När man förstorar och ändrar höjd så krävs det längre exponeringstid men hur mycke finns det någon bra formel.Tex höjd 25cm tid 7sec om jag höjer till 40cm vilken tid? nu provar man sig fram och slösar papper.
Jag vill gärna ha data bladet alla hjälpmedel är bra.När man gör mindre ändringar märks det inte så mycket man ökar tiden lite på känn,men jag gjorde en delförstring och hade en höjd över en meter då blev tiden nästan en minut då gick det mycket papper,
aha ja jag misstänkte att det var något sådant. nästa dumma fråga: varifrån mäter man? objektivet? negativet? eller spelar det någon roll när det bara är skillnaden man räknar med?
Jag tror Olle har rätt i sin uppfattning,
Vi gjorde så för 30 år sedan och då fungerade det på Olles sätt.
Om du är osäker så prova med en liten remsa på ett känsligt ställe, exponera osch framkalla så vet du.
Du skall titta på den projecerade ytans förhållande, och sen räknar du som Olle.
mao om ytan är i första läget 10cm2 och i andra läget 20cm2, så dubblerar du tiden.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.