Annons

85/1,2 eller 50/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_k

Aktiv medlem
Idag så tar jag de flesta av mina hel och halvkroppsporträtt 85 1,2. Jag funderar på att skaffa 50 1,2 till detta istället för 85an. Jag vet att det är en helt annan brännvidd och att det ger annat perspektiv. Jag gillar 85an för dess snygga bokeh, korta skärpedjup och höga ljusstyrka. Det jag inte gillar är vikten, slö af och att den alltför ofta ger bilder som är ur fokus. Tycker också den är rätt mjuk på stora bländare.
50an har ju också hög ljusstyrka och kort skärpedjup fast kanske inte lika snygg bokeh. Den har andra fördelar, bl a lägre vikt och att det är lättare att hålla stadigt vid lite längre slutartider.
Det jag undrar är om 50an oftare träffar fokus och är lite krispigare runt f/2,0. Vill helst ha kommentarer och tips från personer som har eller har haft båda. Läsa recensioner har jag redan gjort men kommer inte fram till något.

inte helt on topic men...

Bara som ett förslag så skulle jag faktiskt istället kolla på Sigma 85mm 1.4. Mindre, lättare, snabbare AF (ungefär dubbelt så snabb - men fortfarande inte bra i dåligt ljus), lika fin bokeh (tycker jag), mindre CA. Ljusstyrkan är bara marginellt mindre. Men du kommer inte få bättre skärpa i mitten, möjligtvis i kanterna. Jag har efter noga jämförelser av bilder och läsande av tester stoppat in det på inköpslistan.

En annan variant är också att investera i en ny kamera (om du har samma som det står i din fotoväska här). 5d mk II har inte så bra AF vilket förmodligen gör problemet större.

Idag så tar jag de flesta av mina hel och halvkroppsporträtt 85 1,2. Jag funderar på att skaffa 50 1,2 till detta istället för 85an. Jag vet att det är en helt annan brännvidd och att det ger annat perspektiv. Jag gillar 85an för dess snygga bokeh, korta skärpedjup och höga ljusstyrka. Det jag inte gillar är vikten, slö af och att den alltför ofta ger bilder som är ur fokus. Tycker också den är rätt mjuk på stora bländare.
50an har ju också hög ljusstyrka och kort skärpedjup fast kanske inte lika snygg bokeh. Den har andra fördelar, bl a lägre vikt och att det är lättare att hålla stadigt vid lite längre slutartider.
Det jag undrar är om 50an oftare träffar fokus och är lite krispigare runt f/2,0. Vill helst ha kommentarer och tips från personer som har eller har haft båda. Läsa recensioner har jag redan gjort men kommer inte fram till något.

Om du får mjuka bilder på bl 1,2 med 85:an så är det något fel. Min var mycket skarp fullt öppen så något tokigt måste det vara. Kanske en kalibrering mellan objektiv och kamerahus vore en ide. 50 1,2 är säkert bra men inte bättre än 85:an. Allt du kan göra med 50 1,2 kan du också göra med 85:an. Men 85 1,2 kan ge bilder som inte är möjliga med 50 1,2. Har du modell 2 av 85:an? Den är iofs inte snabb i af men som jag upplevde det, väldigt säker. Beror ju också på vilket hus man har.

Har båda och skulle inte vilja vara utan någon av dom men det beror mer på fotostil.

Rent tekniskt är 85:an skarpare fullöppnad än vad 50:an är - dessutom en smula bättre träffsäkerhet så om du upplever den mjuk får du lämna in den för kalibrering. Garantin på 5D3 täcker upp detta. Redan påpekat av Paul men det tål att upprepas.

50:an är bra även fullöppnad och på 2.0 är den förstås mycket skarp. Men dess karaktär försvinner ju mer och mer när man bländar ner. AF är rappare än 85:an, dock inte fullt lika säker som sagt. Men tillräckligt bra i de allra flesta fall.

Se till att få tag på ett sent exemplar om du kan - en del tidiga batchar led i större utsträckning av focus-shift. Detta är inget officiellt och definitivt inget som Canon bekräftar men jag har pratat med flera fotografer ang detta samt upplevt samma fenomen själv.

Har båda och skulle inte vilja vara utan någon av dom men det beror mer på fotostil.

Rent tekniskt är 85:an skarpare fullöppnad än vad 50:an är - dessutom en smula bättre träffsäkerhet så om du upplever den mjuk får du lämna in den för kalibrering. Garantin på 5D3 täcker upp detta. Redan påpekat av Paul men det tål att upprepas.

50:an är bra även fullöppnad och på 2.0 är den förstås mycket skarp. Men dess karaktär försvinner ju mer och mer när man bländar ner. AF är rappare än 85:an, dock inte fullt lika säker som sagt. Men tillräckligt bra i de allra flesta fall.

Se till att få tag på ett sent exemplar om du kan - en del tidiga batchar led i större utsträckning av focus-shift. Detta är inget officiellt och definitivt inget som Canon bekräftar men jag har pratat med flera fotografer ang detta samt upplevt samma fenomen själv.

