Annons

AF i 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Ove, för ditt inlägg

Zeiss optiken och raw använder jag för att jag vill få ut maximal bildkvalitet från kameran. Att sätta exponeringen rätt med en digitalkamera är viktig om man vill få ut maximal kvalitet, precis som det var med diafilm. Ser det ut som jag behöver en repetition utav fotokunskaperna?
Vad ska du lära mig?
Är ledsen att göra dig besviken, men jag är INTE din lärare. Jag är inte ens någon lärare i någon form, tvärtom är jag urusel på att lära ut!

Jag lever på mina bilder gör du Kärrander?
Nej, som tur är lever jag inte på mina bilder, då de allra flesta bara är skräp! Jag älskar att fotografera och använder det även dagligen i mitt jobb, men längre än så vill jag inte gå, i ren självbevarelsedrift.


Jag skulle gärna vilja jämföra mina exponeringar med dina som är tagna med att titta på skärmen på kameran. Än display kan var för ljus/mörk och att kolla hur bilden är exponerad där är en höftning du kan se hur bilden ser ut men ska du kolla exponeringen är histogrammet facit. Varför kör du ens med en 5D mark 2 för? Den levverar inte speciellt bra färdiga jpg bilder då är Nikon bättre på det. I ditt fall kanske en kompakt är bäst för du använder ändå inte raw,histogramm och vill ha färdiga bilder direkt från kameran.
Använder du en kalibrerad skärm Kärrander? eller höftar du där med?
Det ser så bra ut kanske du tycker om dina alster.
Tills någon annan visat hur bra det verkligen kan se ut om man använder verktyget (kameran) på rättsätt.

Ove, det är enkelt för dig att göra en jämförelse. Jag har sjuttio bilder upplagda i dagsläget på FS. Det är inte mina bästa bilder och inte mina sämsta, utan helt enkelt vad jag känt för ögonblicket att publicera.
Jag kanske lägger upp några bilder till, bara därför att...

Som jag påpekat många gånger så är min anledning att jag finns på FS är att få ideér till förbättring av mitt bildskapande (men jag älskar dessa forum).

Jag har tittat på dina fina bilder på din hemsida (repeterar för att var så korrekt som möjligt). Snygg site och jag önskar dig all lycka i din yrkeskarriär. Ett tips (nödvändigt eller ej). Jag skulle aldrig anlita dig därför den enda referensen är ett mobilnr. Men, du kanske har "häcken full" och inte vill ha flera kunder (du är inte ensam), annars om du har ett aktiebolag, lägg ut bolagsinfo (som GIF eller JPG). Som sagt många fina bilder, varför inte publicera några på FS, det ger alltid mer substans bakom en profil (speciellt om man jobbar som pro).

Övrigt: Alla fotointresserade korrigerar väl sin skärmar. Jag är ändå inte nöjd med vad jag ser (S2231W). Kanske nya oLed-tekniken ska lyfta detta missnöje från mitt hjärta?!

MVH/Thomas
 
Det finns en fara i att personer som jag [som gärna blir övertekniska (teknokratiska?) och söker svar på universalfrågan "VARFÖR" alltid] och mer konstnärligt lagda personer går in i varandras intresseområden för hårt, nämligen att språken vi talar och målsättningarna vi har inte är desamma.

Därför undviker jag att skriva som kommentar på en bild (som är/kan vara ett helt fantastiskt konstverk) att
- "Exponeringen är 1/2Ev för låg, vitbalansen är off och skärpan kunde du lagt 83cm längre bak"

Varför skulle jag göra det, och dessutom uttrycka mig på det sättet? Det är en "bra bild", och jag gör antagligen ingen nytta förutom att såra upphovskvinnan/mannen. Alltså försöker jag undvika sådana situationer om inte personen aktivt frågar om hur man kan göra något "bättre".

