Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut min d40

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Jag började fotografera för ett år sedan och tycker jag har kommit en bra bit på vägen, än så läng har jag bara standard objektivt till, men har funderat på att köpa något objektiv. Det jag har funderat på är nikon nikkor 5mm/f1.8 men jag har hört att det inte finns någon af motor o min 40, så min fråga ärr, är det lönt att köpa några objektiv, eller ska jag byta upp mig med kameran? Till tex, D80 /90 ??
 

Sail

Aktiv medlem
Jag började fotografera för ett år sedan och tycker jag har kommit en bra bit på vägen, än så läng har jag bara standard objektivt till, men har funderat på att köpa något objektiv. Det jag har funderat på är nikon nikkor 5mm/f1.8 men jag har hört att det inte finns någon af motor o min 40, så min fråga ärr, är det lönt att köpa några objektiv, eller ska jag byta upp mig med kameran? Till tex, D80 /90 ??
Vad har du för objektiv ? 18-55 mm brukar vara ett normalt KIT-objektiv.
Det objektivet du avser är nog 50 mm 1,8 som inte har motor för Autofokus men utöver det är det ett bra objektiv som fungerar kanon på din D40 fast du får fokusera manuellt. Ett alternativ är det nya 35 mm objektivet som ger dig autofokus.

Nytt hus eller nya objektiv är din egentliga fråga. För att ge råd funderar jag på vad är det du saknar för funktioner på ditt nuvarande hus, vad vill du fotografera för motiv, vad saknar du hos ditt nuvarande objektiv.
 

dumbo

Aktiv medlem
Nikons AF-S 35/1.8 är en trevlig optik som ger ett mer användbart utsnitt på kameror med DX-sensor (D40 tex), än vad 50mm gör. Denna har åxå AF-motor, så den ger AF på en D40. Så vill du ha ett fast och ljusstarkt objektiv som är hyfsat allround skulle jag ta en titt på det. För portträtt kan 50mm vara bättre. Där har du den dyrare AF-S 50/1.4 som ett alternativ (fortfarande billigare än att köpa ny kamera dock) som åxå ger AF på din D40.
Därmed inte sagt att det är dumt att uppgradera till ett annat hus, men D40:n räcker faktiskt ganska långt.

Sedan kan jag tycka att en telezoom, som tex Nikons 55-200 med VR kan vara ett bra komplement till ditt kitobjektiv. MEn det beror ju på var du fotar. 55-200 ger åxå AF med D40.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Som jag skrivit flera gånger tidigare, är det skitsvårt att fokusera manuellt med objektivet ifråga (AF 50/1.8). Det är inte omöjligt, men om man inte har god tid på sig att ställa in skärpan med hjälp av avståndsmätaren (iaf. jag klarar det inte genom att bara titta på sökarbilden) är det nästan lönlöst att strula med detta objektiv på D40, min D60 eller någon annan av Nikons kameror utan motor.

Jag löste problemet ett tag genom att ta 3-4 bilder i serie med något ändrad skärpa på varje, men det tog inte länge tills jag knallade in i en fotoaffär och köpte ett AF-S 35/1.8 istället. Och jag är mer än nöjd med det köpet. Det har en mycket mer allmänt användbar brännvidd än 50:an, är lika ljusstarkt och skarpt, och autofokusen är hyfsat snabb. Jag har sedan jag köpte 35:an för 1-2 månader sen använt 50:an en enda gång och funderat att sälja det. Men jag tror jag ska spara det om jag nån gång byter upp mig till D90 eller D300...

AF-S 50/1,4 skulle knappast vara ett dåligt köp heller. Det är säkert en riktigt bra porträttglugg för DX-kameror, men jag har inte provat det. Priset avskräcker lite, och jag tror jag har köpt en bra ljusstark zoom innan denna ligger i min kameraväska. :)
 
ANNONS