Annons

580EX på 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall ev. köpa blixt till min 300D, ville bara kontrollera att 580EX verkligen funkar på 300D:n?

Hur pass mkt skiljer den sig från 550EX?

/Jocce

580 EX funkar utan problem på 300D, men kameran kan inte ta del av finesserna att justera för crop-faktor och överföra blixtens färgtemeperatur.

Övriga skillnader är att 580 EX är 25 procent snabbare än 550EX och mindre och kompaktare.

580 lyser ut 14mm i småbildsformatet och 550 17mm.

En begagnad 550EX kan vara ett toppenköp till 300D. Även en 420EX funkar fint, men den kan man inte köra helmanuellt eller ansluta externa patteripackar till. För de flesta fotografer räcker 420 EX. Även Sigmas 500-modell funkar bra, den har i stort sett samma funktioner som 550 EX med till priset av en 420 EX.

Jag skulle rekommendera Speedlite 420 till 300D. Fotat själv med 300D + 550 och 420. Jag tycker att 420 passar bättre samt att du sliper att betala för det du kommer aldrig att använda dig av.

Problemet blir då att utan "hacket" så går det inte att använda sync på andra ridån och blixtexponeringskompensation. Kan vara något att tänka på.

Det ryska hacket tar fram alla funktioner i 300D som finns i 10D utom större buffertminne.

Vill man ha många finesser är Sigmas 500-blixt ett alternativ till 420 EX, men den känns plastigare och låter illa. De som har dem är dock nöjda och säger att den funka.

Damocles skrev:
Problemet blir då att utan "hacket" så går det inte att använda sync på andra ridån och blixtexponeringskompensation. Kan vara något att tänka på.

Vänta lite, är inte sync på andra ridån en av få saker som hacket inte låser upp? Jag har i alla fall levt i den tron... Snälla rätta mej om jag har fel, då blir jag jääävligt glad!

Vänta lite, är inte sync på andra ridån en av få saker som hacket inte låser upp? Jag har i alla fall levt i den tron... Snälla rätta mej om jag har fel, då blir jag jääävligt glad!
Ingen aning, jag har inte kollat närmare på det eftersom det inte varit aktuellt.
Är det så är det än mer illa.

Och jupps, instämmer med fröderberg, beror lite på syftet iofs men ja.

Jo alltså sync på andra ridån är "det där lilla extra" som kan vara roligt att pröva nu och då när lämpligt läge uppstår. Men så vitt jag vet så har husryssen inte lyckats "hacka upp" den funktionen. Varför vet jag inte, det borde ju vara helt software-styrt...!? Fast tänk om det ändå... hmmm... kanske jag borde experimentera lite hemma, jag har liksom utgått ifrån att det inte finns....!

ANNONS
Götaplatsens Foto