Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3X converter för Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Kenko har en 3X- converter för Nikon. Enligt Cyberphoto fungerar inte autofokus då bilden blir för mörk. Någon som provat på ett objektiv med ljusstyrka 2,0?
Hur blir bilderna?

Kenko har en 3X- converter för Nikon. Enligt Cyberphoto fungerar inte autofokus då bilden blir för mörk. Någon som provat på ett objektiv med ljusstyrka 2,0?
Hur blir bilderna?

Köp ett bättre objektiv istället, det finns ingen bra genväg till de långa brännvidderna. Jag körde med ett 2x ett tag och det är på gränsen, nästan så det är bättre att digitalzooma. En del objektiv tål f ö inte konvertrar, det blir bara dåligt. Vilket objektiv tänkte du förlänga?

Jag tror (utan att testat) det blir bättre att beskära i efterbehandlingen. Konvertrar förstärker alla optiska egenheter hos ett objektiv och tillför många egna.

Köp ett bättre objektiv istället, det finns ingen bra genväg till de långa brännvidderna. Jag körde med ett 2x ett tag och det är på gränsen, nästan så det är bättre att digitalzooma. En del objektiv tål f ö inte konvertrar, det blir bara dåligt. Vilket objektiv tänkte du förlänga?

Jag tror (utan att testat) det blir bättre att beskära i efterbehandlingen. Konvertrar förstärker alla optiska egenheter hos ett objektiv och tillför många egna.

Med TC blir det svårare att jobba, mindre ljus, AF långsammare och osäkrare, VR ger inte samma resultat och det blir även svårare att fokusera manuellt. Sammanvägt är det klart tveksamt om man verkligen får bättre bilder med TC än med beskärning, eller om man räknar bilder, fler bra bilder per antalet tagna.Men visst, om man lär sig använda det och håller sig till optimal bländare osv så blir det ok bilder.

Jag körde 70-200 med 2.0x TC men när 80-400 kom köpte jag det objektivet på en gång och fick på köpet bättre brännvidd i kortänden (80mm ist för 140mm).

80-400 är f ö ett objektiv som inte klarar TC så det blir aldrig 800mm.

Titta på bildena från Ephotozine och se om du kan få samma resultat utan konverter genom att skära originalet!
Jag är överraskad av hur stor skillnaden är. De har tydligen använt en Nikon D5300. Med 6 Mpix borde det bli tydligt men 24 Mpix är rätt mycket detaljer

ANNONS
Götaplatsens Foto