Annons

70-200 2,8l

Produkter
(logga in för att koppla)

Selle

Aktiv medlem
Hej

I dag fick jag äntligen mitt Canon 70-200 2,8L
Det verkar väldigt välbyggt och stabilt men till skilnad från mitt 17-40 4L så verkar inte detta objektiv fukttätat. Är inte alla objektiv i L serien fukt ock dammtäta?

Nej, inte alla L

Det är bara en del L-optik som är damm- och fukttätade. Tyvärr har jag inte någon lista på vilka det är just nu.

På mitt 17-40 4L sitter det en gummitätning vid bajonetten som ligger mot kamerahuset så ja antar att det är fukttät.

Det är bara en del av de senare L-objektiven som är fukt och dammtäta. Tex mitt 500mm f/4 IS, 70-200mm IS, 17-40mm är tätade, men tex mitt makro 180mm L är inte tätad och det kom ut på marknaden för ett bra tag sedan.

80-200/2.8L Marknadsfördes 1989..

Tänk på att vädertätningen inte hjälper mycket på ett hus som inte är tätat. Nuvarande tätade hus är EOS 3 och EOS 1-serien (även digitala). EOS 1-serien har massiv tätning, och klarar mycket ihållande regn.

Har det gjorts några uppdateringar på 70-200:an?
Eller är det exakt samma objektiv för 9 år sedan som det är idag?

Jeppe skrev:
80-200/2.8L Marknadsfördes 1989..

Tänk på att vädertätningen inte hjälper mycket på ett hus som inte är tätat. Nuvarande tätade hus är EOS 3 och EOS 1-serien (även digitala). EOS 1-serien har massiv tätning, och klarar mycket ihållande regn.

vänta nu, det där är väl ett FARLIGT misstag då det inte stämmer?
så vit jag vet är det bara EOS1V som är riktigt vattenskyddad, EOS1:an / EOS1N verkar många gånger mindre tättad än V:n.

Vattensäkrade Hmmm!

Visst har canon lagt stor vikt ned vid fukttätningen men jag menar att vi nog bör ta detta med en liten nypa salt.. Ser så ut här som att folk verkligen menar att objektiven klarar mycket väta, hmmm här är inte jag hundra% säker!! Att Canon har en serie idag nyare objektiv som klarar en högre grad av fuktighet är nog inte att bortförklara men detta bör inte uppfattas som att dem klarar mer än just fukt. Att fukt och vatten i form av droppar och ännu värre fallande droppar är samma sak är ett misstag. Så fort att det ligger en "stor" droppe på objektivet så utsätts den specifika detaljen för en påfrestning i form av tryck, detta är inte samma sak som rellativ fuktighet runt85%....
Nu har ju Canon lagt stor vikt vid detta i sin marknadsföring av dessa nya produkter så visst ligger där en liten sanning förståss, men kom ihåg att säkert ingen får ut något på garantin om dem konstaterar att det är fukt som förstört linser och elektronik i objektivet, eftersom inget objektiv i Canons totala serie är vattentätt!
Mvh Niclas

Proboarder skrev:
vänta nu, det där är väl ett FARLIGT misstag då det inte stämmer?
så vit jag vet är det bara EOS1V som är riktigt vattenskyddad, EOS1:an / EOS1N verkar många gånger mindre tättad än V:n.

Christian: läs mitt inlägg igen..

Nuvarande tätade hus är EOS 3 och EOS 1-serien (även digitala)

För att förtydliga detta så menade jag naturligtvis den nuvarande serien/nuvarande producerade.. Kanske lite klumpigt uttryckt. Det är sant som du säger, och som jag fortsätter mitt inlägg med.. Att det är bara den NUVARNDE EOS1-serien som är ordentligt fukttätad.

Niclas: Jo.. Det är bevisat i tester att EOS 1-serien (nuvarande) tillsammans med tätade objektiv klarar ihållande regn utan att fallera. Minns inte hur mycket...men mer än duggregn var det.

Man kan ju tycka att det är konstigt att de inte har modifierat alla L-modeller med gummitätningen. Men antagligen beror det på att det är mer än bara tätningen mot kamerahuset som är förbättrad på generation 3 av L-gluggarna.

80-200/2,8, 20-35/2,8 mfl är generation 1
70-200/2,8, 17-35/2,8 och 28-70/2,8 är generation 2.

Även om generation 3 är mer tätad mot väta innebär inte det att generation 2 skulle vara helt utan tätning, men den är givetvis inte lika bra.

Jag tror att det ska rätt mycket till för att man ska behöva den där tätningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto