Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5d - ingen proffskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Specifikationen för förväntad livslängd på slutarna är för övrigt en gissning med stora variationer i praktiken. På Ipex pratade jag med en herre, som jobbade med att scanna böcker. De använde 1Ds mark III i riggar för detta. De kamerorna klarade vanligen runt tre miljoner exponeringar, vilket är tio gånger vad Canon dristar sig till att ange som förväntad livslängd. För 40D och 5D är det samma värde, 100000 exponeringar.

En fysisk person behöver knappast vara fysiker, om vi nu ska fortsätta käbblet.

En fysisk person behöver knappast vara fysiker, om vi nu ska fortsätta käbblet.

Fysiker är ett vedertaget begrepp som används som synonym för "en fysisk person". Fortsätt gärna käbblet, men tidigare gjorde du det grundat på okunskap, i fortsättningen blir det mot bättre vetande.

Det skadar väl inte att vara tydlig.

du är tydlig på fel sätt eftersom kameran heter 5D o inget annat. Det är helt fel att hitta på egna beteckningar o dessutom skriva det i eran tidning. Samma sak har börjat ske med vissa objektiv helt plötsligt så kallas varenda glugg mark trots ingen heter det.

du är tydlig på fel sätt eftersom kameran heter 5D o inget annat. Det är helt fel att hitta på egna beteckningar o dessutom skriva det i eran tidning. Samma sak har börjat ske med vissa objektiv helt plötsligt så kallas varenda glugg mark trots ingen heter det.

BW! Att du orkar..

det är väl som med chokladbollar eller eventuella prinsar "kalla dem vad du vill!" Vad jobbiga ni är, syftet med tråden var bara att jag misstänker att folk döljer hur mkt sina 5d varrenuhette har använts, då alla som säljs nästan (inte alla) har gått så otroligt lite trots att de är 3-4 år gamla. Och det har jag svårt att tro på mtp vilka som köper just en sådan kamera. Froderberg tror annorlunda, men värre än så var det inte i denna diskussion, i vart fall inte vad mig anbelangar.

MIn är ungefär 3 år och har gått drygt 4000 exp. Han som hade den innan hade den för att ta bilder på produkter som ska läggas ut på nätet. Han hade tagit strax under 1000 bilder under ett år. Jag har tagit 3000 exp på 2 år. Allt beror ju på vad man använder den till?
Jag tror att 5D mk1 har köpts av väldigt många som tror att de vill börja fotografera och vill betala lite mer för kameran än vad de kanske hade behövt. Sedan blir kameran stående på en hylla. LIte så har det varit för mig, när jag gick över från analogt.

Själv brukar jag vara ute 1 - 2 ggr i veckan och fotografera (natur). På 8 månader har jag tagit 1346 bilder så det är inte alldeles otänkbart att det finns kameror där slutaren inte gått allt för varm. Sen tror jag att det finns ett antal som har gott om pengar som köper en 5D utan vara allt för flitig fotograf.

Själv är jag imponerad över de som är ute en sväng och kommer hem med hundratals bilder. Själv hade jag aldrig orkat gå igenom så många bilder efteråt, så de hade nog bara blivit liggande på hårddisken. En hårddisk som hade fyllts snabbt med dagen stora bildfiler.

/Gunnar

Ja, jag känner en, som har 5D mkII med proffszoom, och inte knäppt mer än 100 bilder på 2 år. På grön fyrkant. Har mycket pengar, och gissningsvis frågat någon vad är det bästa kameran, och fick rådet på 5D mkII.

Jag tog över 1000 bilder på en tvådagars hästhopptävling. 30-40 bilder blev bra. Jag gissar att proffs skulle tagit 300, varav 150 bra, men 5 av dessa så bra, som jag kan bara drömma om.
Ja det tar tid att rensa ut det som ska raderas, men även om jag skulle behålla alla 1000 så skulle bara ta 7-8 GB. Idag en GB hårddisk kostar under 1kr.

absolut är det som ni säger, men tror ni verkligen att de är i majoritet? Tror inte jag, därför konstigt.
Man anar en konspiration. Canon gör det svårt att upptäcka hur många exponeringar som är gjorda och gör det därigenom lättare för alla tusentals proffs som desperat försöker bli av med sina kameror. Därigenom gör de tvekan att köpa nytt betydligt kortare hos alla de här proffsen och tjänar grova pengar. Proffsen vet hur det ligger till men håller det naturligtvis hemligt eftersom deras i stort sett sönderslitna hus annars skulle bli så värdelösa så att omsättningen påverkas i svindlande storleksordningar över en hel promille! Det dubbla för dem som råkat köpa två av dessa kameror som de måste bli av med!!!
Ring kvällspressen, detta är ett scoop av sällan skådat slag...

