Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
400/2.8 eller 500/4
- Trådstartare Goro
- Start datum
Rogerber
Aktiv medlem
Goro skrev:
En ren hypotetisk fråga.
Om du har varit i sitsen att välja mellan 400/2.8 eller 500/4. Båda med VR och i samma prisklass.
Varför hade du valt det ena eller andra?
Har du valt det ena eller andra, varför?
Hur mkt skiljer sig dessa gluggar åt i praktiskt arbete?
Jag hade valt 400/2.8 tveklöst. Ljusstyrka är alltid roligt och en fördel för bättre bilder. Att det skiljer 100mm går väl att åtgärda vid behov.
Anders Östberg
Guest
Det torde väl bero på vad du fotograferar vilken brännvidd som passar bäst. För min del är 400/2.8 för sport och 500/4 för fåglar. För många sitter nog också oftast en 1.4x på 500-an för mer räckvidd, mostvarigheten skulle vara 2x på 400-an och då börjar bildkvaliteten bli lite lidande. Nu vet jag inte hur vikten skiljer sig åt i Nikonfallet men för Canon så är det ganska stor skillnad, att släpa runt en 400/2.8 i naturen blir jobbigare än en 500/4. Dessutom är 500/4 billigare, vilket kanske inte gäller för Nikon.
Så, vad är det du (hypotetiskt) mest tänkt fotografera?
Så, vad är det du (hypotetiskt) mest tänkt fotografera?
Birdman
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Det torde väl bero på vad du fotograferar vilken brännvidd som passar bäst. För min del är 400/2.8 för sport och 500/4 för fåglar.
Ja, detta kan jag hålla med om. Helt beroende på vad man ska plåta. För mig kommer det troligtvis bli ett 500/4 under våren då jag drar till NYC. Anledningen till det är att jag främst plåtar fåglar och jag vill ha den extra brännvidden. Dessutom är 500/4 en aning lättare att hantera vikt- och storleksmässigt. Att använda 2x TC är inte optimalt, det märker jag med min nuvarande kombo, AF-S 300/2.8 och 2x TC. Kvalitetsförlusten är tyvärr lite för stor.
// Daniel
boxen
Aktiv medlem
På http://www.bhphotovideo.com så tar de 5500 dollar för EF 500mm f/4.0L IS.
Nu vet jag inte vad en dollar står i men runt 6.50 tror jag.
5500 x 6.50 = 35750 :-.
Hur fungerar det med garanti och vilka övriga kostnader tillkommer.
Bortse gärna för kostnader som resa, hotell och övrigt som inte har med objektivet att göra. ;-)
// Tobbe
Nu vet jag inte vad en dollar står i men runt 6.50 tror jag.
5500 x 6.50 = 35750 :-.
Hur fungerar det med garanti och vilka övriga kostnader tillkommer.
Bortse gärna för kostnader som resa, hotell och övrigt som inte har med objektivet att göra. ;-)
// Tobbe
Anders Östberg
Guest
Jag köper mina objektiv från B&H. Även importerade lagligt med frakt, tull och moms så är det en rätt bra affär...
boxen
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Jag köper mina objektiv från B&H. Även importerade lagligt med frakt, tull och moms så är det en rätt bra affär...
Hallå Anders!
Vad skulle 500:at hamna på om man importerar det lagligt tror du?
// Tobbe
boxen
Aktiv medlem
Birdman skrev:
Vi kanske skulle återgå till att snacka om Nikons objektiv istället
Hade helt missat att det handlade om Nikonobjektiv.
Förklarar också varför tråden är så kort. ;-D
// Tobbe
Jeppe
Aktiv medlem
boxen skrev:
Hade helt missat att det handlade om Nikonobjektiv.
Förklarar också varför tråden är så kort. ;-D
// Tobbe
HAHAHA!!! Touché
Räkna en totalkostnad på 9 kr/USD (försäljningspris+frakt) så hamnar man rätt nära sanningen för laglig import.
Anders Östberg
Guest
Precis, fast jag brukar räkna på 10kr/dollar bara för att ha lite marginal.
Jeppe
Aktiv medlem
Allt är ju inte billigt på andra sidan pölen. Men just nu handlar det mer om 8,50:- / USD. Med alla avgifter.
Handlade precis en Domke-väska från B&H - Kostnad: 986:-
Pris i SE: 1900:- Men den svenska importören roffar väl åt sig av dollarraset
Annat exempel (eftersom detta är en Nikon-tråd) SB-800: Pris B&H: 2700:- Pris SE: 3400:-
Handlade precis en Domke-väska från B&H - Kostnad: 986:-
Pris i SE: 1900:- Men den svenska importören roffar väl åt sig av dollarraset
Annat exempel (eftersom detta är en Nikon-tråd) SB-800: Pris B&H: 2700:- Pris SE: 3400:-