Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
580EX på 300D?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
580 EX funkar utan problem på 300D, men kameran kan inte ta del av finesserna att justera för crop-faktor och överföra blixtens färgtemeperatur.
Övriga skillnader är att 580 EX är 25 procent snabbare än 550EX och mindre och kompaktare.
580 lyser ut 14mm i småbildsformatet och 550 17mm.
En begagnad 550EX kan vara ett toppenköp till 300D. Även en 420EX funkar fint, men den kan man inte köra helmanuellt eller ansluta externa patteripackar till. För de flesta fotografer räcker 420 EX. Även Sigmas 500-modell funkar bra, den har i stort sett samma funktioner som 550 EX med till priset av en 420 EX.
Övriga skillnader är att 580 EX är 25 procent snabbare än 550EX och mindre och kompaktare.
580 lyser ut 14mm i småbildsformatet och 550 17mm.
En begagnad 550EX kan vara ett toppenköp till 300D. Även en 420EX funkar fint, men den kan man inte köra helmanuellt eller ansluta externa patteripackar till. För de flesta fotografer räcker 420 EX. Även Sigmas 500-modell funkar bra, den har i stort sett samma funktioner som 550 EX med till priset av en 420 EX.
froderberg
Aktiv medlem
Det ryska hacket tar fram alla funktioner i 300D som finns i 10D utom större buffertminne.
Vill man ha många finesser är Sigmas 500-blixt ett alternativ till 420 EX, men den känns plastigare och låter illa. De som har dem är dock nöjda och säger att den funka.
Vill man ha många finesser är Sigmas 500-blixt ett alternativ till 420 EX, men den känns plastigare och låter illa. De som har dem är dock nöjda och säger att den funka.
Highweiss
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Problemet blir då att utan "hacket" så går det inte att använda sync på andra ridån och blixtexponeringskompensation. Kan vara något att tänka på.
Vänta lite, är inte sync på andra ridån en av få saker som hacket inte låser upp? Jag har i alla fall levt i den tron... Snälla rätta mej om jag har fel, då blir jag jääävligt glad!
froderberg
Aktiv medlem
By the way så är synk på andra ridån en ganska överreklamerad funktion. Många tror att man måste synka på andra ridån för att få häftiga acctionbilder med blixt, men tyvärr tappar man tajmmingen då.
Bild tagen med 300D och blixtsynk på första ridån:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=193488
Bild tagen med 300D och blixtsynk på första ridån:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=193488
Damocles
Aktiv medlem
Ingen aning, jag har inte kollat närmare på det eftersom det inte varit aktuellt.Vänta lite, är inte sync på andra ridån en av få saker som hacket inte låser upp? Jag har i alla fall levt i den tron... Snälla rätta mej om jag har fel, då blir jag jääävligt glad!
Är det så är det än mer illa.
Och jupps, instämmer med fröderberg, beror lite på syftet iofs men ja.
Highweiss
Aktiv medlem
Jo alltså sync på andra ridån är "det där lilla extra" som kan vara roligt att pröva nu och då när lämpligt läge uppstår. Men så vitt jag vet så har husryssen inte lyckats "hacka upp" den funktionen. Varför vet jag inte, det borde ju vara helt software-styrt...!? Fast tänk om det ändå... hmmm... kanske jag borde experimentera lite hemma, jag har liksom utgått ifrån att det inte finns....!
froderberg
Aktiv medlem
Jocce skrev:
Kan det inte vara så att Sync på andra ridån går att ställa in på själva blixten?
På 550EX går det men inte på 420 EX. Jag har för mig att hacket ger synk på andra. Kolla med Roland Magnusson.