Fysiker är ett vedertaget begrepp som används som synonym för "en fysisk person".
Skojar du? Har jag aldrig hört talas om tidigare, och inte hittat en enda referens till nu, när jag kollade, efter att ha läst ditt påstående. Känns som ett hemsnickrat begrepp, vedertaget på en viss revisionsbyrå eller nåt.

Det finns förmodligen inte lika mycket konspiratoriskt tänkande i det faktum att det är så svårt att se hur många exponeringar man har tagit. Jag skulle förr kunna tänka mig att det är någon hos Canon som inte vill annonsera om hur länge slutarna verkligen håller, utan varje enskild person ska hellre vara lite lagom ovetande om hur många bilder han tagit, när mojängen brakar ihop.

Man anar en konspiration. Canon gör det svårt att upptäcka hur många exponeringar som är gjorda och gör det därigenom lättare för alla tusentals proffs som desperat försöker bli av med sina kameror. Därigenom gör de tvekan att köpa nytt betydligt kortare hos alla de här proffsen och tjänar grova pengar. Proffsen vet hur det ligger till men håller det naturligtvis hemligt eftersom deras i stort sett sönderslitna hus annars skulle bli så värdelösa så att omsättningen påverkas i svindlande storleksordningar över en hel promille! Det dubbla för dem som råkat köpa två av dessa kameror som de måste bli av med!!!
Ring kvällspressen, detta är ett scoop av sällan skådat slag...

haha, så är det förstås

Lol

Fysiker är ett vedertaget begrepp som används som synonym för "en fysisk person". Fortsätt gärna käbblet, men tidigare gjorde du det grundat på okunskap, i fortsättningen blir det mot bättre vetande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysiker
Ingen annan referens finns heller i Svenska Akademiens ordbok.

Vilket får mig att dra slutsatsen att du skrivit något grundat i okunskap, vilket du försöker dölja genom att var extra högfärdig.

Det här var rolig läsning. Varför titta på TV när man kan läsa fotosidans forum. Snacka om pajkastning...

/Mats

25000 exponeringar per år tycker jag är VÄLDIGT extremt för en som har ett arbete vid sidan.

Jag är på god väg dit.

Min Nikon D60 gick dryga 15000 exponeringar mellan juni 2009 och mars 2010. Köpte min D90 i slutet av mars och nu står räknaren på ca 6000 (dessutom var kameran på service i två veckor). Är jag ute och fotar har jag så gott som aldrig mindre än 200 bilder med mig hem, och såna utfärder blir det några per vecka. Jag experimenterar mycket med olika exponeringar, olika skärpedjup, med olika filter, olika kompositioner och så vidare, och vips har man 20+ bilder på samma motiv, av vilka man kan välja den bästa. :)

Det är inte svårt eller dyrt att slösa på exponeringarna med en digital systemkamera. Och hårdskiveutrymme är billigt idag...

Jag är på god väg dit.

Min Nikon D60 gick dryga 15000 exponeringar mellan juni 2009 och mars 2010. Köpte min D90 i slutet av mars och nu står räknaren på ca 6000 (dessutom var kameran på service i två veckor). Är jag ute och fotar har jag så gott som aldrig mindre än 200 bilder med mig hem, och såna utfärder blir det några per vecka. Jag experimenterar mycket med olika exponeringar, olika skärpedjup, med olika filter, olika kompositioner och så vidare, och vips har man 20+ bilder på samma motiv, av vilka man kan välja den bästa. :)

Det är inte svårt eller dyrt att slösa på exponeringarna med en digital systemkamera. Och hårdskiveutrymme är billigt idag...

på det sättet körde jag med min första 1ds. Nu försöker jag hålla nere antal bilder för det tar tid att gå igenom bilderna efteråt. Själv sparar jag bara dom bilder som är bra o inte ett gäng likadana bilder. Jag försöker jobba ungefär som när jag körde analog mellanformat tänka efter före o inte bara trycka av. Däremot när jag kör mäklarfoto så sätter jag alltid en så (rätt exponerad) bild som möjligt o kan ta ett större antal men avslutar alltid med den rätta exponeringen så jag öppnar bara den efteråt.

på det sättet körde jag med min första 1ds. Nu försöker jag hålla nere antal bilder för det tar tid att gå igenom bilderna efteråt. Själv sparar jag bara dom bilder som är bra o inte ett gäng likadana bilder. Jag försöker jobba ungefär som när jag körde analog mellanformat tänka efter före o inte bara trycka av.

Ja, jag tror det kommer med erfarenhet. Jag har ju bara sysslat med det här ett år (prick) så det är mycket experimenterande. Jag har märkt att jag numera knäpper av mer sällan än tidigare om jag ser nåt som jag vill fotografera, oftast p.g.a. att jag antar att motivet i fråga inte skulle bli nåt snyggt på bild eller så är nåt annat fel. Men det blir ändå lätt en massa bilder som man får sålla bland när man kommer hem...

ANNONS
Götaplatsens Foto