Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 100L macro eller 135L?

Dan69

Ny medlem
Hej,

Ny här!
Har fotat en del nu med en canon 24-105 f4, för det mesta landskap. Har även börjar intressera mig för djur/natur och porträtt, vilket har lett mig till att söka ett snabbare och skarpare fast objektiv i 85-135 området. 135L är jag väldigt sugen på pga sin grymma skärpa, men har funderingar på om det inte vore bättre satsa på canons 100mm 2.8 L Macro, känns som den ligger i samma nivå som 135'an när det gäller skärpa, men som även kan användas för macrofotografering.

Är det något annat jag bör tänka på när det gäller dessa två objektiv? Huset är en 5D Mk2
 

Waterbug

Medlem
Mitt råd är att skaffa 135L men det grundar jag bara på att jag själv tycker så mycket om det objektivet. Läs recensioner både här på fotosidan och runt om på sidor världen över så kommer du märka att det är något utöver det vanliga... visst är det skarpt som attan men det är något annat som gör det så speciellt... färgerna, kontrasten och dess bokeh.

Jag har haft Canon EF 100mm f2,8 Macro USM innan och det är också bra (för att användas till macro) men i övrigt ganska ordinärt, enligt mig.

Lycka till!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Frågan är, snarare än skärpa, hur utbecklad oskärpa du behöver. Är det bara skärpa som behövs och en lugn oshärpa så är nog 100/2,8 L IS USM makro bra nog för detta plus makromöjligheten. Är mer utvecklad oskärpa viktigt så är skillnaden i bländare väsentlig.

Jag har både 100/2,8 USM makro och 85/1,8 USM och finner att trots att båda är skarpa nog så är skillnaden i skärpedjup hos 85an avgörande. Du bör nog testa själv förstås.
 

Dan69

Ny medlem
Jo det jag fastnade för på 135'an var nog motivskärpan kombinerat med den otroligt mjuka oskärpan i bakgrunden. Skärpan är jag också väldigt intresserad av att nyttja i landskap också.

Jag tvekade med 100L mest för att den skulle isf ha lite fler användningsområden (iom macro) än en ren tele, med kanske marginella kompromisser. Men det låter av er som att 135'an ligger i en egen klass så det lutar nog åt det hållet...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag föreslår förstås att du går till en fotohandlare och testar hur det är för just din smak och dina behov.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nu har jag ju inte 100L, men min 135L slår nog allt jag har i övrigt inom sin brännvidd, till och med mysigare än 70-200/2.8 II, förutom superskärpan så är det något med färger, kontrast och bokeh. Så klarar man sig utan bildstabilisering så kan man knappast hamna fel med den optiken. Precis som sitt rykte sen över tio år.
 
ANNONS