Annons

300D kass till foto med rörelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har försökt fota min dotter när hon gungar, det är ju för bövelen omöjligt att få in skärpan! 80% av fotona blir ju suddiga!

Kom sedan på att 300D saknar AI servo. Hur gör jag då?

När hon gungar så återkommer hon ju s a s till samma punkter för varje gugning. Bestäm var du vill ta bilden och ställ in skärpan manuellt där. Följ sedan rörelsen när hon gungar och tryck av när hon är i närheten av där du ställde in skärpan. Kör också med lite mindre bländare så ökar du skärpedjupet lite grann. Du får också lite längre slutartid vilket kan hjälpa till för att ge lite fartkänsla i bilden.

[edit: ställ alltså om objektivet till manuell fokusering så att inte kameran ändrar på inställningen när du börjar fotografera...]

Installera ryskhacket så får du AI servo på Av, Tv, P och M.
Eller ställ in kameran i sportläge, då får du oxå AI servo.

Tack för svaren!

Har haft kameran vid samma punkt, men felet har väl varit att jag kört med autofokus. Finns det inget objektiv som hinner med att ställa in med autofokus? Är det inte svårt att hinna se om jag får skärpa med manuell fokus?

Rysshacket är installerat....får kolla detta!

Lövet skrev:
Har försökt fota min dotter när hon gungar, det är ju för bövelen omöjligt att få in skärpan! 80% av fotona blir ju suddiga!

Kom sedan på att 300D saknar AI servo. Hur gör jag då?

Är det framifrån eller bakifrån gungningen du plåtar så finns problemet med att fokus låser och sedan tar det en liten stund att flytta undan spegeln innan exponeringen. Då har tyvärr gungan hunnit att flytta sig.

Några metoder:

- Sätta kameran i sportläget och få AI-servo och ISO 400, med danska ryskhacket i kan du få RAW
istället för JPEG.

- Gunga med genom att flytta på kroppen så att barnet är i fokus när bilden tas.

- Förfokusera och trycka av just innan barnet når den punkten

- Sätt kameran i serietagning. Jag har för mig att den inte gör någon omfokusering mellan bilderna. Fundrrar bara på hur detta kan användas.

- Lägga i rysshacket i kameran som ger AI-Servo. Håll ned avtryckaren och exponera genom att slå om brytaren på optiken till manuellt läge.

- Öka skärpedjupet, genom att välja ett större bländartal

- Det är charmigt med oskärpa.

- Gör något annat.

Tack för tipsen Roland!

En fråga; Hur förfokuserar jag på en punkt mitt i "luften" där det inte finns något?

Lövet skrev:
Tack för tipsen Roland!

En fråga; Hur förfokuserar jag på en punkt mitt i "luften" där det inte finns något?

Ställ något där eller aproximera avståndet och fokusera på något på samma avstånd, ställ sedan om till manuellt läge på fokusknappen och nyttja den inställda fokuseringen för alla bilder. Ibland är du för långsam och ibland för snabb med att trycka av bilden. Tillräckligt många borde bli bra...Hoppas :)

Re: Re: 300D kass till foto med rörelse?

RolandM skrev:
- Sätta kameran i sportläget och få AI-servo och ISO 400, med danska ryskhacket i kan du få RAW
istället för JPEG.
Nu känner jag att jag varit på semester för länge, finns det ett danskt rysshack också? Var?
(jaja, med lite kreativ sökning kunde jag nog hitta det om det skrivits om det tidigare men jag är lat mitt i natten :) )

ANNONS
Götaplatsens Foto