Men om denne upphovskvinna/man skulle säga till mig att:
- "Varför bryr du dig på den där färgrymdskonverteringen, man ser ju vad det är, det gör inte så mycket skillnad!"
eller:
- "Vadå missat skärpan, den är ju nästan rätt! Näh, jag förstår inte varför dom inte accepterade den bilden..."
angäende bilder som jag ska godkänna eller förbereda för tryck, och jag hade lyssnat på det - ja då hade jag förlorat jobbtillfällen ganska snabbt. Av fullt förståeliga och fullt rimliga skäl. Jag kan spara tekniskt "sämre" bilder som jag själv tagit, av personliga eller konstnärliga skäl - men då ska det vara nåt speciellt med dem.

Den "nästan" tekniskt bra bilden jag började med att nämna är fullständigt oacceptabel för många oss, även om den har ett konstnärligt eller personligt värde. Ska det vara så svårt att förstå att det finns fler sätt att värdera en bild på?

Detta är dock en tekniskt inriktad tråd, driven av personer som verkligen behöver att tekniken fungerar för att antingen sätta middagen på bordet, eller helt enkelt bara för att de har ett intresse av det.
Att någon som inte bryr sig på de saker vi bryr oss säger att "det gör ingen skillnad" är precis lika kränkande som om jag säger åt min moster att hennes barnkalasbilder på yngste kusinen är helt värdelösa (från en teknisk synvinkel).

Jag antar att det är ungefär den här diskussionen du vill ha, Thomas - men den har tyvärr ingen plats i den här tråden, den är till för annat.

PS...
Jag luskar fortfarande i exakt VAD som ska göras på 1D-serien, och jag har inga svar än. Om nån annan hittar det så meddela gärna. Vi har inte fått något meddelande om våra ex än (de är reggade). Om det är en mekanisk uppbyggnadsfråga så kan man nog tänka sig att många konstruktionsval från 1-serien även finns i 5D.
DS
 
Jag ser hellre att tråden fortsätter och där endast yrkesverksamma fotografer fortsättningsvis deltar, dessa kan i sin tur bjuda in andra som har hög kompetens, ungefär som när man spelar golf, gänget som skall gå ut skall ha max singelhandikapp och de med högre handikapp får harva runt för sig själva i en egen "boll" om de inte blir medbjudna att spela med de stora pojkarna/flickorna..

En yrkestråd helt enkelt .Så slipper man frågor som exv varför raw är att föredra framför jpg etc etc
 
Senast ändrad:
Jag ser hellre att tråden fortsätter och där endast yrkesverksamma fotografer fortsättningsvis deltar, dessa kan i sin tur bjuda in andra som har hög kompetens, ungefär som när man spelar golf, gänget som skall gå ut skall ha max singelhandikapp och de med högre handikapp får harva runt för sig själva i en egen "boll" om de inte blir medbjudna att spela med de stora pojkarna/flickorna..

En yrkestråd helt enkelt .Så slipper man frågor som exv varför raw är att föredra framför jpg etc etc

Yrkesverksamma fotografer...hög kompetens...golf...stora pojkarna/flickorna...yrkestråd...men kära nån...tänk på vad du skriver pojk.
 
Inget märkligt i sig eller hur.

Jo, med tanke på att det är ett i öppet diskussionsforum på Internet är inställningen helt förkastlig.

Om jag är golfspelare så kan jag välja mina medspelare genom att spela privata rundor med dem jag gillar. Däremot, om jag deltar i en öppen tävling får jag finna mig att bli lottad ihop med personer av varierande kunskap och personligheter. En stor del av charmen med att spela golf om du frågor mig. På samma sätt är deltagandet i ett Internetforum förknippat med utbyte med andra av skiftande kompetens och bakgrund.

Jag gillar verkligen inte Kärrlanders inlägg i den här tråden, tycker de är oseriösa och inte tillför något alls, men slutsatsen att bara en utvald "elit" skall ha yttrandemöjlighet är helt galen.

Dessutom lär det väl knappast vara förenligt med fotosidans regler, syfte och anda.

Tycker jag i alla fall.
 
DPP har en tråd de kallar

Pro Digital Talk Forum

Varför inte en liknande här på fotosidan?

Welcome to the Pro Digital Talk Forum, the place where professionals can talk to other professionals

Jag tror att det skulle vara mycket givande.
 
