Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har jag köpt min sista kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Nästan alla bilder i mina flöden är mer eller mindre ai-styrda.
Mina ögon känner fortfarande på sig att en bild är manipulerad, tror jag i alla fall.
Undrar hur många ai-genererade bilder och videor som passerar den kontrollen?
Idag kände jag för första gången att det kanske är dags att lägga kameran på hyllan?

Eller också desto större anledning att fota "äkta" bilder?
Mina ögon känner fortfarande på sig att en bild är manipulerad, tror jag i alla fall.
Idag kände jag för första gången att det kanske är dags att lägga kameran på hyllan?

så du ska sluta fota för att andra använder annan teknik ,,, det finns säkert logik där nånstans

Ibland ser man på fotosidan bilder som skiner av tillrättaläggande och jag tänker då som du att det är AI som gjort bilden. Tänker att AI också är en del av ett kluster av "justeringar" som funnits mycket länge. Så levererades redan på analoga tiden färgfilmen med färger långt mer intensiva än vad fotografen sett. Man antog mem med rätta att folk tyckte att verkligheten såg för färglös ut när den presenterades just sådan verkligheten var. Folk vande sig och tyckte sig se att verkligheten skulle vara mer färgglad än den verkligen var. Själv är jag inte alls glad åt glättiga färgbilder eller AI som lägger sig i. Varför inte pröva svart-vitt en tid?

Håller med VargenW, desto viktigare att ta bilder från det verkliga livet.
Fasen, nu måste jag lyssna på John Cougar Mellencamps låt "The Real Life".

Det är möjligt att AI kan generera "bättre" bilder än de flesta fotografer (inklusive mig själv), men det är också så att AI inte kan ta bilder på dina minnen som du vet är bara dina. Familjebilder t.ex. Och några sådana har vi ju en del.

Om det nu är helt AI-styrda bilder du talar om. Inte bara "manipulerade". Man kan ju göra en hel del i Photoshop som bekant.

/Tomas

Jag fotograferar för att jag tycker att det är roligt. Vad andra tycker om mina bilder är mig ganska egalt. Lite som Garry Winogrand, fast utan någon större vilja att visa upp bilderna.

"I photograph to see what things look like photographed" – Garry Winogrand, 1974

Man förstås säga
"I make images to see what things look like generated by AI",
men det blir inte riktigt samma sak. ;)

Vem är bilderna till för?
OK, yrkesfotografer kanske ska börja fundera på omskolning. Men fotar man för sitt eget nöje behöver man inte oroa sig. Man kan förstås låta AI göra bilder om man tycker det är mer stimulerande, men foto är ju ett hantverk med en viss tillfredsställelse när man lyckats. Jag vet inte om de som tillverkar AI-bilder känner samma sak.
Bilder - och videos - man ser på nätet dras snart över samma kam och betraktas (av mig) som ointressanta då de inte visar verkligheten.

Se gärna filmen på SVT-play:

AI-skräpet som dödar internet

Dessutom lär det dra en ofantlig mängd energi att framställa AI genererat skräp.

Bilder - och videos - man ser på nätet dras snart över samma kam och betraktas (av mig) som ointressanta då de inte visar verkligheten.
Men det är just det som fotografier inte heller gör, enligt Winogrand. Fotografier är bilder av verkligheten. De är inte verkligheten.

På liknande sätt kan nog AI-skapade bilder visa bilder av verkligheten. Det beror vad de visar. Fotografier kan vara rejält falska de också, helt utan manipulering av AI eller annat. Fotografen väljer vilket del av verkligheten ett fotografi visar en bild av.

Men jag bryr mig inte så mycket om det. Huvudsaken är att jag har roligt och trevligt när jag fotograferar.

ANNONS
Götaplatsens Foto