Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kan DNG ersätta RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuddas

Aktiv medlem
För två och ett halvt år sedan bestämde jag mig för att investera i ett ”livslångt” C1-abonnemang. Tanken var förstås att det blir billigare än ett ”månadsabonnemang” då jag inte hade för avsikt att skaffa någon ny kamera inom överskådlig tid. Jag trodde på den tiden att Nikon Z8 skulle bli min sista modell och den fanns med i C1 ver. 16.3.3 som jag skaffade. Men så har det förstås inte blivit ty, sedan dess har jag skaffat både Nikon Dx 50 Mk2 och Z6 Mk3 som ersättare för deras äldre föregångare.

Problemet nu är ju att min version av C1 inte tar råbilderna från dom nya kamerorna. Så för att redigera dessa bilder tvingas jag konvertera till DNG innan arbetet kan starta. Själva konverteringen är egentligen inget större problem om antalet bilder inte är för stort. Lagringsutrymme har jag gott om vilket också kommer att behövas då DNG-bilderna tycks bli upp till 50% större än RAW. Mina funderingar kretsar snarare kring det redigeringsbara bildmaterialet eller bildkvaliteten - RAW kontra DNG. Den information om DNG som jag hittills kommit åt tycks tyda på att skillnaden skall vara av marginell betydelse. Den infon är publicerad av Adobe(!) som också tillhandahåller gratis konverterare. Kanske finns det annan/andra konverterare som jag ännu inte upptäckt?

Jag har också läst en hel del äldre inlägg i forumet om DNG kontra RAW, med många intressanta synpunkter, men dessa har mera än 15 år på nacken och mycket har hänt på den digitala marknaden sedan dessa skrevs. Därför tänkte jag lyfta samma fråga i en ny tråd i en nyare tid. Hur är det med redigeringsmöjligheterna för en DNG-fil jämfört med kameratillverkarens ”förlustfritt komprimerade” råfiler? Är det möjligt att nå samma resultat till färdig Jpeg med en DNG-fil som är konverterad från en RAW-fil? Ställer frågan på det här viset då jag tror att det finns erfarenhet om detta i forumet och hoppas på respons.

ChatGPT svarar:
Om jag själv skulle svara på frågan skulle jag säga att för vanlig råframkallning är svaret i praktiken ja: en förlustfritt konverterad DNG innehåller normalt samma sensordata och det går att nå samma slutresultat i JPEG eller TIFF. De största nackdelarna handlar snarare om att vissa kameraspecifika metadata eller specialfunktioner kan gå förlorade, inte om att dynamiskt omfång eller färginformation försämras.

ANNONS
Götaplatsens Foto