Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
20D Mörka fläckar,kyla
- Trådstartare M.Norberg
- Start datum
Kem
Aktiv medlem
trenter skrev:
Bild
Du har damm på sensorn
Inga stora bekymmer det är bara att rengöra på rätt sätt..det finns bra trådar om detta hära på FS!
/ Ken1
RolandM
Aktiv medlem
Verkar underligt att dammet skulle försvinna om kmeran tas in. Jag håller på att det är kondens, eventuellt i kombination med damm eller sandkorn. På en kall yta kondenseras vattenånga och vatten droppen som då bildas kan säkerligen frysa fast sig själv och med ett dammkorn. När kameran kommer in ii rumstemperatur förångas vattenet igen och fläcken försvinner och det eventulla skräpet lossar.
Alexandersson
Aktiv medlem
Har du samma bländarvärde på inom och utomhusbilderna? Vid f/22 syns väl dammkorn bättre än vid f/1.8? Har jag för mig....
qvirre
Aktiv medlem
RolandM skrev:
Verkar underligt att dammet skulle försvinna om kmeran tas in. Jag håller på att det är kondens, eventuellt i kombination med damm eller sandkorn. På en kall yta kondenseras vattenånga och vatten droppen som då bildas kan säkerligen frysa fast sig själv och med ett dammkorn. När kameran kommer in ii rumstemperatur förångas vattenet igen och fläcken försvinner och det eventulla skräpet lossar.
Vattenånga kondenseras som du säger på den kalla ytan. När man tar ut den varma kameran i kylan så bildas det alltså ingen kondens, då kameran är den varma ytan. Däremot när man kommer in så bildas det lätt kondens, som bör undvikas då det kan skada elektroniken.
Är du säker på att du använt samma bländare utomhus som inomhus? Damm syns bäst vid liten bländare (högt bländartal)...
interpix
Aktiv medlem
trenter skrev:
Är det någon mer än jag som får en del mörka fläckar på bilderna när man har varit ute ett tag i minusgrader och fotograferat?Fläckarna försvinner när kameran har varit inne i rumstemperatur en stund.
Här en med samma? problem. Tror inte det var kondens utan sensorfel...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=33767
interpix
Aktiv medlem
qvirre skrev:
Vattenånga kondenseras som du säger på den kalla ytan. När man tar ut den varma kameran i kylan så bildas det alltså ingen kondens, då kameran är den varma ytan. Däremot när man kommer in så bildas det lätt kondens, som bör undvikas då det kan skada elektroniken.
Är du säker på att du använt samma bländare utomhus som inomhus? Damm syns bäst vid liten bländare (högt bländartal)...
Luften i kamerahuset som håller högre fuktighet från tidigare vistelse i innemiljön kan teoretiskt kondensera när delarna i kameran kallnar utomhus.
Taiga
Aktiv medlem
trenter skrev:
[raderat av admin]
Ja inte vet jag, men jag ställde bara en fråga ang digitalkamerans funktioner i kyla ?
Mvh
Lars-Göran