Om det finns tillräckligt underlag för ett sådant i lilla Sverige så kan det förstås vara en möjlighet.

Personligen så tycker jag det finns en hel del duktiga amatörer och halvproffs här på fotosidan som bidrar med lika mycket bra inlägg som proffs.

Nåväl, detta kanske är ämne för en annan tråd.

Den här tråden ligger de facto i forumet "Canonkameror" och där torde det vara fritt fram även för amatörer att yttra sig. Kanske bäst att återgå till ämnet.
 
Om det finns tillräckligt underlag för ett sådant i lilla Sverige så kan det förstås vara en möjlighet.

Personligen så tycker jag det finns en hel del duktiga amatörer och halvproffs här på fotosidan som bidrar med lika mycket bra inlägg som proffs.

Nåväl, detta kanske är ämne för en annan tråd.

Den här tråden ligger de facto i forumet "Canonkameror" och där torde det vara fritt fram även för amatörer att yttra sig. Kanske bäst att återgå till ämnet.

dessa duktiga amatörer kan i så fall bjudas in.
Jag tycker tanken är strålande.
 
Jag bjöd in Anders Uschold från Tyskland för några år sedan hit till Fotosidan att svara på frågor vilket var uppskattat, Anders kan var och en googla på för att se vilka kunskaper han har.
Fotosidan är full av människor som besitter prof kunskaper, mitt nätverk är stort och det skulle inte vara svårt att precis som DPP ha en prof tråd

Pro Digital Talk Forum

Welcome to the Pro Digital Talk Forum, the place where professionals can talk to other professionals.
 
Jaha. Då får man tacka för sig då. Mina inlägg har visserligen varit väldigt få på denna tråd. Kan ej stoltsera med någon titel. Har bara fotograferat i 40 år. Mvh./Bengt.
 
dessa duktiga amatörer kan i så fall bjudas in.
Jag tycker tanken är strålande.

Jag har ett annat förslag:
Att Fotosidan här på forumet lägger till en funktion så att man som läsare kan ignorera vissa personer vars inlägg man inte vill se.
En sådan funktion finns bla. på Dagens Industris webb. På så sätt kan var och en ta ställning till vems inlägg man inte är intresserad av och man slipper att reta sig på dem.

I övrigt tycker jag man skall strunta i provocerande och okunniga inlägg av den typ Kärrlander sysslar med.

PS
Så nu att Mankan redan kommit med samma förslag.
DS
 
Jag förstår till fullo Mikaels frustration, men så länge vi håller oss till AF i 5DmkII som underrubrik till Canonkameror tror jag inte det är någon bra lösning enl FS:s regler (som jag förstått dem)

Jag stöder dock tanken i sig och isåfall borde det startas en tråd där det klart framgår att det är yrkesfotografer/avancerade amatörer som söker en problemlösning.

Sedan tycker jag väl att det är förbannat dåligt av dels Kärrlander att fortsätta framhärda och skriva inlägg som bokstavligt talat lyfter fokus från trådens ämne. Dessvärre är det lika förbannat dåligt av oss att fortsätta svara om det irriterar oss. (jag är inget undantag, har svarat ett par gånger).

Och som Kärrlander själv har uttryckt det är det ju inget som tvingar oss att svara på hans inlägg, men rätten att skriva inlägg kan vi inte ta ifrån honom.

Den som retar sig på återkommande inlägg från en person behöver ju inte alls svara. Även om det kliar i fingrarna.

Kan vi inte bara låta tråden fortsätta? Och lägga det här bakom oss. Sedan kan jag för hela mitt liv inte fatta hur någon som av ett flertal personer på forumet förklarats persona non grata vill ödsla energi på att fortsätta skriva inlägg.

Och jag anser absolut inte att personer som Bengt ska känna sig stängda från en tråd bara för att de söker kunskap.

Lennart
 
Om vi återgår till ämnet, jag lånade ut min ena 5dmk2 till en medlem under veckan jag åkte skidor, vi träffades idag och han berättade att han hade provat/jämfört autofocus med sin 40d, i höjdläge och vald autofocuspunkt ovan korssensorn dvs porträttläge så hade 40d klarat att focusera och låsa sig mot ett givet föremål men inte 5dmk2.
40d har fler korssensorer spridda över ytan och 5dmk2 har en i mitten men övriga är av enkel typ.

Just nu håller jag på att testa två "supergluggar" från Canon, 300/2.8 och 400/2.8
300/2,8 tillsammans med mina 5dmk2 , kamerahus 1 lägger skärpeplanet perfekt med 300/2.8 medan jag får microjustera min egen 300/4 när jag jämför dessa två mot varandra.
Jag har ännu inte börjat med 400/2.8 då vädret inte är kul här nere i Skåne
 
Senast ändrad:
Handhållet 1/100sek 300mm bl 2.8 inne i domkyrkan Lund, alla som har sett klockspelet vet hur det ser ut ljusmässigt, 3200iso.
Perfekt lagt skärpeplan
 

Bilagor

  • _MG_1787.jpg
    _MG_1787.jpg
    43.9 KB · Visningar: 391
Jag förstår till fullo Mikaels frustration, men så länge vi håller oss till AF i 5DmkII som underrubrik till Canonkameror tror jag inte det är någon bra lösning enl FS:s regler (som jag förstått dem)

Jag stöder dock tanken i sig och isåfall borde det startas en tråd där det klart framgår att det är yrkesfotografer/avancerade amatörer som söker en problemlösning.

Sedan tycker jag väl att det är förbannat dåligt av dels Kärrlander att fortsätta framhärda och skriva inlägg som bokstavligt talat lyfter fokus från trådens ämne. Dessvärre är det lika förbannat dåligt av oss att fortsätta svara om det irriterar oss. (jag är inget undantag, har svarat ett par gånger).

Och som Kärrlander själv har uttryckt det är det ju inget som tvingar oss att svara på hans inlägg, men rätten att skriva inlägg kan vi inte ta ifrån honom.

Den som retar sig på återkommande inlägg från en person behöver ju inte alls svara. Även om det kliar i fingrarna.

Kan vi inte bara låta tråden fortsätta? Och lägga det här bakom oss. Sedan kan jag för hela mitt liv inte fatta hur någon som av ett flertal personer på forumet förklarats persona non grata vill ödsla energi på att fortsätta skriva inlägg.

Och jag anser absolut inte att personer som Bengt ska känna sig stängda från en tråd bara för att de söker kunskap.

Lennart

De flesta människor fattar när deras närvaro inte är önskvärd och när de stör, men andra är faktiskt dåligt uppfostrade och har inte lärt sig att ta hänsyn. Jag är dock ganska säker på att Kärrlander inte hör till dessa, tro inget annat för han är varken dåligt uppfostarad (han skulle aldrig göra en Mikael och irriterat fara ut mot folk) och han är definitivt inte korkad. Det här handlar om helt andra saker. Det är ett utstuderat sätt att göra livet surt för Mikael av en människa som förmodligen ett antal gånger känt sig kränkt av just honom. Folk har ju sagt osminkat att han borde söka sig till andra forum och inte störa här och inte ens det har hjälpt för han vet att han stör och det är just det som är hela syftet med hans närvaro. Han är en kardborre fast besluten att sitta kvar sist i mötet när alla andra gett upp.

Angående huruvida en tråd blir bättre av att stänga ute alla icke proffs (för det är väl tanken), så kan jag bara erinra om FS längsta tråd, den s.k. pixeltråden som avhandlade antalet pixlars betydelse främst för bildkvalitetsparametrar som brus och även dynamiskt omfång (DR). I den tråden upplevde inte bara jag att det faktiskt var Mikael som var huliganen som länge omöjliggjorde all konstruktiv debatt och att det tog halva tråden för både Mikael och Lars Kjellberg (Photodo) att tillstå att Jon Andersson? faktiskt hade rätt i dessa frågor och inte dessa herrar. I denna tråden levde Mikael rövare i full frihet och kallade både undertecknad och mängder av andra deltagare för inkompetenta idioter när vi lyfta fram trender och faktorer som vi sett som kunde tyda på att han och andra som försvarade den rådande teorin om hur sakernas tillstånd i denna fråga verkligen såg ut. När vi fortsatte ställa frågor så hänvisade Mikael till Lars och hans stora auktoritet på området. Men ingen auktoritet vaccinerar som bekant mot att man kan ha fel och att saker ändras över tid. Med DxO och den nya generationen kameror har vi ju fått svart på vitt att fler pixlar inte nödvändigtvis behöver innebära sämre brusegenskaper och sämre DR.

I en tidigare diskusion om JPG och RAW så kunde Mikael inte hålla sig från att halka in (tyvärr ballar många trådar temporärt ur när folk ramlar in direkt från FS första sida) och försöka "styra upp" en diskussion som startade med frågan om man måste använda RAW och man exponerade rätt från början. Tanken var väl att man då inte skulle behöva skruva på bilden så mycket i efterhand och då kanske RAW inte skulle innebära så speciellt avgörande fördelar. Det visade sig länge komplett omöjligt att ens andas att JPG kunde vara ett alternativ för de som såg alla konsekvenser av ett sånt val och var beredda att acceptera en marginell kvalitesfölust för att vinna andra fördelar (eftersom såna faktiskt finns). För det finns faktiskt folk som kör JPG trots att de är medvetna om att RAW ger möjligheter till en aning bättre bildkvalitet som dock kan vara ytterst svårt att se på fördiga utskrifter och normalt betraktningsavstånd.

Personligen tror jag att Kärrlanders Mikael hangup grundlades där. Efter det har ett +/- förhållande uppstått som jag inte har en aning om hur man ska kunna reda ut när man uppenbarligen misslyckas med att skilja sak från person i mötena. Vi andra kan väl dra lärdomen av detta att proffsen har inte alltid rätt (inte ens de som är ikoner för en del andra som exv. Lars Kjellberg). Till Lars försvar ska sägas att han gjorde en lysande insats i pixeltrådens sista del och visade att även han var beredd att lära om. Micke hade det mycket svårare med den saken. Vi kan också dra slutsatsen att en del som blir illa behandlade inte glömmer det i första taget ibland och ser till att ta sin hämnd på ett för övriga inte alltid förståeligt eller socialt acceptabelt sätt. Det är alltid bäst att behandla andra deltagare, proffs som amatörer med respekt. Även proffs har varit gröna amatörer. Hoppas att inte alla proffs har dåligt minne, så att de minns det i sin förträfflighet, i de fall förträffligheten är av svårartat slag.

FS är f.ö. ett öppet forum som en del redan påpekat. Ska man skapa särskilda proffsforum som andra inte har tillträde till, då kommer nog jag att lämna den här inrättningen tror jag, för då har den inget att tillföra mig som jag inte kan få bättre på andra ställen. Om man får för sig att göra något dylikt så vore det fullständigt vansinnigt att inte ge amatörer/entusiaster åtminstone läsrättigheter. Men den inskränkning det innebär att inte alla kan delta i dialogen, är för mig fullständigt oacceptabel. Sen återstår ju den delikata frågan att avgöra vem som är proffs och vem som är amatör och vad man gör den dagen Kärrlander sätter igång och frilansar!

Personligen tycker jag det är konstigt att ingen av FS moderatorer har ingripit i detta för länge sedan. Om folk i mötet är överens om att Kärrlander medvetet stör mötet så måste väl FS kunna blockera mötet för honom i väntan på användardefinierade filter.
 
Senast ändrad:
Vi har alla våra fel och brister och förhoppningsvis kan allas kommunikation, språkbruk bli bättre. Inte minst mitt eget.
En vän tyckte inte heller att en pro tråd skulle tillföra något här efter ett tags diskussion.
Så den ideen kan förpassas till papperskorgen.
Jag, Lennart mfl får helt enkelt skippa och läsa vad någon skriver, precis som andra kan göra med det jag kan kräka ur mig.
 
ANNONS