Annons

70-200 2.8 eller 70-200 4.0 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er!

Jag funderar på att skaffa en 70-200 lins men är lite osäker på variant.
Visst, 2.8 är ju fint när det väl gäller lite svagare ljus men kostar ju desto mer. Jag har mest tänkt att använda den utomhus på dagtid.

Och hur är det här.... släpper en 2.8 ställd på 4.0 in lika mycket ljus som en 4.0 dito gör, ställd på 4.0 ? Eller har en 2.8 totalt sett mer ljus in?
Från att ha gått från 70-200/4L till 70-200/4L IS till 70-200/2,8L till 70-200/2,8L IS II är det sistnämnda det bästa. Till skillnad från 70-200/4L IS är den stor och tung.

Skärpemässigt ser du skillnaden här på bländare 4 http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=979&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Tamron har för övrigt släppt sin senaste 70/200/2,8 och optiskt presterar den bra http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=979&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=0
För 16000 kr får man en sådan + en dockningsstation för att justera autofokus. Största nackdel är att zoomen vrids åt andra håll jämfört med Canonobjektiv.
 
Tamron har för övrigt släppt sin senaste 70/200/2,8 och optiskt presterar den bra http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=979&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=0
För 16000 kr får man en sådan + en dockningsstation för att justera autofokus. Största nackdel är att zoomen vrids åt andra håll jämfört med Canonobjektiv.

Har själv funderat på den som ett komplement till mitt Nikon 70-200/4, men tycker att Nikons nya 70-200/2,8 ligger lite väl högt i pris för mig.

Har Tamrons 24-70/2,8 idag, och även om den är optiskt tillräckligt bra för mig, och nöjd rent generellt så är AF inte lika snabb och säker som mina andra Nikonobjektiv (som alla är original). Sedan så känns det som byggkvaliteten på dessa Tamron kanske inte riktigt är på samma nivå som mina Nikkor-objektiv, men det är inte min primära oro.

Känner att gällande ett Tamron 70-200/2,8, om man vill fota sport eller djur, så kanske AF begränsar mer. Någon som testat den nya G2-versionen, och har någon kommentar gällande just AF?
 
Hej på er!

Jag funderar på att skaffa en 70-200 lins men är lite osäker på variant.
Visst, 2.8 är ju fint när det väl gäller lite svagare ljus men kostar ju desto mer. Jag har mest tänkt att använda den utomhus på dagtid.

Och hur är det här.... släpper en 2.8 ställd på 4.0 in lika mycket ljus som en 4.0 dito gör, ställd på 4.0 ? Eller har en 2.8 totalt sett mer ljus in?


Det beror ju både på kamera och användningsområde.
Har du en aps-c kamera hade jag valt f4. Den blir lättare att bära på och du kan ju ändå inte utnyttja alla fördelar 2.8an ger.
Till fullformat skulle jag valt 2.8 då du kan få ett väldigt tunt skärpedjup och blåsa bort bakgrunden i oskärpa. Bytte själv bort alla mina ljusstarka objektiv för att köpa nikons 70-200 2.8 fl-ed och känner inte behov av någon annan lins över 70mm.
 
Det beror ju både på kamera och användningsområde.
Har du en aps-c kamera hade jag valt f4. Den blir lättare att bära på och du kan ju ändå inte utnyttja alla fördelar 2.8an ger.
Till fullformat skulle jag valt 2.8 då du kan få ett väldigt tunt skärpedjup och blåsa bort bakgrunden i oskärpa. Bytte själv bort alla mina ljusstarka objektiv för att köpa nikons 70-200 2.8 fl-ed och känner inte behov av någon annan lins över 70mm.

Den är fortfarande ett stegs skillnad, oavsett sensorstorlek.
 
Har du en aps-c kamera hade jag valt f4. Den blir lättare att bära på och du kan ju ändå inte utnyttja alla fördelar 2.8an ger.
Till fullformat skulle jag valt 2.8 då du kan få ett väldigt tunt skärpedjup och blåsa bort bakgrunden i oskärpa.

Om det nu är kort skärpedjup man är ute efter så har man ju större nytta av en 2.8 på ett APS-C hus än ett 4.0

Det beror ju också lite vad man fotar/motivet om det är någon vits. Många gånger väljer jag att ta med mitt 4.0 istället för 2.8 pga att jag ändå måste köra f/5.6 - f/7.1 för att hela motivet skarpt.
Så fort det är lite action inblandat i ekvationen så blir små f-tal en liten utmaning!
 
