Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Har jag köpt min sista kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Nästan alla bilder i mina flöden är mer eller mindre ai-styrda.
Mina ögon känner fortfarande på sig att en bild är manipulerad, tror jag i alla fall.
Undrar hur många ai-genererade bilder och videor som passerar den kontrollen?
Idag kände jag för första gången att det kanske är dags att lägga kameran på hyllan?

Eller också desto större anledning att fota "äkta" bilder?
Mina ögon känner fortfarande på sig att en bild är manipulerad, tror jag i alla fall.
Idag kände jag för första gången att det kanske är dags att lägga kameran på hyllan?

så du ska sluta fota för att andra använder annan teknik ,,, det finns säkert logik där nånstans

Ibland ser man på fotosidan bilder som skiner av tillrättaläggande och jag tänker då som du att det är AI som gjort bilden. Tänker att AI också är en del av ett kluster av "justeringar" som funnits mycket länge. Så levererades redan på analoga tiden färgfilmen med färger långt mer intensiva än vad fotografen sett. Man antog mem med rätta att folk tyckte att verkligheten såg för färglös ut när den presenterades just sådan verkligheten var. Folk vande sig och tyckte sig se att verkligheten skulle vara mer färgglad än den verkligen var. Själv är jag inte alls glad åt glättiga färgbilder eller AI som lägger sig i. Varför inte pröva svart-vitt en tid?

ANNONS
Götaplatsens Foto