Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

1D mark 1

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Hur står sig en 1D mark 1 i dagens läge? Har förstått att den är ganska brusig på högre ISO. Den har ju trots allt ett antal år på nacken. Fotar uteslutande för webben så den låga upplösningen kan jag också leva med. Läste nånstans att de ibland har problem med längre slutartider (>30 sek) någon som vet mer om detta?

Tacksam för svar.

Vet inte om längre slutartider, men kan tänka mig att sensorn blir varmare snabbt på 1D jämfört med nyare.

Bytte själv min 20D mot 1D förra året, men har nu gått över till FF.
Lite + och - jämfört med 40D/50D förutom bruset som du redan vet om:

+ Rejält robust, en riktig stridsvagn, underbar känsla
+ AF betydligt snabbare
+ Snabbare från avtryck till bilden faktiskt tas
+ Större och ljusare sökarbild
+ Stabilare 2:a hands värde (redan sjunkit i pris)
+ Kortaste slutartid på 1/16000 sekund är det inte många kameror som har idag, och kan ibland vara användbart
+ 8b/s

- Dåligt genomtänkta menyer
- Svårare att ställa om vissa saker (måste tex trycka in två knappar samtidigt som man vrider på en ratt för vissa funktioner)
- Storleken och tyngden kan både vara bra och dåligt
- Snordyra batterier
- Dålig skärm bak

Sen har utvecklingen ändå gått framåt, så många detaljer som LiveView, USB, sRAW mm saknas naturligtvis.

Personligen tyckte jag färgerna var lite klena ibland.
4MP som den har räckte gott för A3 förstoringar (tyckte dom 4 i upplösning nästan motsvarade mina 8 med 20D).

Sammanfattningsvis är 1D fortfarande en riktigt bra kamera om man inte behöver göra stora förstoringar eller använda höga iso.

stort tack för ett utförligt och mycke informativt svar! Man kan säga att du undanröjde mina sista tvivel. LiveView har jag inte använt, samma med sRaw.Angående färgerna så går väl mycket att rädda i PS antar jag, dessa kameror är inte gjorda för att lämna färdiga bilder ur kameran.

dålig skärm är heller inget problem, är van med min 300D. ;-)

Bruset vid lång exponering löser du genom att ta en "dark frame" med samma iso, exponeringstid och samma temperatur som den den skrarpa exponeringen. lägg sedan in denna bild som dark frame i raw-hanteraren och vips vann du en hel del brus. Nyare hus kan göra detta själv och kallar det "brusreducering vid låga exponeringstdier" eller något liknande.

Tack för tipset! ska bli intressant att få komma ut och ta lite bilder igen. Som jag har förstått det finns det ingen inbyggd blixt i denna? Iofs inte ett problem då jag ska skaffa en 430ex, men kan ju vara bra att veta ändå.

Drar upp tråden igen. Tänkte ställa samma fråga som i ursprungsinlägget, men denna gång angående 1ds mark1. Lite långsammare förstår jag att den är, men annars? Hur är bildkavlitén, bruset, osv?

ANNONS
Götaplatsens Foto