.

Den var det repor i plus att den var klippt mitt i en del bilder! Jag fick 2 nya rullar för det...

Vilka är det som framkallar åt AGFA? Kommer inte ihåg just nu.

VSFL va?

Köper man AGFA på Expert med framkallning iform av en värdecheck på expert skickar de den till Fuji i Ånge. Köper man AGFA med AGFAs egen påse så är det Diabolaget i Stockholm som framkallar nuförtiden.

För mig personligen tänker jag bara repor och elände när jag tänker på Ånge och Fuji där. Jag fick ett antal filmer helt repade och felklippta nu i somras. Han jag pratade med på labbet antydde att sommarpersonalen inte var lika ansvarskännande... Jag fick 2 rullar per förstörd film.
Därefter har jag övergått till att enbart rama själv och bytt lab till Proprint i Umeå.

Det finns nog många andra som är nöjda med Fuji, mycket har skrivits i ämnet.

Johan

Tobbe-77 skrev:
Använder Scandinavians egna diaframkallning(proffskopia) med ram.

Vad är det för proffsframkallning du syftar på?
Finns det olika labb anslutna till Scandinavian?

Jag sitter och kollar på en fotopåse från Scandinavian som följde med i senaste paketet från bankeryd.
Det står att filmerna labbas av Fujifilm, adressen är till Ånge och proffessionalismen där har jag liksom ni en del åsikter om...

Scandinavian använder proffskopia(heter faktiskt så)för sin diaframkallning. Fujilabbet i Ånge vet jag inget om...

Scandinavian Photo säljer två olika framkallningspåsar för E6, en som framkallas av Fuji i Ånge och en som framkallas av Proffskopia,
Q-mailer heter dom.

ANNONS
Götaplatsens Foto