Annons

Återkallade 24-105L

Produkter
(logga in för att koppla)

PoS

Aktiv medlem
Har precis köpt ett 24-105/4L från Dustin. Det har tillverkningskod UT0901 och är alltså ett av de återkallade.

Mina frågor:
Ni som har ett återkallat och fixat objektiv - har ni samma UT-kod efter fixen som före?

Tror ni att mitt objektiv är fixat redan? Har inte testat det alls ännu, fick det idag. Märkligt är dock att det står ett annat serienummer på kartongen än på objektivet.

Tacksam för hjälp....

Mvh
PO

Nej, objektivet byts rakt av mot ett nytt med nytt serienummer, ny kartong (med matchande serienummer) och ny UT-kod.

/Daniel

Tack för svaret Daniel. Jag läste på ett forum att Canon flyttade objektivfästet till ett nytt objektiv. Resultatet skulle ju bli att UT-kod och serienummer behölls. Tycker dock att det låter knepigt. Varför göra så?

Vad kan det betyda att jag har olika serienummer på kartong och objektiv? Vad håller Dustin på med?

Jag har aldrig hört att Canon skulle flytta objektivfästet till ett nytt objektiv, vi som köpte tidigt fick helt nya exemplar iaf, annars hade det tagit för lång tid med byten och allt. Däremot lär de ju ha modiferat och fixat till alla de som de fick in nu. Det var ju trots allt ett tag sen objektivet kom ut på marknaden.

Det är teoretiskt möjligt att objektivfästet är flyttat, eller att objektivet är rekonditionerat, men det låter långsökt (hur håller man då reda på vilka objektiv som är modifierade). Så när det gäller ditt specifika objektiv skulle jag ställa frågan till Dustin och/eller Canon, det är förmodligen bara dom som kan svara säkert.

/Daniel

Nu har jag pratat med både Canon och Dustin. Dustin säger sig inte veta någonting och vill inte göra minsta ansträngning för att hjälpa till. Sista affären med dem!

Canon skulle skicka ärendet vidare så svar kommer förhoppningsvis inom kort.

Medan jag skrev detta ringde Canon som nu ska kolla i sina register om mitt objektiv varit inne för reparation....

Jag väntar på deras svar.

Beskedet från Canon är - det ska bytas ut!
Obegripligt att Dustin har så dålig koll.

Mycket professionell och snabb hantering från Canons sida. De skickar retursedel och lovar sända nytt objektiv med vändande post.

Kan iofs tänka mig att Dustin inte har varken register eller något på objektivet från Canon. Det får en batch och säljer denna. Du måste råkat få tag i någon som vaknade på fel sida. Jag har aldrig haft några som helst problem med Dustin. Sist när jag köpt lite prylar som inte höll måttet för vad jag behövde så skickade de snabbt en retursedel och jag kunde returnera varorna utan något som helst knöl.

Objektivet köpte jag hos Cyberphoto. De gjorde likadant, skickade ut en retursedel och skickade sedan vidare till Canon med vändade post. Sen att min paket saknade påsen när det kom tillbaka blev jag lite purken på, men Cyberphoto fixade det också omgående och jag hade den ett par dagar senare.

ANNONS