Annons

6600 bilder tagna vid service

Produkter
(logga in för att koppla)
De har garanterat inte tagit 6600 bilder... liksom.. Det hela handlar om att de använt ett minneskort med en annan serie på..

Är det för att visa hur många exponeringar som är gjorda vid en eventuell försäljning som är viktigt med räknaren, bortsett från att slippa dubbletter på datorn ?
Nu spelar det ju ingen roll vad räknaren står på eftersom man kan manipulera den som man vill ?
Så varför bry sig ?

Senast ändrad:
...nu fick jag ordning på räkneverket, så nu stämmer bildnumret ungefär med faktiskt tagna bilder.

Jag vet naturligtvis inte exakt hur många bilder som togs, men inte har dom väl tid att ta flera hundra bilder kan jag tro...

Tack för hjälpen och speciellt tack till Jesper, ditt trix fungerade :)

/Håkan

Karin: Kolla senast tagna bild i kameran, kolla filnummret på displayen genom att välja info-displayen (den som visar histogram, bild och massa annan info)...

fyra sista siffrorna visar antalet exponeringar (förutsatt att du använt samma kort hela tiden och använt kontenuerlig namnangivelse..

Själv så vände min 1D MkII i går.. så nu är jag tillbaka på 0001 igen... Måste hitta ett annat namngivningssystem ;)

Ok, jag kollar... Står på 149-4962 där. Hmm, kan jag verkligen redan brännt av nästan 5000 exponeringar... Blir nästan imponerad av mig själv nu. ;-)

Men jag har använt flera olika CF-kort i kameran (som dock enbart har använts i min kamera) men kollar bland bilderna, verkar vara kontinuerlig räkning på dem. Kanske inte i början dock utan efter 1000 ungefär.

Hur länge håller slutaren eg på 350D?

Uttryck skrev:
Hur länge håller slutaren eg på 350D?

Canon garanterar 50 000 exponeringar, men det är vad dom garanterar & alltså ingen absolut sanning. Den går förmodligen längre än så...

På 20D garanterar dom 100 000...

//Larsa

Väcker lite liv i denna tråd.

Skickade in min kamera på service igår, af ska justeras. Men jag upptäckte att jag glömt skicka med mitt minneskort.

Nu kan det förmodligen bli så att det uppstår lite problem med räkneverket, jag har en 5d.

Men en fråga: Borde inte serviceverkstaden formatera kortet i kameran innan de börjar ta bilder? I så fall fortsätter ju räkneverket där det ska fortsätta, dvs efter hur många bilder jag tagit med kameran. När jag lånar någon annans kort tar jag alltid för vana att börja med att formatera kortet i kameran, då stämmer det ju alltid.

ANNONS
Götaplatsens Foto