joakim_k
Aktiv medlem
Idag så tar jag de flesta av mina hel och halvkroppsporträtt 85 1,2. Jag funderar på att skaffa 50 1,2 till detta istället för 85an. Jag vet att det är en helt annan brännvidd och att det ger annat perspektiv. Jag gillar 85an för dess snygga bokeh, korta skärpedjup och höga ljusstyrka. Det jag inte gillar är vikten, slö af och att den alltför ofta ger bilder som är ur fokus. Tycker också den är rätt mjuk på stora bländare.
50an har ju också hög ljusstyrka och kort skärpedjup fast kanske inte lika snygg bokeh. Den har andra fördelar, bl a lägre vikt och att det är lättare att hålla stadigt vid lite längre slutartider.
Det jag undrar är om 50an oftare träffar fokus och är lite krispigare runt f/2,0. Vill helst ha kommentarer och tips från personer som har eller har haft båda. Läsa recensioner har jag redan gjort men kommer inte fram till något.
50an har ju också hög ljusstyrka och kort skärpedjup fast kanske inte lika snygg bokeh. Den har andra fördelar, bl a lägre vikt och att det är lättare att hålla stadigt vid lite längre slutartider.
Det jag undrar är om 50an oftare träffar fokus och är lite krispigare runt f/2,0. Vill helst ha kommentarer och tips från personer som har eller har haft båda. Läsa recensioner har jag redan gjort men kommer inte fram till något.