Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

400/2.8 eller 500/4

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
En ren hypotetisk fråga.
Om du har varit i sitsen att välja mellan 400/2.8 eller 500/4. Båda med VR och i samma prisklass.

Varför hade du valt det ena eller andra?
Har du valt det ena eller andra, varför?

Hur mkt skiljer sig dessa gluggar åt i praktiskt arbete?

Goro skrev:
En ren hypotetisk fråga.
Om du har varit i sitsen att välja mellan 400/2.8 eller 500/4. Båda med VR och i samma prisklass.

Varför hade du valt det ena eller andra?
Har du valt det ena eller andra, varför?

Hur mkt skiljer sig dessa gluggar åt i praktiskt arbete?

Jag hade valt 400/2.8 tveklöst. Ljusstyrka är alltid roligt och en fördel för bättre bilder. Att det skiljer 100mm går väl att åtgärda vid behov.

Det torde väl bero på vad du fotograferar vilken brännvidd som passar bäst. För min del är 400/2.8 för sport och 500/4 för fåglar. För många sitter nog också oftast en 1.4x på 500-an för mer räckvidd, mostvarigheten skulle vara 2x på 400-an och då börjar bildkvaliteten bli lite lidande. Nu vet jag inte hur vikten skiljer sig åt i Nikonfallet men för Canon så är det ganska stor skillnad, att släpa runt en 400/2.8 i naturen blir jobbigare än en 500/4. Dessutom är 500/4 billigare, vilket kanske inte gäller för Nikon.

Så, vad är det du (hypotetiskt) mest tänkt fotografera?

Anders Östberg skrev:
Det torde väl bero på vad du fotograferar vilken brännvidd som passar bäst. För min del är 400/2.8 för sport och 500/4 för fåglar.

Ja, detta kan jag hålla med om. Helt beroende på vad man ska plåta. För mig kommer det troligtvis bli ett 500/4 under våren då jag drar till NYC. Anledningen till det är att jag främst plåtar fåglar och jag vill ha den extra brännvidden. Dessutom är 500/4 en aning lättare att hantera vikt- och storleksmässigt. Att använda 2x TC är inte optimalt, det märker jag med min nuvarande kombo, AF-S 300/2.8 och 2x TC. Kvalitetsförlusten är tyvärr lite för stor.

// Daniel

Priser och vikter (Cyberphoto):

1) 400/2.8, 77995 kr, 4620 g,

2) 500/4, 69995 kr, 3880 g,

3) 600/4, 79995 kr, 5060 g.

500/4 verkar vara bästa alternativet ur både pris och viktsynpunkt.

http://www.bhphotovideo.com så tar de 5500 dollar för EF 500mm f/4.0L IS.
Nu vet jag inte vad en dollar står i men runt 6.50 tror jag.
5500 x 6.50 = 35750 :-.
Hur fungerar det med garanti och vilka övriga kostnader tillkommer.
Bortse gärna för kostnader som resa, hotell och övrigt som inte har med objektivet att göra. ;-)

// Tobbe

Jag köper mina objektiv från B&H. Även importerade lagligt med frakt, tull och moms så är det en rätt bra affär...

Anders Östberg skrev:
Jag köper mina objektiv från B&H. Även importerade lagligt med frakt, tull och moms så är det en rätt bra affär...

Hallå Anders!
Vad skulle 500:at hamna på om man importerar det lagligt tror du?
// Tobbe

boxen skrev:
Hade helt missat att det handlade om Nikonobjektiv.
Förklarar också varför tråden är så kort. ;-D
// Tobbe

HAHAHA!!! Touché

Räkna en totalkostnad på 9 kr/USD (försäljningspris+frakt) så hamnar man rätt nära sanningen för laglig import.

Precis, fast jag brukar räkna på 10kr/dollar bara för att ha lite marginal.

Gäller detta även för stativ eller stativhuvuden?
Funderar lite på ett Wimberley Head II.
Kostar 595 dollar hos B&H i NY.
Kostar dryga 6000 kronor hos fotovideo.
Ska man ta 595 dolar X 10:- så är det ju ingen större förtjänst menar jag.
// Tobbe

Allt är ju inte billigt på andra sidan pölen. Men just nu handlar det mer om 8,50:- / USD. Med alla avgifter.

Handlade precis en Domke-väska från B&H - Kostnad: 986:-
Pris i SE: 1900:- Men den svenska importören roffar väl åt sig av dollarraset ;)

Annat exempel (eftersom detta är en Nikon-tråd) SB-800: Pris B&H: 2700:- Pris SE: 3400:-

ANNONS
Götaplatsens Foto