Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D hittar inte fokus i AI SERVO läget

Produkter
(logga in för att koppla)

antoneklund

Medlem
Vet inte vad som hänt men min 20D, den hittar inte fokus i AI SERVO läget.. Både One shot och AI FOCUS fungerar bra. Men kör jag AI SERVO så tuggar/hackar objektivet utan att komma någon vart(hittar inte fokus)

Vore tacksam om någon kan hjälpa mig.

/Anton

säker på att den inte hittar fokus? den ska "hacka" som sjutton eftersom den rör sig konstant efter motivet och du får inga pipljud eller röda fyrkanter som bekräftar fokus

näe.. det ska du inte ha.. du får en röd fyrkant vid fokus, men sedan följer den motivet konstant... då får du inga pip eller röda punkter längre.

Du ska ju inte få fokus i AI Servo-läge...

Läs manualen på sid 65+66 där det står hur AI Servo fungerar.

Tanken med servo är att fokusseringen ska följa allting du tittar på konstant och ALDIRG LÅSA. Du ska alltså aldrig "få" fokus.

Enkelt test. Sikta på något nära och se om objektivet flyttar sig. Sedan siktar du på något långt bort, då ska det fortsätta flytta sig, utan att låsa. Sen att det flyttar sig hela tiden är troligen för att du inte är hundrarprocentigt helt still utan skakar.

Peter har rätt, i AI Servo så skall den inte låsa, det är ju det som är poängen med AI Servo.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto