Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

90% täckning i sökaren!?

Produkter
(logga in för att koppla)

VBG

Medlem
Har märkt när jag fotograferat med min analoga Eos 3000V att man alltid får med mer på framkallat kort än vad jag sett i sökaren då jag tagit kortet. I bruksanvisningen står det bland specifikationerna och just sökaren: 90% täckning vertikalt och horisontalt. Så min fråga är om det är så på alla systemkameror, att det alltid kommer med mer på bilden än vad man ser i sökaren, eller är det bara på en så billig instegmodell som min 3000V?

Är så på de flesta SLR-kamerorna men det förekommer dock undantag, oftast då bland de professionella modellerna.

//Larsa

Drygt 90 % är inte så dumt!

Hej! Jag har en Nikon F3 som har 100% sökarbild.
Det borde vara bra. Men är i praktiken en nackdel. Bildytan 24 x 36 mm maskas nämligen av i labben, både vid kopiering och scanning, för det mesta till ca 23x 34,5 mm. D v s ungefär 92%. Synnerligen frustrerande om man byggt upp bilden från kanterna.

Maskas av i labben? Då måste jag fråga varför du använder dig av labb överhuvutaget?

Fotar du dia så får du ju hela ytan eller om du labbar själv! Jag skulle inte tollerera ngt annat i hela världen!:)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Maskas av i labben? Då måste jag fråga varför du använder dig av labb överhuvutaget?

Fotar du dia så får du ju hela ytan eller om du labbar själv! Jag skulle inte tollerera ngt annat i hela världen!:)
Den diaram jag har framför mig är ca 23,5 x 35,5mm, så visst maskar den av lite. Har du mätt dina diaramar? Lite "ruckmån" har funnits i de jag sett.

Och vanliga labb maskar ofta av lite om man inte säger till i förväg, antar att de flesta konsumenterna vill hellre att det klipps lite än att de får kopior där man ser kanter. Även när jag gör kopiorna själv brukar det maskas av eftersom jag inte har en uppfilad negativhållare utan får köra med en glasad mellanformatshållare om jag ska få med allt vilket är mer omständligt.

maxzomborszki skrev:
Den diaram jag har framför mig är ca 23,5 x 35,5mm, så visst maskar den av lite. Har du mätt dina diaramar? Lite "ruckmån" har funnits i de jag sett.

Och vanliga labb maskar ofta av lite om man inte säger till i förväg, antar att de flesta konsumenterna vill hellre att det klipps lite än att de får kopior där man ser kanter. Även när jag gör kopiorna själv brukar det maskas av eftersom jag inte har en uppfilad negativhållare utan får köra med en glasad mellanformatshållare om jag ska få med allt vilket är mer omständligt.

Visst maskar ramarna lite (de felsta,, finns visst ngn typ som inte gör det,,). Men oftast så scannar jag mina dias utan ram och framkallar alltid utan montering/ram just pga detta irriterande faktum. Men många amatörer lär ju knappast bry sig, i de flesta lägen.

Mvh Niclas,

Jag kan verkligen rekommendera Gepe 7012-ramar. De beskär inget av ytan och har dessutom metallmask som ger god planhållning.

Jag tycker om hundraprocentssökare. Är inte särskilt förtjust i att beskära i efterhand och det blir lätt så med en beskuren sökare.

Canons digitala systemkameror ligger på 95%, iaf alla i konsumentklassen. 5D ligger på 96% och bara Proffshusen har 100%. Dock skiljer det en del i förstoringsgrad mellan främst instegssegemeten som 350D/300D jämfört med 20D.

3000V är en av de billigaste kamerorna, vilket gör att mindre krut läggs. Med bättre sökare höjs tolleranserna för placering av mattskiva jämte utsnittet i bildplan och allting liknande.

Personligen blir min nästa kamera garanterat en modell med 100% då jag har tröttnat totalt på att behöva beskära i efterhand. Jag gillar att få det utsnitt jag ser. Det som är mest irrterande är att ofta så är inte de extra bitarna man får med jämnt fördelade, utan det är ofta mer på någon eller några sidor. Troligen för att slippa problem med tolleranser i placeringen av maskningen.

Tycker om 100%-sökaren. Kymigt att det ska vara så svårt att få 100% av bilden levererad.

Har inget labb! Ringde runt och försökte få nåt labb som inte maskade av, men icke. Det verkar som om 23x33,5 mm är branschstandard. Även vid scanning alltså.

Försökte då markera 23x33,5 mm på kamerans mattskiva, men det blev inte snyggt. Skaffade ny mattskiva.

Har nu anskaffat egen scanner (Epson 4990) och hoppas kunna lära mig scanna med acceptabel kvalitet. Ramen är tillräckligt stor i alla fall.

ANNONS