Eller en stor utmaning! Sätta fokus på en elitorienterare som Hausken Nordberg på upploppet är inte så lätt. Den här bilden togs med just EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, dock kompletterade med EF 1,4X extender III. 280 mm, f/4 (vilket ju blir max bländare med den kombinationen).

Tänk också på att f/2,8 ofta behövs för att sätta fart på AF-punkter med högsta noggannhet. Det är bara kameror i 1D-serien som har högre noggrannhet med vissa punkter vid f/4.
 
Så stor utmaning är det inte att fota med f2.8 och få personerna i fokus trots de är i rörelse. Begränsningen ligger i objektivets och husets AF. Inte att det är kortare skärpedjup.
 
Nja, kortare skärpedjup gör ju att just begränsningarna i objektiven och kamerahusen har lättare för att synas. Det är mer noga att man håller AF-punkten på rätt ställe och/eller har den myriad av inställningar för AF som finns numera så rätt som möjligt för det man ska göra.
 
Att blända ner bara döljer bättre att huset eller objektivet fokuserar fel. Visst klantar man själv till det ibland, men låt säga att huset frontfokuserar, f2.8 kommer det synas bättre på än f16. Men begräsningen är fortfarande huset. 200mm f2.8 på ex springande fotbollsspelare uppfattar jag inte som speciellt svårt även med ett så kasst fokusssystem som 6D. Skärpedjupet är ganska stort vid dessa avstånd.
Ex 20m f2.8 200mm är dof på 6d 1.7m. Ganska stor felmarginal för personen bakom kameran. Svårare kan det bli för AF att hänga med i svängarna
 
Ex 20m f2.8 200mm är dof på 6d 1.7m. Ganska stor felmarginal för personen bakom kameran. Svårare kan det bli för AF att hänga med i svängarna

Med minskat avstånd så minskar DOF fort,
vid 10m är vi nere i 0,42m,
vid 5m bara på 0,1m, d.v.s mindre än en huvudstorlek, och då brukar ansiktet ta upp en så stor del av bildrutan att det syns tydligt om fokus sitter eller inte.
 
Med minskat avstånd så minskar DOF fort,
vid 10m är vi nere i 0,42m,
vid 5m bara på 0,1m, d.v.s mindre än en huvudstorlek, och då brukar ansiktet ta upp en så stor del av bildrutan att det syns tydligt om fokus sitter eller inte.

Jovisst, men hur ofta fotar man 200mm med det avståndet vid action?
Jag säger inte emot dig, men anser inte att det är DoF som är problemet utan fokuseringen. En väl fungerande AF system med bra AF i objektiv så funkar automatiken väldigt bra även vid korta skärpedjup. Ett dåligt fungerande AF system med dålig AF prestanda i objektiv så lär inte att gå från F2.8 till F8 rädda dig. Maskera till viss del ja, men ändå kasst.
10m och 4dm DoF är fortfarande en del, Vid 5m är det svårt. Men 5m med 200mm.... Vad är man ute efter då för motiv vid action?

/Stefan
 
Den är fortfarande ett stegs skillnad, oavsett sensorstorlek.

Absolut, nu var väl ändå TS tanke att fota i ljusa förhållanden dagtid.



Om det nu är kort skärpedjup man är ute efter så har man ju större nytta av en 2.8 på ett APS-C hus än ett 4.0

Om det är kort skärpedjup man är ute efter på en APS-C så hade jag personligen valt ett 85 f1.8 eller 1.4 för porträtt.
Annars hade jag ju valt FX hus och 70-200 2.8 i stället.
 
Sedan är ju skillnaden i bildkvalitet stor märkte jag när jag gick över till fullformats-objektiv. Men visst, priset är fint :)
Det har inte lika mycket att göra med att det bättre objektivet är ett småbildsobjektiv som att det är ett optiskt bättre objektiv. Normalt brukar objektiv som konstrueras för en mindre sensor vara bättre just med den mindre sensorn än ett objektiv som konstruerats för en större sensor.
 
Jovisst, men hur ofta fotar man 200mm med det avståndet vid action?
Jag säger inte emot dig, men anser inte att det är DoF som är problemet utan fokuseringen. En väl fungerande AF system med bra AF i objektiv så funkar automatiken väldigt bra även vid korta skärpedjup. Ett dåligt fungerande AF system med dålig AF prestanda i objektiv så lär inte att gå från F2.8 till F8 rädda dig. Maskera till viss del ja, men ändå kasst.
10m och 4dm DoF är fortfarande en del, Vid 5m är det svårt. Men 5m med 200mm.... Vad är man ute efter då för motiv vid action?

