Annons

Kan inte öppna tumnaglar Lightroom 3

siwjon

Aktiv medlem
Bilder som har importerats i t.ex PS Elements går endast att se som tumnaglar i LR. En del tumnaglar blir klara medan andra blir gråa/matta. Lägger man muspekaren på bilden så kommer det upp ett meddelande med något "om att bilden har redan importeras" eller liknande. Bilderna går inte att öppna.

Jag har även testat att göra en förnya import med det funkar inte.

Tacksam för synpunkter.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Bilder som har importerats i t.ex PS Elements går endast att se som tumnaglar i LR. En del tumnaglar blir klara medan andra blir gråa/matta. Lägger man muspekaren på bilden så kommer det upp ett meddelande med något "om att bilden har redan importeras" eller liknande. Bilderna går inte att öppna.

Jag har även testat att göra en förnya import med det funkar inte.

Tacksam för synpunkter.
Du skriver att bilden "importerats i PS Elements". Hur menar du då?

Har du importerat bilderna till Lightroom på det sätt som du brukar importera bilder dit?
 

siwjon

Aktiv medlem
Du skriver att bilden "importerats i PS Elements". Hur menar du då?

Har du importerat bilderna till Lightroom på det sätt som du brukar importera bilder dit?
Jag har importerat bilderna med PS Elements tidigare, men vill nu arbeta med dem i LR. Jag har inte använt LR tidigare. När jag installerade LR så importerades bilderna korrekt dit, men när jag sedan gick tillbaka till Elements och därifrån importerade nya bilder så går det inte att öppna den i LR.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag har importerat bilderna med PS Elements tidigare, men vill nu arbeta med dem i LR. Jag har inte använt LR tidigare. När jag installerade LR så importerades bilderna korrekt dit, men när jag sedan gick tillbaka till Elements och därifrån importerade nya bilder så går det inte att öppna den i LR.
Jag förstår inte riktigt din arbetsgång. Det som möjligen kan ha hänt är att du i samband med import till det ena programmet, flyttar filerna fysiskt istället för att bara importera dem i programmens databas.

Jag föreslår att du fokuserar på att importera alla bilder till Lightroom och att du därefter - via Lightroom - öppnar dem i PS Elements. När du gjort de ändringar du vill trycker du på Spara. Du ska inte välja Spara som eller döpa om filen - enbart Spara. Det här gör att Lightroom inte tappar bort den redigerade bilden och att du sedan kan öppna den igen via Lightroom om du vill göra ytterligare justeringar.
 

erro.se

Aktiv medlem
När du började använda Lightroom, gjorde du då en uppgradering av din Elements-katalog till Lightroom? Eller startade du Lightroom helt från scratch, utan några bilder i katalogen?
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag uppgraderade min Elementskatalog till Lightroom.
Då bör du från och med det arbeta via Lightroom. De bilder som du importerar till Elements komme rinte med någon automatik att även dyka upp i Lightroom. Det är två olika program som båda hanterar (håller ordning på) bilder, så du får nog bestämma dig för vilket program du vill använda just för "hanteringen". Om du väljer Lightroom så kan du även i fortsättningen "editera" dina bilder i Elements, men det måste göras via Lightroom. Väljer du att "hantera" dina bilder i Elements även i fortsättningen så har du ingen som helst nytta av Lightroom.

Men jag förstår nog inte riktigta vad ditt problem är, eller vad det är du gör.
 

siwjon

Aktiv medlem
Då bör du från och med det arbeta via Lightroom. De bilder som du importerar till Elements komme rinte med någon automatik att även dyka upp i Lightroom. Det är två olika program som båda hanterar (håller ordning på) bilder, så du får nog bestämma dig för vilket program du vill använda just för "hanteringen". Om du väljer Lightroom så kan du även i fortsättningen "editera" dina bilder i Elements, men det måste göras via Lightroom. Väljer du att "hantera" dina bilder i Elements även i fortsättningen så har du ingen som helst nytta av Lightroom.

Men jag förstår nog inte riktigta vad ditt problem är, eller vad det är du gör.
Tack för ditt svar. Jag laborerar mellan programmen PSE och Lr för att bestämma vilket jag slutgiltigt ska använda mig av.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Jag laborerar mellan programmen PSE och Lr för att bestämma vilket jag slutgiltigt ska använda mig av.
Då kan du sluta laborera! :)

Skämt åsido, jag tycker Lightroom är överlägste Elements som verktyg för att organisera sina bilder. Arbetsflödet är bättre, prestanda är bättre, ja LR är helt enkelt ett bättre verktyg.

Lightroom saknar ju dock de mer avancerade redigeringsmöjligheterna och därför kan du ju med fördel behålla Elelements för de situationer när du skall göra avancerad bildbehandling. Du kan ju öppe Elements innifrån LR när du behöver.
 
ANNONS