Annons

50mm vs 85mm (köpråd)

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag instämmer inte att dagens porträtt är bättre än gårdagens. Har en hel del porträtt tagna av kringvandrande österrikiska fotografer och en del svenska gamla porträtt tagna i Sverige. Jag anser vi har fastnat i ett tävling om vem som kan ta porträttet med kortaste skärpa. Vi kan göra det med dagens ljusstarka objektiv. Fast blir det bättre med bl. 1,2 än om vi bländar ner till 5,6 och låter på näsa och öron bli hyfsat skarpa. Jo jag ägde EF 85/1,2 och bytte till EF (5/1,4 IS som, var skarpare. Har 56/1m2 till Fuji. Bara för jag kan fota med väldigt kort skärpedjup inne bär det inte jag får ett snyggare resultat. Traditionella porträtt har ofta lite mer skärpedjup och är ingen tävling i bara få ögonen skarpa.
 

esbtse

Aktiv medlem
Hejsan!


Tappade nyligen bort mitt Nikkor AF 50/f1.8D och har tänkt köpa ett nytt, men är lite osäker på om jag ska köra 50mm eller 85mm för porträtt.
Har de senaste åren börjat uppskatta att fota porträtt och vill börja gå in för det lite mer.

Vad rekommenderar ni, 50mm eller 85mm?
Tänkte något liknande som det 50 jag hade fast kanske något med lite bättre kvalité.

Uppskattar alla tips, mvh.
100mmm eller 135 mm tycker jag personligen är bättre för porträtt. 50mm är ett bra all-round optik. Finns många bra 105mm porträtt publicerade. Nackdel med 135mm är att du behöver stora lokaler om du fotograferar i en ateljé. Själv använder jag Zeiss planar 100mmF2.0 Macro för porträtt och Zeiss Milvus 50mF2.0 för allmänt foto. Jag fick en 85mmD optik men har inte använt den så mycket. Obs det finns 60mm också jag har en 60mmF2.8 G Macro som är okay för upp till 38Mpix.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skall man fotografera lekande barn blir det mer som ta porträtt enligt sportfoto. Då är verkligen zoomar att föredra. Jag änväder gärna motsvarande 70-200/2,8 till det.
 
ANNONS