/Stefan

Orientering som jag och Anders hade plåtat är ett ganska bra exempel. Dom tävlande passerar ju 1-2 m bredvid fotografen.
Jag fotar en del teater under genrep mm, då har jag ofta möjlighet att stå vid scenkanten, d.v.s. 2-3 m från skådisarna.
Jag plåtar även segling, har man en bra följebåtsförare så är man ofta 6-9m från båtarna. Jag kan även tänka mig inomhussporter som karate, judo, innebandy mm där man lätt kan komma 5m från motivet.
Problemet med action är att få rätt fokuspunkt att hamna på rätt fläck på motivet. Ibland får man gardera sig med en mindre bländare bara för att det ska bli skapligt.
 
Ok. 1m klarar inte min 70-200 att fokusera på. Närgränsen är 1.4m. 2m så säger min erfarenhet att vid 200mm så får huvudet precis plats på bild. Ja en orienterare som springer förbi 2m från en vid 200.. f2.8 blir svårt. Där ger min erfarenhet att även vid nedbländning är svårt.
Vid scen 2-3m skulle jag ha använd så stor bländaröppning jag kan. Oftast är det dåligt ljus då såvida det inte är dagtid. Hår säger min erfarenhet mig att de inte rör sig väldigt fort att kallas action.
Båt har jag ingen erftenhet av. De jag fotat har stått stilla eller stora långsamtgående båtar.
Kampsport har jag stor erftenhet av. Inga problem såvida man inte är så nära vid rinken. Aldrig stått där, men hade aldrig tagit upp 200mm i den situationen.
Bandy har jag aldrig fotat, men fotboll på små planer. Där kör jag 200mm med 2.8, med kassa fokusssystem på 6d. Funkar ok. Dock önskar jag ännu bättre AF av huset. Fler b/s och fler punkter. Här är min begränsning.
Vid dåligt ljus spyr jag ibland galla över 6D. Hoppas på mk2.
Vid rörligt motiv tycker jag de kameror med bra AF system klarats följa och sätta fokus själva. Vid statiska motiv så bör man manuellt gå in och välja rätt AF punkt.
 
Senast ändrad:
Jag har försökt fotografera orienterare sen 70-talet.
Problemet med manuellt fokus var att trycka på rätt ställe, eftersom jag i praktiken var tvungen att fokusera där jag trodde löparen skulle passera, sen trycka när det blev nästan skarpt. Då var bilden skarp när den togs. Det gavs bara en chans, för sen skulle man dra fram filmen.
Sen blev det motordrift och då gick det att fyra av några stycken bilder, men det var svårt att justera fokus mellan tagningarna, så det blev till att hålla lite avstånd för att få ihop det.
Med AF blev det lättare, men de första för film (EOS 10 med EF 35-135) var inte alltid med på noterna.

Med digitalt har det blivit en helt annan sak. Framförallt för att det går i princip att öva obegränsat. Speciellt då på svåra förhållanden, som när löparen försvinner bakom grenarna.
Jag har fotograferat orienterare med alla möjliga objektiv, inklusive EF 8-15 mm f/4L fisheye USM och EF 11-24 mm f/4L USM, men naturligtvis mycket med de traditionella telezoomarna. Numera då med EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM när det är möjligt, med EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM eller med EF 300 mm f/2,8L IS II USM när avstånden är långa eller med EF 70-200 mm f/4L IS USM om jag tycker det är det vettigaste objektivet att bära med mig. Men då är jag sällan ute efter att fotografera just orienterare, för gör jag det brukar jag bemöda mig lite mer, och då blir det sällan just f/4-versionen av 70-200. Inte nu längre, alltså, när jag har alternativ.

Angående AF och skärpedjup så är ett objektiv som är klurigt för action EF 135 mm f/2L USM. Det var rätt mörkt när jag tog den där bilden, med ISO 20000, och det är klurigt att få skärpan på rätt ställe. Hela personen blir inte skarp med f/2 där.

Med allt detta orerande och dessa exempel vill jag försöka få fram att det går att ta bilder med vad som helst, även objektiv som man kanske inte i första taget tänker på till en viss uppgift, men när jag kan välja fritt mellan olika 70-200 kör jag helst med f/2,8.
 
ANNONS