Ok tack för infon. Ska testa af kalibreringen i kameran först men om det inte blir bra så lämnar jag in grejerna.

Har 50 1.4 och hade 85 1.8. Kollade man på porträttfotandet så var det nästan uteslutande 85:an jag använde (den och 70-200 2.8). För helkropp kanske 50:an funkar, men gillade inte perspektivet för halvkropp och ansikte. Köpte 85 1.2 II och gillar den skarpt! Stor, tung, inte världens snabbaste AF....och alldeles underbar ;)

För mig känns en 50 1.4 + 85 1.2 II kombo mer lockande än säg en motsvarande 50 1.2 + 85 1.8.

Microjustering görs vid ett givet avstånd. Endast ett värde är tillgängligt. En korrekt kalibrering finjusterar på olika fokusavstånd (och även bländare tror jag). Detta gäller alltså inte bara zoomar utan även fasta.

Microjustering görs vid ett givet avstånd. Endast ett värde är tillgängligt. En korrekt kalibrering finjusterar på olika fokusavstånd (och även bländare tror jag). Detta gäller alltså inte bara zoomar utan även fasta.

du menar att dom har tillgång till fler värden som dom kan kalibrera in ?

du menar att dom har tillgång till fler värden som dom kan kalibrera in ?

Ja det är milsvidd skillnad på att lämna in för justering jämfört med microjustering i kameran.
Microjusteringen kan de ta bort från kameror...funkar bara på ett bestämt avstånd och vad gäller zoom endast på den brännvidden du haft vid justering, alltså värdelöst.
Jag har testat alla varianter med mina Canongrejer.

Men, var inte säker fast ni haft in både objektiv samt kamera för samtidig justerng.
Jag hade in en nyköpta 5D Mark II + 1,2/50mm + 1,4/24mm för justering eftersom alla vara "knas"
Efter justeringen så funkade hus och 50:an fint förutom på avstånd under 1,5m där den gav bakfokus. Canon säger att den optiken har en sådan konstruktion så att det går inte att justera den perfekt på alla avstånd!?
24:an visade sig ha samma fel som innan justering. In med den igen och då upptäcker de att den sprillans nya svindyra objektivet har en trasig fokusmotor...jag får då ett nytt objektiv, fast först efter att ha visat mitt missnöje. Den nya 24:an visade sig vara perfekt!

Så testa alltid nya grejer, eller de som varit in på sevice!
/Håkan

Läst för skojs skull igenom beskrivnignen för en av testerna som länkades tidigare.
Där står att om om kameran har både fasdetekterande och kontgrastavkännande fokus så skulle den i princip kunan justera sig själv. Och det låter ju trovärdigt. Varför har ingen tilvlerkare kommit på det?
Skicka med en kontrastrik papperslapp och en instruktion. Ställ in kameran i justeringsläge. ta en bild vid varje givet avstånd och brännvidd riktat mot papperslappen. Låt kameran processa. Klart. Instruktionen skulle kunna vara en guide direkt i displayen.

Petter ...

Microjusteringen kan göra en galen. Kan vara skarp parallellt med en linjal men snett uppifrån är man plötsligt i ofas igen. Grejen är ju att kvalitetskontrollerna på kameror och objektiv är under all kritik idag. Det borde ju funka från början, och fokusfel borde höra till ovanligheterna.

Ja det är milsvidd skillnad på att lämna in för justering jämfört med microjustering i kameran.
Microjusteringen kan de ta bort från kameror...funkar bara på ett bestämt avstånd och vad gäller zoom endast på den brännvidden du haft vid justering, alltså värdelöst.
Jag har testat alla varianter med mina Canongrejer.

Men, var inte säker fast ni haft in både objektiv samt kamera för samtidig justerng.
Jag hade in en nyköpta 5D Mark II + 1,2/50mm + 1,4/24mm för justering eftersom alla vara "knas"
Efter justeringen så funkade hus och 50:an fint förutom på avstånd under 1,5m där den gav bakfokus. Canon säger att den optiken har en sådan konstruktion så att det går inte att justera den perfekt på alla avstånd!?
24:an visade sig ha samma fel som innan justering. In med den igen och då upptäcker de att den sprillans nya svindyra objektivet har en trasig fokusmotor...jag får då ett nytt objektiv, fast först efter att ha visat mitt missnöje. Den nya 24:an visade sig vara perfekt!

Så testa alltid nya grejer, eller de som varit in på sevice!
/Håkan

På de nya kamerorna kan du justera zoomarna på mer än en brännvidd. 50/1,2 har Focus shift precis som flera andra objektiv. Det kan du inte ändra med microjustering. Men du kan inte ändra det genom att lämna kamera eller objektivet till Canon heller. Service hos Canon hjälper inte mot Focus shift

ANNONS
Götaplatsens Foto