Christoffer Glans
Aktiv medlem
Jag har OTROLIGT svårt att välja mellan 3 objektiv och jag behöver hjälp. Inte det gamla vanliga som bara lett mig till samma sits som förut, nämligen att att alla säger "det beror helt på vad du vill göra".
Jag är ute efter SKARPA bilder och optiken är det viktigaste. Hur tungt ett objektiv är spelar ingen roll. Jag har ett 50mm 1.8 och behöver ett allaround zoom som fungerar bra till min 20D, men även kan fungera till framtida FF kameror.
De tre objektiven + fördelar/nackdelar.
1) 24-70mm 2.8L USM [Skarpt bra omfång och ljusstarkt] [Priset]
2) 24-105mm 4L IS USM [stort omfång, IS, priset]
[Distortion, vinjettering, inte så ljusstarkt, inte lika skarpt som 24-70]
3) 17-40mm 4L USM [Skarpt, bra omfång till 20D, priset! canon cashback] [väldigt "kort" omfång, inte så ljusstark]
Ok, där är mina fördelar och nackdelar...
Jag fotar ALDRIG landskap och natur, så jag är inte i behov av något som är bra för det.
Jag fotar människor mest hela tiden.
Snälla, den optiska kvalitén är det absolut viktigaste. Vilket är BÄST, rent optiskt?
Vilka fördelar och nackdelar väger ni emot varann?
Jag är ute efter SKARPA bilder och optiken är det viktigaste. Hur tungt ett objektiv är spelar ingen roll. Jag har ett 50mm 1.8 och behöver ett allaround zoom som fungerar bra till min 20D, men även kan fungera till framtida FF kameror.
De tre objektiven + fördelar/nackdelar.
1) 24-70mm 2.8L USM [Skarpt bra omfång och ljusstarkt] [Priset]
2) 24-105mm 4L IS USM [stort omfång, IS, priset]
[Distortion, vinjettering, inte så ljusstarkt, inte lika skarpt som 24-70]
3) 17-40mm 4L USM [Skarpt, bra omfång till 20D, priset! canon cashback] [väldigt "kort" omfång, inte så ljusstark]
Ok, där är mina fördelar och nackdelar...
Jag fotar ALDRIG landskap och natur, så jag är inte i behov av något som är bra för det.
Jag fotar människor mest hela tiden.
Snälla, den optiska kvalitén är det absolut viktigaste. Vilket är BÄST, rent optiskt?
Vilka fördelar och nackdelar väger ni emot varann?