Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF med Sigma 150mm/2.8 + 2x konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Funkar AF-en på en Sigma 150mm/2.8 macro om man även har en 2x Sigma konverter? Eller blir det bara MF då kanske?

Och hur många steg sämre ljus blir det m en 2x konverter ungefär?

Ja, jag har frågat om detta m konverter o ljusstyrkan förrut, men hittar inte igen inlägget.

KOnstigt att inte just detta 2.8-objektiv skulle funka med 2x och fortfarande ge AF. Normalt (i alla fall på Canon) går gränsen just där dvs 2.8*2=5.6 funkar med AF (medan t ex 4*2=8 inte funkar).

Fick svar från Cyberphoto nyss och de har testat. AF-en funkar INTE m en x2 konverter. Däremot tydligen m x1.4 i alla fall enligt Sigma.

Verkar konstigt tycker jag. Det "borde" ju fungera med AF på bländare 5,6.

En parentes men ändå: Jag har en Kenko 1,4X pro konverter. Den lurar kameran så att ljustyrkan inte påverkas. AF funger utmärkt med t.ex 70-300mm f;4-5,6 som då blir ett 100-420mm (med bibehållen autofokus)

Det gäller att lusläsa på Sigmas hemsida när man ska välja konverter till olika objektiv.

Lusläser man sigmas konverter tabell så står det att vissa objektiv kan fungera med AF även om de anger MF, men det är inte säkert att AF träffar rätt eller att den skall vara särskillt snabb. Min erfarenhet med att skjuta med långa telen är att AF iallfall tar på fel punkt, man får gå in och peta lite med MF på slutet för att få skärpan där man vill.

ANNONS