Annons

100 GB Compact Flash!

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag köpte min första digitalkamera (nej, det är inte så längesedan) var 128 meg ganska stort -- och kostade nästan en tusenlapp. Det skulle väl motsvara 16 gig i dag. Om man tänker sig motsvarande utveckling fem år framåt skulle ett kort på 1000 gig kosta långt under 1000 kr 2013.

När jag köpte min första digitalkamera (nej, det är inte så längesedan) var 128 meg ganska stort -- och kostade nästan en tusenlapp. Det skulle väl motsvara 16 gig i dag. Om man tänker sig motsvarande utveckling fem år framåt skulle ett kort på 1000 gig kosta långt under 1000 kr 2013.

Mitt första 512 MB kort kostade 2495 exkl moms..
Och jag var inte först på gatan med DSLR.
Undrar vad de som var tiktigt tidiga betalade?

Tror jag vinner, har ett 8 MEGAbyte CF liggande hemma som kom med min första IXUS. Numera rymmer det väl knappt en enda bild tagen i jpeg.

Du vinner inte, jag har ett par 1 MB-kort i fullformatspcmcia till min Sony-"kompakt" ;-)

billigare krona/MB

Ok...inget dyrt media...men...hur kul låter det.
Jag har kvar en kamera man matar med 1.44MB disketter.
Och DE...är inte snabba
/
Magnus

Hehe, snart kommer väl nån och påstår att han/hon hade en digitalkamera som laddades med kassetband.

96 MB 2600:- + moms

År 2000 köpte jag Nikon D1 och minnaskort.
96 MB CF för 2600:- + moms.
Så 34 kr/MB.....

1000gig, en terabyte..1Tb, det torde räcka en bit.

Ja troligen.

För ca 10 år sedan hade kamerorna en upplösning megapixelnivå (Nikon D1 t ex 2,7MPix) idag har de tiotals megapixlar.

Osäker på vad de största minneskorten var men säg 100 MByte och idag har de största korten en kapacitet på ca 100GByte.

Datan har ökat ca 10ggr (iofs har vi fått 14-bitars A/D också)
Lagringsutrymmet 100ggr.

(Priset har ju som tur är inte följt med ;-) )

Jag tror vi kommer att få se denna utveckling som kräver större och snabbare minneskort:

1) Fler Combocams småbilds-DSLR med dels både allt högre MP-tal från dagens maximala 21 MP vidare mot 24 MP > 28 MP > 31 MP > 36 MP > 50 MP, dels alltmer avancerad videofunktion som i sig tar mycket minne i anspråk,

2) Fler, pixeltäta stora sensorer i framtiden. Vi har utvecklingen för digitala MF-system som är uppe i 65 MP samt Leicas S-system (37 MP) och andra system bortom dagens DSLR som kan anas (Nikon MX?),

3) Snabbare bildtagningshastigheter i framtidens kameror.

Vi lär framöver alltså få se minneskort med högre kapacitet och kameror som kan ta minst två minneskort eller andra lagringsenheter.

ANNONS
Götaplatsens Foto